Jump to content

Mustang Cab 70 projekt - CMC303


JanneJ

Recommended Posts

Nu är bilen på lack. Bilen slipades med 120 papper för att få ett bra underlag för grundfärgen.

Tidigare hade jag renoverat dörrgångjärnen på passagerarsidan och justerat upp framskärmen, nu stämmer karossvecken på högersidan mycket bättre. Även huv och baklucka gick att justera så att nivån stämmer.

När grundfärgen kom på syntes alla bucklor tydligare, och dom var många...ett digert spackeljobb väntar för min stackars lackerare.

Som tur är har han hjärtat på rätta stället (mustangägare) annars vet jag inte hur det skulle gå.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 821
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 1 month later...

Bilen står fortfarande hos lackeraren men nu börjar det äntligen hända saker...det var visst en Lamborghini som stod före i kön.

Jag har flera gånger fått fixa till detaljer med svetsen och till och med tagit hem hela bilen över en helg för att ordna till så att dörrspringorna stämmer. Min lackerare har höga krav och lämnar inget halvgjort.

Körde den 1:a maj tillbaka bilen till lackeraren utan varken huv baklucka front eller lampor, som grädde på moset cabbade jag ner också!

Jag hann med 5 fullgasaccelerationer på 2 km, tror ni jag har V8 abstinens eller.....

Får väl roa mig med att packa upp lådan med gummilister och andra detaljer till återmonteringen som kom från Mustangs unlimited sålänge.

Link to comment
Share on other sites

Det finns tyvärr inte en komplett skärmkant. Jag köpte en del som kallas wheel flair som är den övre skärmkantsdelen och en lower quarter panel. Sen klippte jag till det jag behövde. Dyrt som f.n dock.

Hälsningar

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Det finns tyvärr inte en komplett skärmkant. Jag köpte en del som kallas wheel flair som är den övre skärmkantsdelen och en lower quarter panel. Sen klippte jag till det jag behövde. Dyrt som f.n dock.

Hälsningar

Till en -70:a cab kan du använda bakskärm till en -69:a. Cabben har kvar samma form på skärmarna -70 och -69, till skilland på HT.

Link to comment
Share on other sites

Fler bilder kommer.

Jag har varit hur osäker som helst på färgen men hade bestämt mig för en röd pearl när jag lämnade bilen till lackeraren. Tiden gick och jag blev mer och mer osäker, ville jag verkligen ha en röd bil till? nej blev svaret! Till slut gjorde jag som jag verkligen ville ( ingen i familjen höll med mig! ) och ändrade till den färg som jag har haft i bakhuvudet sedan flera år, Eleanor Pepper grey metallic.

Hittade inga bilder på nätet på en cab med den färgen och det gjorde mig snarast mer sugen.

Tycker själv att färgen ger bilen ett sobert och elegant intryck som passar bra till den image jag vill ha, diskret och snygg.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Har försökt att få till någonting som kan klassas som väghållning ända sen jag köpte bilen, och det har blivit bättre och bättre men är det bra?...nej.

Under sommaren har jag frågat så gott som alla jänkebilsägare jag har pratat med - hur är din bil att köra? Ingen har sagt att den är bra! vingligt och gungigt är det vanligaste svaret. En kille med en äkta dodge super bee -70 sa att han sällan kör fortare än 80 km/h för att bilen är så jobbig!

Visst är det kul att gasa på rakorna, men det måste gå att svänga också.

Det som främst har stört mig under sommaren är den bedrövliga styrningen, ingen känsla för vad som finns under hjulen överhuvudtaget.

Nu börjar vinterns projekt med att byta till en kuggstångsstyrning med servo för att kunna eliminera den gammaldags konstruktionen med leder åt alla håll och en servo som är hopplös att få 100% tät.

Grunden är en kuggstång och en servopump från två moderna bilar, fästena kommer jag att bygga själv. Det kommer att bli en del funderande för att undvika att bygga in bumpsteer och andra fel.

