Jump to content

Knackningar


Gäst

Recommended Posts

Gäst

Gamla hederliga knackningar som upptstå vid pådrag och från ca 4000 varv.

Är det lågt oktantal (som jag fick lära mig på 60-talet) eller är det något annat - på en Musse?

Tips och glada tillrop önskas......från en nybörjare i hästbranschen.....

Link to comment
Share on other sites

Ahhh

Har pricis samma fenomen på min, fast på färsk 98 oktan är den tyst, 95 blir det protest direkt på, både på låga och höga varv. Precis som det har varit nu på 98 oktanen som ståt över vintern fast då bara på varv över 4000rpm.

Skruvar mest bara gamla hederliga förgasar V8:or så ursäkta en dum fråga men MAF sensorn det är luftmassemätaren eller?

Hur gör man rent den?

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

Tag av minuspolen på batteriet

Skruva bort torx-skruvarna på ovansidan (om du har ett cylindriskt luftfilter så sitter maf-sensorn inuti luftburken).

Tag ur sensorn. Du ser nu två korvformade sensorer (ca 1x5mm). Dom ska vara vita och blanka. Dina är garanterat svarta och skitiga.

Använd elektronikrengöring som avdunstar helt. Gör rent MYCKET försiktigt med en topz på ytan så skiten försvinner. Skölj rent. Återmontera. Sätt tillbaka minuspolen. Byt luftfilter om det inte är tokfräsht det du redan har.

lycka till.

ps. om du inte vill grejja med maffen så liggern en ny på ca 3500kr. De flesta brukar välja det trots allt

Link to comment
Share on other sites

Tag av minuspolen på batteriet

Skruva bort torx-skruvarna på ovansidan (om du har ett cylindriskt luftfilter så sitter maf-sensorn inuti luftburken).

Tag ur sensorn. Du ser nu två korvformade sensorer (ca 1x5mm). Dom ska vara vita och blanka. Dina är garanterat svarta och skitiga.

Använd elektronikrengöring som avdunstar helt. Gör rent MYCKET försiktigt med en topz på ytan så skiten försvinner. Skölj rent. Återmontera. Sätt tillbaka minuspolen. Byt luftfilter om det inte är tokfräsht det du redan har.

lycka till.

ps. om du inte vill grejja med maffen så liggern en ny på ca 3500kr. De flesta brukar välja det trots allt

Stort tack för denna mycket intressanta info!

Ska ta en titt på hur den ser ut.

Så återkommer jag med bilder i tråden här hur det ser ut.

På verkar det här bränsleförbrukningen på något vis också?

För den har alltid varit förbluffande snål tycker jag, visserligen väldigt trevligt att den är det :D

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

Det är inte så att någon tidigare ägare "trimmat" genom att ställa tändningen alldeles för högt?

Bara en tanke.

mvh

Jocke

Innan jag läst den här tråden så har jag funderat på det med ifall det är chippad eller något sånt.

Skulle vara spännande att se vad datan säger.

Eftersom den fungerar på 98 oktan utan spikningar. Ialla fall föra året kanske blir värre och värre tills det inte går längre med 98 oktan???

Men jag ska öppna den där givaren och titta hur det ser ut.

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

anledningen till att det funkar med 98 oktan är att den soppan är mer motståndskraftig mot knackningar än 95 oktan - det är just därför man har olika oktanhalter.

Anledningen till att det knackar är att bränsle/luftblandningen blir för snål (för mycket luft). Det är INTE bra att köra bilen under de förhållandena

Link to comment
Share on other sites

Det är inte så att någon tidigare ägare "trimmat" genom att ställa tändningen alldeles för högt?

Bara en tanke.

mvh

Jocke

Går inte

Kan man inte ställa tändningen på dessa bilar?

Link to comment
Share on other sites

hmm funderar lite jag.

