JanneJ January 31, 2010 Author Report January 31, 2010 Håller som bäst på att plocka ihop alla "runtomgrejorna" och har även börjat montera mina elfläktar. Har lite funderingar på vilken drifttemp jag ska stäva efter på motorn, skulle vilja ha nånstans runt 85º.Här är början på elfläktarnas drivning:Test 113.jpg[/attachment:2y4b9ntd]Fortsättning följer.. Citera
Bobbe cmc 2103 February 1, 2010 Report February 1, 2010 Håller som bäst på att plocka ihop alla "runtomgrejorna" och har även börjat montera mina elfläktar. Har lite funderingar på vilken drifttemp jag ska stäva efter på motorn, skulle vilja ha nånstans runt 85º.Här är början på elfläktarnas drivning:Test 113.jpg[/attachment:14f7mnvd]Fortsättning följer..Tjena!Drifttemp?Du har väl en termostat? Har du en eller två givare?Ställbara? (antar att det är det du menar med drifttemp..eller?)Om du har två givare,ställ in dom med lite olika starttemp,typ 90 och 95 (eller däromkring) så får du inte så stor spänningsfall.Beroende också naturligtvis hur mycket kräm fläktarna drar.Jag har kopplat mina relä´n med varsin givare separerat spänning till varsin fläkt,placerade givarna först på termostathuset,vilket var en dum idé.Skall ju placeras på utgående slang från kylaren. Citera
JanneJ February 1, 2010 Author Report February 1, 2010 Håller som bäst på att plocka ihop alla "runtomgrejorna" och har även börjat montera mina elfläktar. Har lite funderingar på vilken drifttemp jag ska stäva efter på motorn, skulle vilja ha nånstans runt 85º.Här är början på elfläktarnas drivning:Test 113.jpg[/attachment:37lqsszn]Fortsättning följer..Tjena!Drifttemp?Du har väl en termostat? Har du en eller två givare?Ställbara? (antar att det är det du menar med drifttemp..eller?)Om du har två givare,ställ in dom med lite olika starttemp,typ 90 och 95 (eller däromkring) så får du inte så stor spänningsfall.Beroende också naturligtvis hur mycket kräm fläktarna drar.Jag har kopplat mina relä´n med varsin givare separerat spänning till varsin fläkt,placerade givarna först på termostathuset,vilket var en dum idé.Skall ju placeras på utgående slang från kylaren.[/quote:37lqsszn]Funderar på vilken termostat jag ska välja, 71º eller 82º, men kylet inte har väl inte förmåga att hålla nere tempen hur lågt som helst så någonstans blir det stopp. Lägre temp ( dvs omkring 80º)= fler hästar, kanske inte optimalt på gatan då oljetempen samtidigt blir för låg, jag siktar på ca 85º.Har du provat att ha givaren till elfläktarna i termostathuset, på kylarsidan om termostaten? Citera
JanneJ February 2, 2010 Author Report February 2, 2010 Bra med tips, tack Bobbe.Kommer du ihåg vilken temp du hade på termostaten och på givaren till elfläkten när givaren satt på termostathuset?Jag har nämligen lite funderingar åt det hållet med en 82º termostat och en 88º givare, men det kanske blir för känsligt.Lösningen blir snygg, men blir det inte bra så ändrar jag mig. Citera
Bobbe cmc 2103 February 2, 2010 Report February 2, 2010 Bra med tips, tack Bobbe.Kommer du ihåg vilken temp du hade på termostaten och på givaren till elfläkten när givaren satt på termostathuset?Jag har nämligen lite funderingar åt det hållet med en 82º termostat och en 88º givare, men det kanske blir för känsligt.Lösningen blir snygg, men blir det inte bra så ändrar jag mig.Det där kan nog funka...Har en 71 graders i för tillfället,vid körning med bra yttre kylning så blir det för låg motortemp (71),sätter i en varmare när det är dags.Termostaten har egentligen ingen huvudroll i detta då den kontrollerar den lägsta motortemperaturen,det är ju den högsta/drifttempen man vill ha kontroll på. Därför så placeras givarna som jag föreslår.Det bästa är om du skaffar en eller två ställbara givare till fläktarna så får du testa dig fram för optimal temperatur.För det är ju också dom yttre förhållanden som styr ,typ cruising i 30 graders värme eller en sval sommarkväll på motorvägen....(oj,vad längtan slog in) (Svammel) Citera
