Jump to content

Recommended Posts

Det damp ner ett paket från Summit :-- Shit vad snabba de är, lade en beställning den 28 dec, den 4 jan har jag det i handen!

Rollertip vipparmar från Comp cams, lagom till den trimningsnivå jag har valt.

post-20-144839112667_thumb.jpgMotor 126318.jpg[/attachment:11kcz2zy]

Monterade topparna provisoriskt för att kunna mäta fram längden på stötstängerna.

post-20-144839108627_thumb.jpgMotor 126320.jpg[/attachment:11kcz2zy]

Provmontering av vippa med original stötstång för att kolla anläggningsytan på ventilen.

Motor 126322.jpg[/attachment:11kcz2zy]

Snart blir det ytterligare en beställning hos Summit.

  • Svar 821
  • Skapad
  • Senaste Svar

Top Posters In This Topic

Skoj och se att det går framåt, en av de bästa trådarna på forumet :thumbup: Blir så rackarns sugen att skruva ihop när man sitter och läser din projekt tråd :D

Själv väntar jag på borrning av block , nya kolvar , ny kam etc....så än dröjer det ett tag..... Ska bli så skoj att ut och fräsa med den i sommar 8)

MVH Schröder

Bilder på drev som gått kanske 300mil med 351Cl 2V, bytte sedan topplock och annat till 4v och körde sedan kanske 300 mil till på sin höjd, kedjan slackade ca.3/4 tum vid demontering, kommer inte ihåg vad det var för märke men den köptes på Hansen Racing.Cleveland drev1.JPG[/attachment:14gfbqa0]

Hej Lasse.

Mycket vanligt problem med förtida töjning o. slitage.

Har nu lekt med V8-motorer i 4 decennier +, och har aldrig monterat något annat än 2-radig drev/kedja av "true roller" -typ på mina motorer.

Inte geardrive, inte gummirem, inte fiberhjul, endast 2-radig rullked. Kostar mer än std. men det är välplacerade pengar.

-Töjer marginellt och klarar aggressiv ramp och högt fjädertryck, håller överlägset, ger tillräckligt exakt timing av kam och fördelare också efter 300 mil....

Så det är alltså risk för att de slits snabbt oavsett märke?? Hur märks det när kedjan blir sliten? kan det vara orsaken till att jag fick justera dubbelbrytarna hela tiden?? Förhoppningsvis gjorde jag rätt när jag köpte Cloyes double roller drivning istället :?: Ursäkta för OT :oops:

Så det är alltså risk för att de slits snabbt oavsett märke?? Hur märks det när kedjan blir sliten? kan det vara orsaken till att jag fick justera dubbelbrytarna hela tiden?? Förhoppningsvis gjorde jag rätt när jag köpte Cloyes double roller drivning istället :?: Ursäkta för OT :oops:

Ett enkelt sätt att kolla kedjan är att plocka bort fördelarlocket och sedan med hjälp av lämplig hylsa och draghandtag vrida vevaxeln medurs respektive moturs.

Om det är en "fördröjning" när man växlar från med- till moturs eller tvärtom så är kedjan slak.

Dvs om man kan vrida veven en bit utan att rotorn följer med.....hoppas förklaringen inte låter för luddig, enklare att visa än att förklara i text känns det som :?

Det värsta jag varit med om i det här fallet var när jag testade detta på en 70'a 302 en gång, trodde att jag tänkte fel först när inget hände. Det visade sig att kedjan var så sliten att det nästan gick att kugga över den för hand, ändå gick motorn hyffsat fint på tomgång :shock: .

/Björn

Också den bästa kedjan ger lite fördröjning då man vickar vevaxeln fram o tillbaka, man måste ha aningen erfarenhet för att kunna avgöra.....

Det är alltid slitage på kedjan, men om smörjningen är tillräcklig, slits den trots allt inte så snabbt att tändningen skulle bli sen mellan spetsbyten. Om du har problem med brytarspetsar, är det antagligen bussningen i fördelaren som är sliten, detta kan medföra svajig tomgång....

Kom ihåg att kam/fördelare roterar i förhållande 1:2 mot veven.