Min brukar typ ändra "ljud" vid typ 3-4k RPM ibland bara, nästan som någon har tagit bort hela avgassystemet.

Bilen går väl skapligt endå, men låter ju inge vidare. Kan detta vara MAFen? Tycker ja iof inte det låter som knackningar direkt. Men... Förbyllande iaf.

Har gjort rent MAFen med Contact Cleaner men aldrig med topps.

Om man köper ny MAF är det rekomenderat o köpa en större fast motorn är orginal. Eller blire inge bra?

// Daniel

Link to comment
Share on other sites

Gäst

Har börjat den låååånga vägen mot knackfrihet... :D

Tankade 98 oktan och knakningarna flyttade sig 300- 400 varv upp i registret - men finns kvar....

På tomgång är min motor "orolig" (upp och ner i varvtal) och den tjyvstannar faktiskt emallanåt vid rödljus och gathörn. :evil:

Kopplade bort MAF:en (när bilen gick på tomgång och tycket den blev jämnare i varav. Så jag tror nog att det har något med MAF:en att göra.

Skall testa med MAF bortkopplad och köra en sväng.

Jag har nog rätt risiga stift också. :roll:

Hela vacuumsystemet verkar inte vara något för den händige :shock:

Tack för all tips - det går framåt.......

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte ACDelco tänstift för några år sedan. då tyckte jag att motorn knackade vid tomgång, och att bilen gick ryckigt under körning. Då bytte jag till Motorcrafts stift, sedan dess har motorn gått kanon!!

Är det hydraliska lyftare på 5.0:an? Då kan det vara skit i HLA:na. Det var det i mon brors probe V6:a knackade runt 3000-4000v.

Vi plockade bort kammarna och lyfte ut HLA:na och rengjorde dom med diesel, sedan bytte vi till Redline olja 5w-30w sen blev den tyst.

Link to comment
Share on other sites

David: hmm okej, då skall jag köpa motocraft still nu i veckan. Vart säljs dom vet du det?

Antar vi lär åka in i varann imorgon? För du skall väl ut på crusingen :) Hörde av anders att du hade fått igång den nu ;) Härligt!

// Danne

Link to comment
Share on other sites

Gäst

Har nu gjort rent MAF-sensorn, inte så svårt, men försiktig :shock: fick man vara. Bilen går klart jämnare men knackningar finns det kvar - om än mindre.

Nu blir det nya stift till Kristi flygar dag. :lol:

Är det någon som kör (eller kört) på Shells nya V-power soppa? och hur blev det jämfört vanlig 95?

Link to comment
Share on other sites

Har nu gjort rent MAF-sensorn, inte så svårt, men försiktig :shock: fick man vara. Bilen går klart jämnare men knackningar finns det kvar - om än mindre.

Nu blir det nya stift till Kristi flygar dag. :lol:

Är det någon som kör (eller kört) på Shells nya V-power soppa? och hur blev det jämfört vanlig 95?

Nu skulle jag rekomendera byte av mafsensor... alternativt kolla om du har nått vakuumläck nånstans..

Link to comment
Share on other sites

Gäst

grufman - du verkar vara en klippare på Musse.... :P

Jo vacumproblem har jag funderat på....går det bra med en sån där testare man köper på Biltema ???? :o

MAF:en köper man den på Ford (i Sverige) och är den dyr? :cry:

Var finns grufman - geografiskt?

Jo man är ny inridare.....

Link to comment
Share on other sites

grufman - du verkar vara en klippare på Musse.... :P

Jo vacumproblem har jag funderat på....går det bra med en sån där testare man köper på Biltema ???? :o

MAF:en köper man den på Ford (i Sverige) och är den dyr? :cry:

Var finns grufman - geografiskt?

Jo man är ny inridare.....

MAFen brukar kosta en slant tyvärr, men man kan glädja sej med att man bara brukar behöva byta den en gång.

Grufman finns i järfälla och på internet www.grufmanbil.se ;-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...