JanneJ February 2, 2010 Author Report February 2, 2010 Jo precis, termostaten ger ju bara den lägsta temp som motorn kommer att ha, den högsta beror på mycket annat och det är den som vi vill ha kontroll över.Kombinationen av en lätt trimmad motor med 10,3-1 i komp och original kyl kan vara på gränsen, vi får låta framtiden utvisa hur det går.Kommer att ha en manuell brytare till fläktarna inne i bilen för säkerhets skull om man hamnar i en kö någonstans. Citera
Bobbe cmc 2103 February 2, 2010 Report February 2, 2010 Jo precis, termostaten ger ju bara den lägsta temp som motorn kommer att ha, den högsta beror på mycket annat och det är den som vi vill ha kontroll över.Kombinationen av en lätt trimmad motor med 10,3-1 i komp och original kyl kan vara på gränsen, vi får låta framtiden utvisa hur det går.Kommer att ha en manuell brytare till fläktarna inne i bilen för säkerhets skull om man hamnar i en kö någonstans.Manuell brytare,nja,det är just detta som är fördelen med elfläktar,går på fullt även vid tomgång/cruising.Manuell brytare behöver du väl inte om det finns givare/relä till fläktarna.Eller menar du om givarna skulle ge upp? Icke så troligt.Så här satt mina givare innan dom flyttades till nedre slang."Nackdelen" att ha denna fläktkåpa är att det blir sämre kylning i motorrum vid typ cruising. Citera
JanneJ February 2, 2010 Author Report February 2, 2010 Det kanske är overkill att ha en brytare..Så här ser mina fläktar ut.Motor 126375.jpg[/attachment:30j9bkd6]Här är brytaren som jag tillsvidare har på termostathuset. Blir det inte 100% bra sätter jag ytterligare en brytare någonstans på kylet och låter fläktarna gå på olika temperaturer. Eller så gör jag om alltsammans Motor 126377.jpg[/attachment:30j9bkd6] Citera
CMC 1061 Berra February 3, 2010 Report February 3, 2010 Det funkar, men inte till hundra peocent. Jag har haft liknande. Fläkten gick lite för länge med den typen av montering av givare. Nu kör jag med tråd i slangen som givare. Det funkar bättre.Berra Citera
JanneJ February 7, 2010 Author Report February 7, 2010 Mitt ena grenrör är fortfarande inte färdigt hos maskinfirman.Kunde inte hålla mig, ville så gärna starta motorn. Monterade ett av de gamla grenrören och tryckte ihop röret med avgassystemet, inga klämmor, ingen passform, max läckage Vill ni se?Ok, här kommer det:[youtube:24sh109e] [/youtube:24sh109e]Edit, bättre film inlagd 2010-02-13 Citera
Bobbe cmc 2103 February 7, 2010 Report February 7, 2010 Mitt ena grenrör är fortfarande inte färdigt hos maskinfirman.Kunde inte hålla mig, ville så gärna starta motorn. Monterade ett av de gamla grenrören och tryckte ihop röret med avgassystemet, inga klämmor, ingen passform, max läckage Vill ni se?Härligt!!Jag vet,svårt att hålla sig,det gäller bara att inte glömma bort något i ivern!Snyggt jobbat! Citera
CMC 1061 Berra February 7, 2010 Report February 7, 2010 Det låter gött Janne. Ska bli spännande och höra hur du upplever första turen. efter dina uppdateringar av motorn. Plus en bra video. Nu lär sig säkert många hur man ställer tändningen. Berra Citera
Jonasm February 8, 2010 Report February 8, 2010 Var de ne sånt här du skulle ha ??http://www.crankshaftcoalition.com/wiki ... _pipes.jpg Citera
JanneJ February 8, 2010 Author Report February 8, 2010 Något i den stilen ska det bli... Har lite planer i huvudet, visst material inköpt, bilder kommer om ett tag Citera
Schröder February 9, 2010 Report February 9, 2010 Bara att gratulera till uppstarten, fan va gött det lät!Detta gjorde ju inte så att man längtade mindre efter att starta upp sin egen direkt..... Citera
