Jump to content

Mustang Cab 70 projekt - CMC303


JanneJ

Recommended Posts

0-100km/h med en start som inte skulle uppröra svärmor resulterar i 6,8 sekunder, där finns mycket mer att hämta.

Hum, min svärmor blir upprörd bara hon ser Mustangen... :roll:

Saknar också tvåhjulsdriften, var start blir det metmaskar.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 821
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

För det första är lågprofildäck typ 235/40*18 fullständigt värdelösa när det gäller att få fäste i starten och när det sedan är bara ett av dem som driver blir effekten patetisk.

40- profil har alldeles för hård däcksida. 50 är lägsta tänkbara-då kan man bolla med trycket en aning.

T.o.m. diagonaldäck greppar bättre än vissa moderna lågprofilare.

Sen har du ju också ganska styvt (ish) chassi, så det kan vara svårt att rätta till problemet snabbt. :roll:

Eller gör så här: plocka av 2 stifthattar, lås Holley's sekundärspjäll i stängt läge så spinner det mindre. :--:--

Link to comment
Share on other sites

Eller gör så här: plocka av 2 stifthattar, lås Holley's sekundärspjäll i stängt läge så spinner det mindre. :--:--

Du har ju lösningar på allt :crazy: Och billigt är det också!

Link to comment
Share on other sites

Gott, nu är besiktningen gjord!

Allt var till belåtenhet, skivor bak, kuggstång, momentsstag, panhardstag, chassieförstärkningar, fälgar med spacers, inga problem. :--

Bes2010.jpg[/attachment:1v600bqv]

Link to comment
Share on other sites

Bra bromsvärden, trots differensen framtill. Du har reduceringsventil?

Har du kört dom heta än? (råkat ut för fading :?: )

Ingen reduceringsventil, std huvudcylinder, blev bra ändå.

Får kolla på VF, den hänger ju inte riktigt med.

Har inte pressat dem något nämvärt så jag vet egentligen inget om hur de tål hårdare körning. Funderat på kylning via slangar från fronten, slangar finns, intag finns, stosen mot bromsskölden återstår, vinterprojekt antagligen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Lasse med Alfan ringde och frågade om vi skulle ut och köra en sväng, vad kan man svara? Ja förstås!

Vi bytte bil direkt och åkte ut på en kvällsrunda i det vackra sommarsverige. Alfan och Mustangen är produkter av samma tid men ändå så fullständigt väsensskilda. Alfan är liten och lätt, rör sig spänstigt på vägen, förmedlar en väldigt direkt känsla genom växelspak och pedaler. Lasse har inte fallit för frestelsen ( jag har uttryckligen förbjudit honom ;) ) att byta ut den stora smala bakelitratten med 3 ekrar som ger en underbar fingertoppskänsla.

Lasse beskrev mustangen som STOR. Mullret från V8:an får alltid höga poäng men spänstig som Alfan är den inte..

Han hade inga problem att hänga med och tyckte att den gick bättre när man pressade på lite mer, fisåka är inget för mussen. Tyvärr vågade han inte riktigt vrida ur den ordentligt, kanske bäst så tyckte han, - husse ska nog tygla sin pålle själv, men åker gärna med i passagerarstolen var kommentaren.

Bilbyte är hur kul som helst :--

Musse & Alfa1.jpg[/attachment:2nmttjj9]

Link to comment
Share on other sites

Tack Mike och Mats :wave:

Jag har haft originalfjädrarna bak på min bil hela tiden, lagom slitna och tillräckligt hängiga för att inte behöva sänkblock.. ;)

Nu såg jag för någon vecka sedan att bilen lutade mer än vanligt, vänster bak var 3,5 cm lägre än höger. Bara att byta, inget att be för.

Hade ett jobb i Fristad och passade på att smita in till Lennart på VP-Autoparts och hämta ett par nya fjäderpaket.

Nu är det grottmek som gäller ett par kvällar, som tur är har allt varit isär och är välsmort men roligt är det inte, jobba jobba jobba.

Bakvagn1.jpg[/attachment:9a0ikd5p]

Link to comment
Share on other sites

Nu är det grottmek som gäller ett par kvällar, som tur är har allt varit isär och är välsmort men roligt är det inte, jobba jobba jobba.

Ja de är väll lite därför vi har våra pärlor ;) För att jobba jobba och få lite sinnesfrid med :D

Link to comment
Share on other sites

Nu är det grottmek som gäller ett par kvällar, som tur är har allt varit isär och är välsmort men roligt är det inte, jobba jobba jobba.

Ja de är väll lite därför vi har våra pärlor ;) För att jobba jobba och få lite sinnesfrid med :D[/quote:vg0egwz6]

Det ligger något i det...

Gårdagskvällen var lagom varm, ljuset var fint, fåglarna sjöng, lilla katten låg och tittade på mig utanför de öppna garageportarna och radion spelade ZZ-top. Rätt trivsamt mek om man tänker efter :--

Link to comment
Share on other sites

Jag har haft originalfjädrarna bak...osv

Är det fjädrarna som satt på när du köpte bilen? Nästan det enda du inte varit och petat på isf.