Link to comment
Share on other sites

Det är som sakt var inga konstigheter att montera en kuggstångsstyrning det finns ju färdiga satser att köpa och inga större problem om man är lite händig att bygga dit en själv.MEN ja bilen blir bättre att styra men fortfarande är det lika dålig väghållning då bilen börjar att bli bättre fram än den är bak.Morgan här hemma i Tranås monterade en från SET (mkt bra) och bilen vart bättre att styra men fortfarande mkt dålig väghållning ändå att det sitter allt nytt i leder,bussningar och dämpare.Jag tror att om man ska ha relativ bra vägållning så är det att bygga dit macperson ben fram och bort med bladfjädrarna bak.Allt finns ju framtagit på olika firmor i Usa.Jag moterade en Saab styrväxel åt en kompis på hans Pontiac Firebird pga stora headers så gick det inta att ha kvar orginal styrsnäcka men han tyckte inta att bilen vart så mkt bättre att köra.Men det beror på att Pontiacen medflera bilar är hästlängder bättre än Mustangen från början i väghållning.

Link to comment
Share on other sites

Jodå...allt är ju relativt ;)

Jag köpte en ny bruksbil i början av sommaren, en Seat Leon. Den kan ju förnedra mustangen fullständigt på vilken vägsträcka som helst vad det beträffar väghållningen. Men det skiljer ju nästan 40 år på konstruktionen. Att få mussen att hävda sig mot en modern bil kräver fundamentala ombyggnader av hjulupphängningarna, något som jänkarna är ganska heta på om man läser Popular Hot Rodding mfl.

Min ambitionsnivå ligger mer mot att modifiera grundkonstruktionen så långt det är möjligt, för att få en acceptabel väghållning.

Min bil har ju redan fått grövre krängningshämmare fram, en mix av olika hårdhet på bussningarna, shelbysänkning, kullagrade undre fjäderfästen och andra hjulvinklar.

Under vintern kommer det polybussningar bak ( på väg hem just nu) och subframe connectors. En noggrann uppmätning av chassiet ligger också med på listan.

Har funderat på ett panhardstag i bakvagnen men inte bestämt mig än.

Förhoppningsvis :lol: leder detta till en bättre väghållning.

Det ligger nån form av knasig utmaning i det här märker jag när jag skriver om det, jag kanske borde ha köpt en Lotus istället?....äsch jag bara skämtade!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Byte till kuggstång är i full gång.

Den gamla styrningen är demonterad och lite andra jobb som att byta motorfästen är färdiga.

Kuggstången är provmonterad för att få alla mått att stämma.

Fästena är färdigbyggda och ska bara ha lite finish och lack.

Axeln från rattstången till kuggstången är färdig.

Just nu håller jag på att göra om hydraulrören på kuggstången för dom krockar med styrarmarna.

Den nya "centerlink" är i ett första utförande för att kunna få rätt mått och placering.

Link to comment
Share on other sites

Har varit ute och kört en liten runda, servopumpen är inte kopplad så musklerna fick jobba istället.

Var nervös som sjutton att allt skulle ramla isär och jag skulle bli stående med framhjulen pekande åt varsitt håll.

Vad jag ville veta var om något var fundamentalt fel och bilen var okörbar. Som väl var funkade allt och jag fick till och med en positiv känsla ( mest när jag kommit hem! ).

Nu ska jag göra färdigt den mittre styrarmen/utgången från kuggstången som just nu bara är en ganska grovt tillyxad konstruktion.

Nästa steg blir servopumpen med fästen och slangar.

När jag är nöjd med funktionen plockar jag ner alltihop och lackar och gör snyggt.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Jag beundrar din framfart, hoppas att det går bra, tror

att vi är en stor samling Mustangägare som vill

ta del av det du gör. :shock::)

Kör på och ge oss en chans att få veta fallgropar och

om det är värt att lägga ner arbetet, tala gärna om

för oss storögda vad du kommit fram till gällande

användande av komponenter mm. 8);)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...