Jump to content

Mustang Cab 70 projekt - CMC303


JanneJ

Recommended Posts

  • Replies 821
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag gör mätningar på hur dörrspringan ändras när man hissar bilen lite elakt på mitten. Före och efter subframe connectors kommer att redovisas.

Mät också vridstyvheten diagonalt. Jag är mycket intresserad. pm:a eller lägg ut resultaten här, tackkkk :!:
Link to comment
Share on other sites

Jag gör mätningar på hur dörrspringan ändras när man hissar bilen lite elakt på mitten. Före och efter subframe connectors kommer att redovisas.

Mät också vridstyvheten diagonalt. Jag är mycket intresserad. pm:a eller lägg ut resultaten här, tackkkk :!:

inga problem...

något önskemål hur jag ska mäta?

Link to comment
Share on other sites

Nu har dom röda strecken blivit verkliga 8)

Svetsningen är färdig på högersidan, vänster är än så länge bara punktat.

Tankarna börjar snurra, hur ska jag kunna göra det här bättre? går det att förstärka mer på något smart sätt?

Vi får se...

Link to comment
Share on other sites

Janne H: Jag tror inte bilprovningen protesterar om du gör förstärkningar under bilen.

En liten förstyvning vid cabkolvarna tror jag inte har stor betydelse, man får tänka lite fackverkskonstruktion när man gör förstärkningar ( tänk på en takstol till ett hus, konstruktionen gör att den blir väldigt stark med förhållandevis klent material ).

Jag vill inte hänga dit onödigt tjocka och tunga grejor, det blir bättre om det går att efterlikna en fackverkskonstruktion där bilens balkar och trösklar samverkar med en förstärkning för att få ett fackverk.

Jag har gjort mätningar innan jag började så att jag kan jämföra hur det påverkar vridstyvheten.

Tack rtm, för råd angående mätningar.

Per och Berra, ni anar inte hur rätt ni har....

Link to comment
Share on other sites

Detta gillar jag. Hade tänkt att till vintern att bygga något liknande Pers grej. Och besihktning vad kan dom säga om detta. Ingenting. Så länge det inte sticker ut något. Och man förändrar inte ursprunget på bilen. Skillnad är att ta bort org ram och börja montera dit något annat. Man kan väl nästan jämföra med att sätta dit en båge inne i cupen, för detta behöver man inte besiktiga om bilen eller en reg bes.

Berra

Link to comment
Share on other sites

Självklart gick upp ett litet liljeholmens då jag blev tvungen att ut och

demontera sidostyckena (skulle ändå sätta dit nya lister visserligen)

Klart smartare att förstärka på den sidan än uppåt

Pers arrangemang ser klart intressant ut det är förmodligen bara att APA efter han har väl inte Copywright på det ;)

Link to comment
Share on other sites

Självklart gick upp ett litet liljeholmens då jag blev tvungen att ut och

demontera sidostyckena (skulle ändå sätta dit nya lister visserligen)

Klart smartare att förstärka på den sidan än uppåt

Pers arrangemang ser klart intressant ut det är förmodligen bara att APA efter han har väl inte Copywright på det ;)

Grejorna på Per B's bilder ser ut att komma från Total control, inte gratis men verkar vara välgjort.

Tyvärr passar inte X-et på cabben som har förstärkningsplåtar under golvet vid framstolarna. Det finns en variant som är gjord för cabben med en annan utformning.

Kör på Janne! ut och svetsa! eller vill du ha färdiga levererade till Gränna?

Link to comment
Share on other sites

Nästa steg är en enkel kryssförstärkning. Jag har inte använt överdrivet tjockt och tungt material, tror det här räcker bra. Sammantaget kommer det att ta upp krafter i flera riktningar.

Kvar att göra är en kraftig plåt som bultas mellan de fyrkantiga profilerna för att få kardantunneln att bli som ett rör.

Link to comment
Share on other sites

Det där ser både bra ut och intressant. Kanske man kan ge ett litet tips.

Där du har fäst vinklarna på det nya som du tillverkat. För att göra ännumera styvare så kan du lägga in vinklar i hörnen av typ bandjärn. behövs inte vara stora saker. Men det ger mycket i förstärkning för flexning. Hoppas du förstår vad jag menar.

