kjorran November 25, 2009 Report November 25, 2009 kul att se att du använder samma toppar som jag till sist bestämde mig för.Har börjat att porta dessa befinner mig ungefär som på din näst sista bild (avgas) på "provtopparna". Har funderat på nästa steg men tvekar. Men det ser onekligen bra ut. Lägg gärna ut fler bilder.Mvh/kjorran Citera
JanneJ November 26, 2009 Author Report November 26, 2009 kul att se att du använder samma toppar som jag till sist bestämde mig för.Har börjat att porta dessa befinner mig ungefär som på din näst sista bild (avgas) på "provtopparna". Har funderat på nästa steg men tvekar. Men det ser onekligen bra ut. Lägg gärna ut fler bilder.Mvh/kjorranJag har också funderat ska du veta... Det är så trångt under ventilen, det är ju en klack som sitter precis där avgaserna kommer in i kanalen. När det är renslipat känns formen mycket bättre. Kanske att räcker det att slipa jämte styrningen och låta den sticka upp någon mm. Mina styrningar är nerslipade 3 mm på den sidan som är mot grenröret och lite mindre mot väggen bakom.Jag fyller på med mer bilder när jag börjar få hyfs på insugskanalerna.Har du eller någon annan bilder på hemportat så lägg gärna in det här så vi kan fundera tillsammans. Citera
grufman November 26, 2009 Report November 26, 2009 är det inte vettigt att ha en förträngning i insugskanalen så att man får en ökad hastighet på insugsgaserna tack vare venturieffekten? Citera
JanneJ November 26, 2009 Author Report November 26, 2009 är det inte vettigt att ha en förträngning i insugskanalen så att man får en ökad hastighet på insugsgaserna tack vare venturieffekten?jodå, under ventilen ska jag ha en diameter på ca 90% av ventilstorleken för att få lite fart på gaserna. Citera
ThomasFB November 27, 2009 Report November 27, 2009 Se till att ni inte stör dom pulser som uppstår vid insugstakten med ert friska kanalportande. Det bildas tryckförändringar undertryck/överttryck längs hela insugskanalen i olika faser under insugstakten. Dessa vill man utnyttja för att kunna höja VE i motorn. Ni kan också störa denna resonans genom att välja fel kamaxel.Det finns antagligen tillräckligt info skrivet av kunnigare personer på nätet, så vi tar inte upp detaljer här. Man skall akta för att lägga sej i....:--P.S: Då jag säger insugskanal, menar jag alltid området mellan luftrenare och kolvtopp. Citera
JanneJ November 27, 2009 Author Report November 27, 2009 Se till att ni inte stör dom pulser som uppstår vid insugstakten med ert friska kanalportande. Det bildas tryckförändringar undertryck/överttryck längs hela insugskanalen i olika faser under insugstakten. Dessa vill man utnyttja för att kunna höja VE i motorn. Ni kan också störa denna resonans genom att välja fel kamaxel.Det finns antagligen tillräckligt info skrivet av kunnigare personer på nätet, så vi tar inte upp detaljer här. Man skall akta för att lägga sej i....:--P.S: Då jag säger insugskanal, menar jag alltid området mellan luftrenare och kolvtopp.Insugskanalen är föremål för mycket mindre förändringar än avgaskanalen, inget urgröpande i onödan, bara små justeringar.Lägg dig gärna i..... Citera
kjorran November 27, 2009 Report November 27, 2009 Säger detsamma lägg dig gärna i, ska lägga ut några bilder på 351 topparna, hur dom är portade, bara jag får till några bra bilder.Vad tror ni om att öppna upp lite i förbränningsrummet, typ fasa av runt ventilerna på den sidan där det är nära- vad gör detta med flödet man tappar ju komp. Vad ger mest ? lite kan man ju kompensera genom att plana mvh/kjorran Citera
