Jump to content

Recommended Posts

Svårt att låta bli en repa när man är ute och åker om vägar och trafik tillåter det :angel:

Akta dej för H. Haffa, bara. Dom kan troligtvis använda internetdator nuförtiden.... :shh::--

• Svar 821
  • Skapad
  • Senaste Svar

Top Posters In This Topic

Svårt att låta bli en repa när man är ute och åker om vägar och trafik tillåter det :angel:

Akta dej för H. Haffa, bara. Dom kan troligtvis använda internetdator nuförtiden.... :shh::--

Nej, usch nej..tro för allt i världen inte att jag kör så här på allmän väg :angel:

Detta är bästa repan hittills:

0-100 km/h: 6,6 s

0-10 km/h: 0,3 s

0-20 km/h: 0,7 s

0-30 km/h: 1,2 s

0-40 km/h: 1,4 s

0-50 km/h: 1,7 s

0-60 km/h: 1,9 s

0-70 km/h: 2,2 s

0-80 km/h: 3,9 s

0-90 km/h: 5,0 s

0-100 km/h: 6,6 s

0-110 km/h: 7,8 s

0-120 km/h: 9,3 s

Vad händer från 70 km/h och uppåt? 60-70 km/h går på 0,3 sek och 70-80 km/h går på 1,7 sek. Växling från ettan till tvåan? Om det är så och du ändrar utväxling (och växellåda och lite annat, typ manuell med hög etta och rödmarkering när du kommer upp i 110-120 och diffbroms...) skulle du komma ner på 0-100 på drygt 3,5 sek. :twisted: Går ju alltid att spekulera när man inte ska betala själv. ;)

Yepp, runt 70 är det växling 1-2, en snabbare låda kunde säkert kapa någon tiondel.

En manuell låda med så hög etta att du når 100 kräver en sjuhelsikes motor för att inte tappa i starten.

Jag har byggt 2 tävlingsbilar med tätstegade lådor och det brukar bli lagom att ettan är slut vid 70-80 km/h. Normala växellådor har oftast så låg utväxling på ettan att den tar slut vid 40-50 km/h.

Nästa naturliga steg är diffbroms, utväxlingen byter jag först när jag har en växellåda med overdrive på gång samtidigt. Vill inte sabba möjligheten att köra motorväg utan att varva sönder motorn, hade 3.50 i bakaxeln tidigare och tyckte det var jobbigt att ha 2900 rpm i 100 km/h, 3.00 är mycket lugnare.

Nej, usch nej..tro för allt i världen inte att jag kör så här på allmän väg :angel:[/quote:3fyp7p9x]

Nej, givetvis inte, det är ju inte tillåtet att framföra motorfordon på det viset. :idea:

Dom där nya 5 / 6 speed manuella lådorna har hög utväxling på högsta växel. 3.55 i häcken matchar dessa väldigt bra.

Du kan eventuellt också välja utväxlingen på 1:ans växel "direkt från hyllan". Eller göra custom....

Det är hur som helst intressant att se att 33% av tiden går åt att nå 70 km/h och 66% av tiden går åt från 70-100 km/h. Det är bara när man gör noggranna mätningar före som man säkert vet att de förändringar man gör verkligen leder till en förbättring. Mycket intressant! :thumbup:

• 2 weeks later...

Har fått någon form av originalnostalgi, vet inte om det är skadligt eller om det är godartat.

Senaste nojjan är ratten. Har hela tiden haft min favoritratt monterad i bilen, en Motolita läderratt som jag köpte för 25 år sedan och som har suttit i många av mina bilar.

post-20-144839108627_thumb.jpgMotolita.jpg[/attachment:1vjh6fhp]

Har ibland saknat originalkänslan som man kan få med en lite större och tunnare ratt. Gjorde i ordning originalratten, 40 års ingrodd smuts tar en stund att få bort. Tyvärr saknades emblemet i mitten men för en test funkar det ändå.

Originalratt.jpg[/attachment:1vjh6fhp]

Och visst blir känslan helt annorlunda. Lite större rörelser men samtidigt lite mer av fingertoppskänsla. Körstilen påverkas helt klart, jag vet inte säkert än om det är till det bättre eller om det bara är något nytt.