Berra

Link to comment
Share on other sites

Grymt ! Du är mig en duktig jäkel du. :)

Känns det någon skillnad?

Tack för omdömet :D

Jag är inte 100% färdig, det fattas en plåt under kardantunneln ( sitter bara ett plattjärn där just nu ) och det ska dit några andra små förbättringar ( tack rtm och Berra för råd och tips! )

Det första som jag märkte var att det inte knakar i karossen när jag lyfter upp den med domkraft, den gnällde en del tidigare.

Sedan var det dags för en provtur, lite fuktigt efter en regnskur men det måste testas ändå.

Iväg till ett tomt industriområde, det råkade bli Bilprovningens asfaltplan!

Runt, runt, sväng, sväng, bromsa,bromsa, fortare, fortare.

Första intrycket: bra, riktigt bra.

Det har skett en förändring, plötsligt är det hjulupphängningarna som sköter jobbet, tidigare var karossen en del av fjädringen men det har minskat betydligt.

Instyrning i kurvor är mycket bättre, bilen känns mer förutsägbar i chassiet.

Efter en stund går det fort runt Bilprovningen...

Det som sätter stopp är : stolhelv.... :evil:

Jag kan inte sitta kvar och ratta när det börjar gå undan, det går bara inte!

Återigen infinner sig känslan av att bilen känns mindre och smidigare.

Dessutom knakar det inte alls lika mycket i karossen när jag kör på ojämt underlag.

Link to comment
Share on other sites

Det som sätter stopp är : stolhelv.... :evil:

Jag kan inte sitta kvar och ratta när det börjar gå undan, det går bara inte!

Japp, så är det. Man får klamra sej fast med båda händerna i ratten, och använda vänster fot som stöd mot golvplattan..

Senast då bakvagnen börjar släppa i högre hastighet i böjarna, behöver man uppdatera stolarna - sidostöd ser du... :? "Drifting" heter det visst fisförnämt nuförtiden, förr hette det bara att man fick sladd... Minst lika fort gick det ändå.

Recaro har en snygg och komfortabel svart/grå modell, med bra sidostoppning samt nackstöd.

Vikbart ryggstöd dessutom -stolen kan lätt kan monteras i en Musse med fyra bultar och ett par fästjärn..

Minns inte vad modellen heter, det står bara "Recaro" broderat i vit/grå på ryggstödet. Hustrun (dom brukar vara kräsna) gillar också modellen.

BTW, blev bilen mera över- eller understyrd?

Link to comment
Share on other sites

BTW, blev bilen mera över- eller understyrd?

Är inte säker..

Det greppade förvånansvärt bra, jag vågade inte utmana hårdare med tanke på alla lyktstolpar som kantade asfaltplanen :oops:

En sak jag kände för första gången var att motorn inte fick tillräckligt med bränsle i vänsterkurvor. Jag har sidohängda flottörer i förgasaren och det är förmodligen det som ställer till det. Kommer nog att behöva konvertera till centrumhängda.

Link to comment
Share on other sites

En sak jag kände för första gången var att motorn inte fick tillräckligt med bränsle i vänsterkurvor. Jag har sidohängda flottörer i förgasaren och det är förmodligen det som ställer till det. Kommer nog att behöva konvertera till centrumhängda.

Jag har råkat ut för samma sak. Ibland hjälper det att höja bränslenivån lite på vissa förgasare (du kan ju tillfälligt testa, om det blir bättre), men då kan det bli problem med flödande förgasare.
Link to comment
Share on other sites

Hade idag möjlighet att väga min bil.

Med ca 10 liter bensin i tanken blev det så här:

Total: 1490 kg

Framaxel: 870 kg

Bak: 620 kg

procentuellt är det : 58% fram och 42% bak.

Jag strävar efter att få ett så lika förhållande fram-bak som möjligt, men samtidigt ska vikten vara rätt placerad och helst inte sitta högt och långt utanför hjulaxlarna.

Teoretiskt sett behöver jag flytta 100 kg bak :shock: för att få nära 50-50 förhållande, ganska omöjlig ekvation då det fortfarande bara är en landsvägsbil och inte en banracer ( vilket det aldrig kommer att bli).

Batteriet har jag inte flyttat och det innebär att 15-20 kg kommer att hamna bak ovanför axeln istället.

Plasthuv kanske...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...