JanneJ November 27, 2009 Author Report November 27, 2009 Säger detsamma lägg dig gärna i, ska lägga ut några bilder på 351 topparna, hur dom är portade, bara jag får till några bra bilder.Vad tror ni om att öppna upp lite i förbränningsrummet, typ fasa av runt ventilerna på den sidan där det är nära- vad gör detta med flödet man tappar ju komp. Vad ger mest ? lite kan man ju kompensera genom att plana mvh/kjorranmina funderingar:Är det väldigt nära mellan ventil och vägg, säg mindre än 5 mm, då kan det vara på sin plats att försiktigt forma till förbränningsutrymmet.Jag är av egen erfarenhet noga med att inte tappa kompression, en motor med mellan 10 till 11 - 1 i komp får en bra snurr. Att ha en klämspalt runt förbränningsutrymmet lär enligt många källor förbättra förbränningen då gaserna får en sista skjuts in mot tändstiftet. Jag har ingen erfarenhet av detta men fordtoppen ser ut att ha hyggliga förutsättningar för detta ( till skillnad från en hemi...). Att då holka ur förbränningsutrymmet minskar klämspalten, kanske negativt? Citera
Jakob Cmc 1879 November 28, 2009 Report November 28, 2009 hejPå den här sidan finns en del information om portning osvhttp://www.topplocksverkstan.se/ventils ... spalt.html Citera
JanneJ November 28, 2009 Author Report November 28, 2009 hejPå den här sidan finns en del information om portning osvhttp://www.topplocksverkstan.se/ventils ... spalt.htmlDen är bra, har läst den flera gånger.. Citera
JanneJ November 28, 2009 Author Report November 28, 2009 Insugningsporten är på tur. Har funderat och läst en hel del på vad som kan vara en lagom bearbetning. Vill inte öka volymen onödigt mycket, bara jämna till och finputsa.Jag tror att jag stoppar tillsvidare så här:Ett kommande steg i utvecklingen kan göra att jag putsar lite mer, vi får se.... Citera
JanneJ November 29, 2009 Author Report November 29, 2009 En del av insugningskanalen är lite extra bråkig. Det är övergången från insuget och de första 20 mm av kanalen i toppen.Mitt insug, som är ett Edelbrock performer har måtten 27 * 45 mm på kanalen mot toppen vilket är: 12,15 cm².Toppen har måttet 26,5 * 49 mm precis vid packningsytan ( röd pil) vilket är 12,98 cm².Ca 10 mm in i kanalen ( blå pil ) gör stötstångshålen att kanalen blir trängre, 22,5 *49 mm, dvs 11,02 cm².Efter förträngningen ökar arenan igen mot ventilen.Jag gillar inte riktigt att tvärsnittsarean på en kanallängd av ca 20 mm gör så många förändringar, 12,15 till 12.98 till 11,02 och sedan upp igen.Min fundering är om det räcker att vidga arean vid stötstångshålen så att man får samma som insuget har ( 12,15 cm² )?Det skulle behövas en ökning av bredden från 22,5 till 24,8 mm i kanalen, något som jag har testat i mina testtoppar och som är fullt möjligt.Eller ska jag tänka på något annat vis? Citera
JanneJ December 10, 2009 Author Report December 10, 2009 Nu har det kommit hem lite grejor som ska användas till projektet. Mina 289 toppar är portade och kommer att få nya lite större ventiler.Motor 123.jpg[/attachment:34o408zo]Det är ventiler som normalt sett finns i 351W, insug 1,84' avgas 1,54'. De passar bra i förbränningsrummet och kommer att bättra på flödet. Att välja ventiler från samma motorfamilj är billigare då det inte blir några problem med retainers, knaster, etc. Annars är chevaventiler ett vanligt alternativ..Som kamaxel har jag valt den här:Motor 124.jpg[/attachment:34o408zo]En komplett sats från Compcams med en XE256H kam. Jag har valt den med utgångspunkt från min motorkonfiguration, komp, ventiler, maxvarv mm. Men även med hänsyn till användningsområde och vilken utväxling min bakaxel har och vilken växellåda-turbin jag har. Citera
JanneJ December 11, 2009 Author Report December 11, 2009 Hämtade just topparna från motorverkstaden som fräste upp ventilsätena, snyggt som attan blev det..Lite slipande för att jämna till kanten som uppstod under ventilsätet behövs, annars börjar det se färdigt ut.Motor 126.jpg[/attachment:pdx7btup]Så här ser det ut med ventilerna på plats:Motor 127.jpg[/attachment:pdx7btup] Citera
Schröder December 12, 2009 Report December 12, 2009 Mycket intressant tråd Janne, ligger i utav bara den du! Har börjat på jag också nu, men tar det nog lite lugnare än du..... Tänkte port matcha insug / Headers och ta bort "knölarna" i avg kanalen som första projekt.Ska bli roligt att höra hur stor förändring det blir för dig Citera