Synd bara att den är så ful..

Kanske en 15" träratt skulle vara något för mig? Rätt gott med en större kringla så jag kan vila högerarmen på mittkonsollen när jag kör.

En Grantratt eller en Shelbykopia är frågan.

Mustang förknippar man nog aldrig med "bra körställning"

Tror inte Ford la ner så mycket krut här.

Originalratten är verkligen lastbilskänsla men utan servo nödvändig! Utseendemässigt passar den väl in tycker jag!

Lite coolt faktiskt att köra med en originalratt! (förutom 68an som nog är fulast av alla)

Har själv haft lite olika rattar men Grant är faktiskt klart bäst när det gäller just körställning/känsla.

Utseendet kan ju diskuteras!

Allt beror ju också på hur man är skapt.

Själv är jag ju rätt lång (184cm) och det verkar som ingen i USA var så lång på den tiden. :thumbdown:

För min del var originalet förenat med trafikfara men blev bättre efter byggt om stolsunderet låren inte längre tog i ratten.

13'' Grant ratten var verkligen perfekt och enda nackdelen var att instrumenteringen skymdes en del.

Med 15'' blir den delen bättre.....Men jag tycker ändå 13'' var bättre storlek.

Grant ratten har ju dessutom ett bra djup så den kommer bort från knä/lår.

Hade du inte det problemet med Motolita ratten eller den kanske bygger mycket ändå trots den ser platt ut på bild?

Just nu har jag själv en svart liknande ratt som din men inte nöjd.

Ska nog gå tillbaka till min Grant från 70-talet som jag hade i för några år sedan enligt denna bild

Min Motolitaratt hade en adapter som nästan var 10 cm lång, inga problem med benutrymmet. Mina Recarostolar har faktiskt uppgraderat sittställningen till väl godkänd, med en lite större ratt blir det ännu bättre. Har gärna bra långfärdskomfort i mussen och en bra sittställning är viktig.

Grantratten eller andra trärattar kan vara väldigt snygga, balansgång dock så det inte blir för mycket båtkänsla bara..

Tack Per för bilden på din bil, bra att ha som funderingsunderlag :thumbup:

Misstänkte det var en sån adapter! ;)

Jo båtkänslan är överhängande!!! Tycker inte heller det ser bra ut med trä. :thumbdown:

Kör nu denna svarta Grant ratt just nu men sämre djup så det passar inte mig alls.

Vill nog hellre ha en läderklädd ratt....Men allt är ju en prioritering/kostnadsfråga. :crazy:

Vad ska du ha för Motolita ratten? :angel:

Finns i 69 också.

Tror du saknar en detalj till....Den ratten tror jag ska ha en kromad "tutring" under på samma sätt som VOLVO Amazon.

Fruktansvärt fult blir det!! :crazy: Tror det satt på typ Grande och kanske Cab också.

Men sånt kan original proffsen!

Annars kanske ratten kommer från en 71-73 som ser ut på det sättet

Det ser inte ut som det har varit någon tut-ring från början och stommen är märkt med 69, antagligen en budgetvariant :--

Jag behåller Motolitan, den är liksom en del av mig numera ;)

Ska köra ett tag med originalkringlan för att få en känsla.

Kommer att försöka tafsa på en Grantratt så fort tillfälle bjudes, har ett jobb hos VP-Autoparts på onsdag som passar perfekt för det.

En smal snygg 15" läderratt med tunna ekrar och typiskt sent 60-talsstuk hade nog varit perfekt.

Finns i 69 också.

Tror du saknar en detalj till....Den ratten tror jag ska ha en kromad "tutring" under på samma sätt som VOLVO Amazon.

Fruktansvärt fult blir det!! :crazy: Tror det satt på typ Grande och kanske Cab också.

Men sånt kan original proffsen!

Annars kanske ratten kommer från en 71-73 som ser ut på det sättet

70-73 ratten er lika.

Kommer inte i håg skillnaden på 69 v.s 70-73 ratten, men på den ena er kablarna til tutan skruvade og på den andra er det "stick on" kontaktar. Sen er ratten lite olika på baksidan mot rattstången så att om du setter dit en 70-73 ratt på en 69 så syns det direkt. Samma om du setter en 69 ratt på en 70.