Ett problem med lös/ sliten kedja är, att den gör att kamaxelns timing blir sen. Detta medför en liten effektförlust i motorn, tillika finns det risk att kedjan i extrema fall hoppar av då man vill imponera på motsatta könet genom att rusa upp motorn med bilen parkerad och växel i friläge. :angel:

Kanske inte så stort problem på stötstångsåttor med kort kedja, men nog på OHC där det finns många länkar på kedjan som slits. Samtidigt med att kedjan slits, sliter man också ut dreven, så det blir ännu mera glapp

Ibland kan man notera att en töjd/sliten kedja "rasslar" vid uppstart av kall motor, då är det dags att serva.

Det blev visst föreläsning igen....sorry :oops::oops:

Så kom mina stötstänger från Summit

post-20-144839112667_thumb.jpgMotor 126328.jpg[/attachment:fo42w7dh]

Då är det bara att börja montera.

post-20-144839108627_thumb.jpgMotor 126333.jpg[/attachment:fo42w7dh]

Plockade dit fördelaren för att lätt kunna justera preloaden på ventiltryckarna utan att behöva vrida runt motorn mer än nödvändigt. Nu kommer jag att kunna justera samtliga ventiler på 1 kamaxelvarv. Går enligt compcams rekommendationer och lägger preloaden på ½ varv.

Motor 126334.jpg[/attachment:fo42w7dh]

Hoppas det blir som du säger Thomas :--

Har börjat montera insuget, valde Felpro 1250 insugningspackningar, främst för att det finns blankoff för avgaspassagen med i packningen. Har läst både ris och ros för just 1250 packningen på nätet, frågan är om det en tveksam packning eller skit bakom skiftnyckeln som är grunden :roll: . Hursomhelst så testar jag. Att inte få uppvärmningen av insuget via avgaserna har jag länge tänkt på, kommer inte att köra på vintern och en lägre temp på insuget är gynnsam för pållarna.

post-20-144839108627_thumb.jpgMotor 126338.jpg[/attachment:2geivk7g]

Enligt beskrivningen ska man först limma dit packningen mot toppen, dra dit insuget, låta det torka, plocka bort insuget och sedan trimma till packningen vid vattenpassagerna.

Motor 126339.jpg[/attachment:2geivk7g]

Aaah, " rallypackningen" från Felpro, jag ser inga problem i den, använder själv samma. Inklusive block-off bitarna. Det finns 2 skolor angående dessa, somliga gillar att ha öppen kanal för att få bättre lågvarvsegenskaper, somliga gillar högre densitet på blandningen.

Är det vanlig plåt eller är det rostfri. Jag har blockat mina med. Men jag gjorde egna i rostfritt. Har gjort i vanlig plåt, men dom höll inte. Dom rost fria har hållit i fem år nu.

Berra

Det är någon form av packningsmaterial, strukturen är grövre än packningen i övrigt. Hade det varit rumsrent hade jag gissat på asbest :silent:

Har börjat montera mina Hipo grenrör, förarsidans rör behövde lite extra omsorg för att passa, mer om det sedan..

Passagerarsidan var bara att bulta fast.

Motor 126359.jpg[/attachment:2cvexs8a]

Sedan kom rörstumpen som går ner till min befintliga X-pipa, tidigare var det en skarvad, rostig, eländig bit med 2" i ena ändan och 2½" i den andra. Nu vill jag dra nytta av Hipo grenrörens större diameter och skaffade därför nya konade flänsar att börja med. Ytterdiametern på flänsen var för stor för att passa mellan pinnbultarna på grenröret och fick justeras med slipmaskinen.