Sträckläste förresten denna tråden på kvällen efter Tjolöholm - tog väl 4 timmar, förbannat trevlig läsning! Jag har snart målat klart "nya" huset och flyttat och då tycker jag att vi ska ta en sväng. Har inte kört en meter den senaste månaden...

Link to comment
Share on other sites

Jag har haft originalfjädrarna bak...osv

Är det fjädrarna som satt på när du köpte bilen? Nästan det enda du inte varit och petat på isf.

Sträckläste förresten denna tråden på kvällen efter Tjolöholm - tog väl 4 timmar, förbannat trevlig läsning! Jag har snart målat klart "nya" huset och flyttat och då tycker jag att vi ska ta en sväng. Har inte kört en meter den senaste månaden...

Fjädrarna såg nästan ut att vara original, hittills hade de funkat helt ok men nu var det definitivt slut... ;)

Slå en signal när färgen är slut så tar vi en tur runt Lygnern eller något liknande.

Hälsningar

Janne

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Trodde inte att det skulle bli så stor skillnad med nya bladfjädrar, ack vad fel jag hade..

För det första var jag tvungen att byta ut framfjädrarna också, det blev en skev balans i bilen när de nya bakfjädrarna var minst dubbelt så hårda som de gamla. Monterade mina kapade 620 lbs/in fjädrar men då blev bilen för låg fram, klämde dit ett par gummidistanser ovanpå fjädrarna för att få till en lagom höjd. Nu är de undre bärarmarna parallella med marken och jag har en lagom markfrigång för att slippa skrapa i vägbulor. Jag har blivit gammal, det är jobbigt med toksänkta bilar..

Fick en mycket piggare respons i chassiet och betydligt mindre spårkänslighet. Även mina Konidämpare behövde justeras för att matcha den nya fjädersättningen, hårdare rebound runt om. Gjorde också lite specialanpassning för att avlasta stötdämparna och även en ny justering av krängningshämmaren.

Resultatet blev en ny bil med betydligt bättre komfort och väghållning.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Jag tackar för provkörning och fika! Mycket trevligt :thumbup:

Tack själv.

Att byta bil och få prova någon annans pärla är hur skoj som helst. Din bil sammanfattar jag med ordet harmoni, bilen är helt klart en orörd originalare med 40+ år på nacken. Visst är det lite gungigt och bromsarna kräver starka benmuskler men känslan är så positiv. Som jag sade till dig kan jag tänka mig att ta din bil och köra runt Sverige i maklig takt och bara njuta.

Och inte gick det så långsamt heller när du på hemvägen hängde på mot Berghem :twisted:

Några bilder:

post-20-144839112667_thumb.jpgKlingan1.jpg[/attachment:1gjxx091]

post-20-144839108627_thumb.jpgKlingan2.jpg[/attachment:1gjxx091]

Klingan3.jpg[/attachment:1gjxx091]

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Varm hälsning från Thailand. Schyssta bilder Janne och visst är det jätte kul att pröva någons annans musse ibland.

Berra

Tack Berra :wave:

Vi får väl se om framtiden har med sig ett byte av våra bilar också, hoppas det!

Ha det bra.

Link to comment
Share on other sites

Mjukvaran från tempes.com till telefoner med GPS för accerelationsmätning är riktigt rolig.

Testade lite på 0-100 och känner direkt begränsningarna i min bil, avsaknaden av diffbroms är stor..

Efter att ha provat med att köra manuellt har jag kommit fram till att i dagsläget funkar automaten bäst.

Att få till en bra tid är definitivt en träningssak, för mycket gas och hjulspinn tar direkt 1-2 sekunder på 0-100 tiden.

Detta är bästa repan hittills:

0-100 km/h: 6,6 s

0-10 km/h: 0,3 s

0-20 km/h: 0,7 s

0-30 km/h: 1,2 s

0-40 km/h: 1,4 s

0-50 km/h: 1,7 s

0-60 km/h: 1,9 s

0-70 km/h: 2,2 s

0-80 km/h: 3,9 s

0-90 km/h: 5,0 s

0-100 km/h: 6,6 s

0-110 km/h: 7,8 s

0-120 km/h: 9,3 s

0-100 m: 4,9 s

0-200 m: 8,4 s

0-300 m: 11,2 s

0-10 km/h: 1 m

0-20 km/h: 7 m

0-30 km/h: 13 m

0-40 km/h: 19 m

0-50 km/h: 25 m

0-60 km/h: 32 m

0-70 km/h: 38 m

0-80 km/h: 75 m

0-90 km/h: 103 m

0-100 km/h: 146 m

0-110 km/h: 182 m

0-120 km/h: 232 m

Svårt att låta bli en repa när man är ute och åker om vägar och trafik tillåter det :angel:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...