JanneJ December 12, 2009 Author Report December 12, 2009 Mycket intressant tråd Janne, ligger i utav bara den du! Har börjat på jag också nu, men tar det nog lite lugnare än du..... Tänkte port matcha insug / Headers och ta bort "knölarna" i avg kanalen som första projekt.Ska bli roligt att höra hur stor förändring det blir för dig Tackar, alltid kul med kommentarer.Hoppa över det där med att ta det lungt... Har du ändå slipmaskinen framme så lägg en timme eller två på att hyfsa till runt ventilstyrningarna också Jag hade lite tid över i morse och slipade till resten, nu är topparna klara för tvätt och montering av ventilerMotor 128storaventiler.jpg[/attachment:vnhzrawe] Citera
ThomasFB December 13, 2009 Report December 13, 2009 Ser okej ut, svårt att tyda bilderna från fotovinkel. Dom nya inslipade ventilerna- sitter dom "på ytan" i förbränningsutrymmet, eller har motormek slipat vinklarna djupt i godset? Det är skillnad nämligen..... Är det standardvinklar i sätet, kan man ju uppskatta djupet utfående från bilden.Jag skulle inte vara rädda att slipa i förbränningsutrymmet om det bättrar flöde och fyllnad. Tar hellre bättre verkningsgrad på bekostnad av kompressionsförhållande. Det är smått att gå ner från 10.5 till 10.3:1 om man vinner η. Citera
JanneJ December 13, 2009 Author Report December 13, 2009 Dom nya inslipade ventilerna- sitter dom "på ytan" i förbränningsutrymmet, eller har motormek slipat vinklarna djupt i godset? Det är skillnad nämligen..... Tätningsytan sitter långt ut på ventilen, precis som jag önskade.Nu kan jag slipa lite på ventilen för att få till en bra vinkel före tätningsytan.Motor 126295.jpg[/attachment:lonyfpm1] Citera
ThomasFB December 13, 2009 Report December 13, 2009 Dom nya inslipade ventilerna- sitter dom "på ytan" i förbränningsutrymmet, eller har motormek slipat vinklarna djupt i godset? Det är skillnad nämligen..... Tätningsytan sitter långt ut på ventilen, precis som jag önskade.Hmm.. skulle själv ha tagit en annan approach. Det är frågan om finlir, så man kan sova lugnt hela natten ändå. Är det härdade säten på avgassidan? Citera
JanneJ December 13, 2009 Author Report December 13, 2009 Dom nya inslipade ventilerna- sitter dom "på ytan" i förbränningsutrymmet, eller har motormek slipat vinklarna djupt i godset? Det är skillnad nämligen..... Tätningsytan sitter långt ut på ventilen, precis som jag önskade.Hmm.. skulle själv ha tagit en annan approach. Det är frågan om finlir, så man kan sova lugnt hela natten ändå. Är det härdade säten på avgassidan? Inte härdade, original.Här är en bild på hur ventilen "sitter" i höjdMotor 126296.jpg[/attachment:rqn4np8d] Citera
JanneJ December 15, 2009 Author Report December 15, 2009 Insåg just att det har blivit ganska ensidigt informationsflöde i den här tråden, inga tips tillbaka utom från ThomasFB. Citera
LasseS December 15, 2009 Report December 15, 2009 De flesta kanske gör som jag och läser o. lär Hela din tråd och alla kommentarer är helt enkelt en handbok på svenska om hur man förbättrar vårt favoritobjekt Mustangen . Ett avbrott i tråden och slut med expertkommentarer från framförallt ThomasFB skulle göra hela forumet mycket fattigt, era PRAKTISKA kunskaper (och teoretiska) och erfarenheter från tidigare bilbyggen sätter er i en klass för er själva när det gäller erfarenhet Ok, en del finns på nätet men på engelska så få info på svenska är kanon och jag ser fram mot följande 34 sidor........ Citera
ThomasFB December 15, 2009 Report December 15, 2009 Du delar ut speedticks...ajabaja Blir att hålla tand för tunga Insåg just att det har blivit ganska ensidigt informationsflöde i den här tråden, inga tips tillbaka utom från ThomasFB.Som jag sa, då vi talades vid: Du kanske kör rejs mot någon lärjunge en vacker dag.....och ångrar bittert om denne är 0.1 sek snabbare ur varje böj. Citera
Recommended Posts