Jepp, det finns 69 ratt med kromad tutring.

JohnB

Det ser inte ut som det har varit någon tut-ring från början och stommen är märkt med 69, antagligen en budgetvariant :--

Kommer att försöka tafsa på en Grantratt så fort tillfälle bjudes, har ett jobb hos VP-Autoparts på onsdag som passar perfekt för det.

En smal snygg 15" läderratt med tunna ekrar och typiskt sent 60-talsstuk hade nog varit perfekt.

Är de en sån ratt som jag har, du är ute efter ?

PICT0935.jpg

Är de en sån ratt som jag har, du är ute efter ?

PICT0935.jpg[/quote:3ctqmx55]

Den såg bra ut :thumbup:

Jag åkte en runda i går kväll med originalkringlan, omedelbart när jag kom hem bytte jag tillbaka till Motolitan..

Betyg på originalet: FÖR stor, FÖR smal.

Känsla = inte det jag väntade mig.

Lars K och jag tog oss i kragen, bröt vardagens lunk och åkte ut en sväng med Mustangerna. Vi träffades på OKQ8 för att mata hästarna och bestämma lämplig färdväg. Molnen var lite hotfulla men vi hade ändå goda förhoppningar om att slippa regn.

Lars K är på väg in mot pitstop med sin Fastback 66.

post-20-144839112667_thumb.jpgKarlsson 3.jpg[/attachment:2ulwzvm4]

Vi bestämde oss för RV41 till Björketorp, över till Fotskäl och sedan vidare till Tostared. Lite bred landsväg i början och en hel del trevlig ( läs kurvig ) bra asfalterad mindre väg.

Vi byter bil direkt på macken, Lars fastback har 289:a och 4-vx manuell, den är väl använd och har den där charmiga patinan som en välanvänd bil får. Den har varit i släkten länge och är lite modifierad undre åren med bland annat skivbromsar och bättre stolar.

Vi drog iväg och lät RV41 rinna ganska snabbt, lite omkörning av varandra och där kommer en första upplevelse, att bli omkörd av sin egen bil och faktiskt se hur den rör sig i högre farter. Min egen bil såg ut att ligga helt platt på vägen och såg mycket stabil ut. Lars observerade dock att hans bil reste på nosen betydligt i högre hastigheter, han har uppfattat det som en osäkerhetskänsla när mätaren har krupit uppåt 120-strecket och över och detta är säkert en av orsakerna.

Liten paus utanför Fotskäls kyrka:

post-20-144839108627_thumb.jpgKarlsson 1.jpg[/attachment:2ulwzvm4]

Vi drar vidare mot Tostared som är kvällens mål ca 3 mil hemifrån, efter lite snack vände vi och beslöt träffas på nytt hemma i mitt garage, fri fart hemåt alltså.

Lars bil har lite problem med väghållningen och jag ägnade hemvägen åt att försöka analysera vad som först och främst behöver åtgärdas. Jag kom fram till att först och främst måste fronten ner, länkarmarna har en tydlig lutning och den blir bara kraftigare i fart. Nummer två blir nya bakfjädrar och som nummer tre bättre dämpare fram.

Vid järnvägsövergången i Björketorp var det bomfällning men det gör inget i en Mustang med avgasrören mynnande framför bakhjulen, bara att veva ner rutan och blippa lite, oooh vad gott det låter!

Karlsson 2.jpg[/attachment:2ulwzvm4]

Sammantaget är Lars bil väldigt trevlig, en härlig känsla med manuell låda och en bra V8 under huven, att växla ner och dra på genom kurvorna är beroendeframkallande. Bilen känns lätt och smidig och kommer säkert att bli riktigt bra när Lars får jobba med de små detaljerna i hjulupphängningen.

Tack Lars för åkturen och jag förstod att du uppskattade min bil ordentligt.

Earlymussen har problem framtill. Man borde egentligen slänga hela framvagnen och plocka i en ny.

Nedre och över bärarmar, den obefintliga frambalken, hjulupphängning--- hela köret.