Bobbe cmc 2103 February 9, 2010 Report February 9, 2010 Hur gick det med kylningen?Startade fläktarna som dom skulle?Och inkörningen då,kamnockarna finns kvar? (Eller va det en rullkam du hade.. ) Citera
JanneJ February 9, 2010 Author Report February 9, 2010 Bara att gratulera till uppstarten, fan va gött det lät!Detta gjorde ju inte så att man längtade mindre efter att starta upp sin egen direkt..... Ja, det kändes bra. Nu finns det tid för det där småfixet innan våren kommer.Hur gick det med kylningen?Startade fläktarna som dom skulle?Och inkörningen då,kamnockarna finns kvar? (Eller va det en rullkam du hade.. )Fläktarna startade snällt och höll tempen, vad det blir ute på vägen, på sommaren, är ett oskrivet blad..En och annan nock finns nog kvar, ska kolla i tråget för säkerhets skull Citera
kjorran February 13, 2010 Report February 13, 2010 Kul att se hur det går för dig janne, tycker det låter bra. jag fick just igen mina toppar från maskinfirman- lämnade in dom en vecka före jul, vissa tar rätt god tid på sig för att fräsa nya säten.Men jag har hunnit en del annat istället, men nu är det mustang som gäller blev ännu mer inspererad numvh/kjorran Citera
CMC 1061 Berra February 15, 2010 Report February 15, 2010 Ursäkta Janne. Att jag lånar din tråd här. Det gäller kjoran. Det är inte så lång tid. När jag gjorde mina tog det åtta månader innan jag fick tillbaka mina. Och det finns än värre historier om sena leveranser av just toppar. Hoppas dom blev till belåtelse, och att du hinner få färdigt bilen till sommaren. Berra Citera
kjorran February 17, 2010 Report February 17, 2010 Tack för detDom ser bra ut, men har lite finputsning samt planing kvar - har tagit hjälp av en annan kille som hjälper mig med det sista. (fuskar lite här för att spara tid) - får tillbaka dom monterade och klara redan denna vecka. Så topparna sitter på nästa vecka. Citera
JanneJ February 27, 2010 Author Report February 27, 2010 Har äntligen fått tillbaka mitt vänstra grenrör från verkstaden. Det var fel vinkel på flänsen mot toppen vilket gjorde att grenröret pekade mot rambalken i utblåset. förmodligen slarv vid tillverkningen. Var även tvungen att fräsa bort material så att det gick att skruva åt tändstiften.Bultade dit grenröret och förbannade den idiot som har monterat kuggstångsstyrning på bilen...slutsats: Hipo grenrör och kuggstång gillar inte varandra. Efter att ha lagt pannan i avgrundsdjupa veck började jag göra prototyper på rör från grenröret förbi kuggstången och ner till avgassystemet, 3 st behövdes innan jag hittade en godkänd form.Sedan tog jag mig vatten över huvudet när jag försökte göra röret i ett stycke utan extra skarvar med klämmor, det är 511000 vinklar som måste passa och till slut hade jag lyckats få hela härligheten i ett sådant spänn när jag provade passformen att jag var tvungen att kapa ner skiten med vinkelslip för att få bort det Hissade vit flagg och kapitulerade, nu blir det en extra skarv för att få ihop det.Så här trångt är det:Motor 126389.jpg[/attachment:3bukt1o1]Uppifrån är det snyggt och propert:Motor 126381.jpg[/attachment:3bukt1o1] Citera
Lygdman cmc813 February 27, 2010 Report February 27, 2010 Ser snyggt ut som vanligt, men hur pass nära kuggstången är du? Du är inte rädd att du kokar kuggstången? Citera
bege February 27, 2010 Report February 27, 2010 Hej Janne!Måste passa på att berömma din intressanta tråd somtill och med en novis som jag följer med stort intresse. Måste se till att lägga ett kundbesök i dina trakter och besöka ditt garage för att se mästaren i aktion Ser fram emot att hitta lämplig kund att besöka. Jernbergkan behöva lite hjälp. Slår en signal innan. Vi ses om det är ok Citera
Recommended Posts