Innerdiametern på de nya flänsarna är 53 mm, de gamla var 46 mm, en ökning av arean med 32% - bra!

post-20-144839112667_thumb.jpgMotor 126362.jpg[/attachment:2cvexs8a]

Sedan kom resten av röret och där är jag sisådärnöjd...Ville gå upp till 2½" så snart som möjligt men hade tänkt göra en kona med lagom vinkel på 8-12º. Nu blev det lite snabbt uppkonat till 2½" pga att röret kröker neråt och jag ville inte ha kröken i 2" och sedan kona...

post-20-144839108627_thumb.jpgMotor 126363.jpg[/attachment:2cvexs8a]

Gjorde en insats med kylaren igår, spolning och rengöring. Varmt vatten baklänges genom kylaren tryckte ut en sörja som mest liknade kaffesump! Efter att ha spolat en bra stund blev vattnet som kom ut klarare och klarare. Har tidigare fått bra resultat med kaustiksoda som rengöringsmedel men tyvärr fanns det ingen hemma, klorin var också slut, tog vad som fanns i tvättstugan :crazy: via tvättmedel.. i med ½ deciliter, på med kokhett vatten och skaka skaka skaka. Spolade återigen med rent vatten och nu såg det riktigt bra ut, men det var något som lät....

post-20-144839108627_thumb.jpgMotor 126370.jpg[/attachment:1e8ybbbc]

I kylarens övre tank låg det en handfull rostiga ringar :wtf:

Boven finns på bild

motorrum.JPG[/attachment:1e8ybbbc]

När jag köpte bilen satt det en universalslang till kylet, jag bytte den rätt så omgående för jag tycker det ser ruskigt B ut med sådana, i den finns det en metallspiral, eller rättare sagt fanns..de rostiga fragmenten av den ligger just nu på min arbetsbänk och skäms.

Låter som hos mig förra året.

Spolade ut någonting runt en liter med rostbrun lera/kaffesump.

Och efter det gick bilen helt plötsligt nästan för kall !

Samt att jag en gång hade en fjäder i mitt nedre rör.. den var borta nu när jag monterat bort allt.

Vart har den tagit vägen? :wtf:

Hej.

Ringarna kan komma från en sönderfrätt fjäder som

monterades original inuti slang :shock: , fjäder monterdes

egentligen bara i den nedre kylarslangen men förekommer

sparsamt monterad i övre kylarslang :think: .

Fjäderns uppgift var att hålla slangen öppen så att

den inte drogs ihop av värme och blev platt i böjar :eh:;) .

http://www.martiauto.com/faqfocus.cfm?qid=20

I need a spring for my radiator hose. Where can I find one?

The thought that a spring is needed in a radiator hose is a common misconception, that springs (pun intended) from two events.

The first is that many (although not all) lower radiator hoses on the production assembly line had springs in them. The reason for this was the method by which the assembly lines filled the cooling systems. To save time, a special vacuum/fill fitting was placed over the radiator fill connection (the place where the radiator cap would eventually be placed. A vacuum machine was turned on to evacuate most of the air out of the cooling system. Once completed, the fill portion was turned on to introduce the coolant into the system. This process avoided entrained air preventing the system from being completed filled. The purpose of the hose spring was to prevent collapse during the vacuum portion of the fill cycle.

The second part of the story that has led to the "I need a spring" myth is that some people have observed their lower hose collapsing when they rev the engine. This is the result of a clogged radiator or a cooling system that has not been brought up to standard operating temperature. If an engine is revved up while still cool, there is only atmospheric pressure in the system. It is possible for the lower hose to collapse slightly due to the water pump drawing water out of the lower hose faster than the gravity-fed water from the radiator replaces it. Once the engine has been warmed up, the coolant system operates under pressure and this condition doesn't exist in a properly maintained cooling system. However, if the radiator tubes have restrictions, as the engine is revved, the water pump pulls coolant from the lower hose faster than water can trickle past the clogged tubes. This can result in a reduction in internal pressure that would cause the hose to collapse.

Note that the events that lead to the thought that "I need a spring" are based on either an insufficiently warmed up engine or a clogged radiator. The spring does not take care of these events. It merely masks a symptom. If, after your vehicle has reached normal operating temperature but you experience a collapsing hose, have your radiator tested.

As an additional thought, have you ever wondered where your original spring went? Did you ever find bits and pieces of it scattered throughout the cooling system? Being made of ordinary steel, they corrode with time, small pieces gradually breaking off and either scoring the water pump impeller, tearing the water pump seal, or clogging the radiator. They aren't necessary for the functioning of a properly maintained cooling system.

John

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...