Framvagnen var antagligen designad av en ordentligt bakfull, blind comic- strip tecknare.

Om man sänker så att nedre länkarmar kommer i rätt läge, ligger övre armar helt fel, oljetråget blir utsatt och headers skrapar i, plus att bilen blir stum och jävlig i landsvägstrafik.

Dessutom finns det ingen stadga i konstruktionen, utan hela konstruktionen flexar.

Man kan korrrigera till en viss gräns, men är tvungen att kompromissa, - speciellt om man vill ha lite "komfort" kvar.

Har själv testat med olika fjädrar och olika höjd på bil och diverse komponenter,- det blev bättre, men det fanns inte "utrymme" att gå tillräckligt långt utan att göra bilen hård och stötig.

Men en early Fastback är cool, så man förlåter... :shh:

Earlymussen har problem framtill. Man borde egentligen slänga hela framvagnen och plocka i en ny.

Nedre och över bärarmar, den obefintliga frambalken, hjulupphängning--- hela köret.

Framvagnen var antagligen designad av en ordentligt bakfull, blind comic- strip tecknare.

Om man sänker så att nedre länkarmar kommer i rätt läge, ligger övre armar helt fel, oljetråget blir utsatt och headers skrapar i, plus att bilen blir stum och jävlig i landsvägstrafik.

Dessutom finns det ingen stadga i konstruktionen, utan hela konstruktionen flexar.

Man kan korrrigera till en viss gräns, men är tvungen att kompromissa, - speciellt om man vill ha lite "komfort" kvar.

Har själv testat med olika fjädrar och olika höjd på bil och diverse komponenter,- det blev bättre, men det fanns inte "utrymme" att gå tillräckligt långt utan att göra bilen hård och stötig.

Men en early Fastback är cool, så man förlåter... :shh:

Skriver under på detta.

Tänkte att en sänkning kombinerat med nya bakfjädrar gör att bilen inte får så mycket bakvikt.. Lite lätt lutning framåt borde minska lyftet i högre farter, en spoiler fram skulle säkert göra nytta också. Dämpare med rätt mycket rebound borde också lugna ner transienta förhållanden som gupp och hastiga ändringar i kurs.

En så god balans som möjligt med originalgrejorna är vad vi strävar efter.

Ganska stor % av totalmassan ligger ändå på framaxeln, men man kan försöka få ner nosen lite. Det är förnuftigt att försöka få bättre kontoll på rebound, för geometrin gör att framhjulen "svajar" åt alla håll i samband med att fjädringen åker upp och ner, ju mer fjädring, desto oroligare framvagn = Ford Mustang.

Testa med sänkblock (moderata) baktill om nödvändigt för att förhindra för mycket dykning framtill.

Om det sitter 15x7 fälgar med 3,75" eller mindre backspacing framtill kan det hända att däcket nuddar i skärmkanten.

Hela cirkusen ledde till att jag hade "special" framfjädrar innan min blev hyfsad, men jag hade då automat, gjutjärnstoppar och mässingskyl.

Nu blir det väl nånting annat till nästa, så jag antar att fjädrarna också blir uppdaterade.

Råkade av en slump hitta ett par beg däck när jag gjorde ett jobb hos Ringreparationer i Skene. Då mina framdäck är tämligen slut slog jag till på dessa, som tur var är det samma typ som jag redan har bak, Pirelli P zero corsa.

Nu var det det där med dimensionerna...Hade ursprungligen 235/40*18 på mina 8,5" fälgar, fick tag på ett par 245/40 som jag satte bak för ett tag sedan, snyggt med lite mer gummi i hjulhuset.

Dagens fynd var 255/40 och jag tvekade en sekund men va fan...det går väl alltid att ändra om det inte passar.

Nu har jag alltså 245/40 fram och 255/40 bak och jag tycker det är snyggt!

Hur det går att köra med får framtiden utvisa, jag går ju lite mot min egen lära med såå breda och stora däck :crazy:

Så här ser det ut, ursäkta risigt foto.

post-20-144839108627_thumb.jpgMustang 2010 1.jpg[/attachment:1ts95rzc]

Mustang 2010 2.jpg[/attachment:1ts95rzc]