Gäst May 8, 2006 Report Share May 8, 2006 Gamla hederliga knackningar som upptstå vid pådrag och från ca 4000 varv. Är det lågt oktantal (som jag fick lära mig på 60-talet) eller är det något annat - på en Musse?Tips och glada tillrop önskas......från en nybörjare i hästbranschen..... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
grufman May 8, 2006 Report Share May 8, 2006 MAF-sensorn är igensatt. Gör rent den och se om det blir bättre, blir det det: köp en ny.Mvh,Grufman Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
mrv8 May 9, 2006 Report Share May 9, 2006 AhhhHar pricis samma fenomen på min, fast på färsk 98 oktan är den tyst, 95 blir det protest direkt på, både på låga och höga varv. Precis som det har varit nu på 98 oktanen som ståt över vintern fast då bara på varv över 4000rpm.Skruvar mest bara gamla hederliga förgasar V8:or så ursäkta en dum fråga men MAF sensorn det är luftmassemätaren eller?Hur gör man rent den?MvhMrV8 Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
grufman May 9, 2006 Report Share May 9, 2006 Tag av minuspolen på batterietSkruva bort torx-skruvarna på ovansidan (om du har ett cylindriskt luftfilter så sitter maf-sensorn inuti luftburken).Tag ur sensorn. Du ser nu två korvformade sensorer (ca 1x5mm). Dom ska vara vita och blanka. Dina är garanterat svarta och skitiga.Använd elektronikrengöring som avdunstar helt. Gör rent MYCKET försiktigt med en topz på ytan så skiten försvinner. Skölj rent. Återmontera. Sätt tillbaka minuspolen. Byt luftfilter om det inte är tokfräsht det du redan har.lycka till.ps. om du inte vill grejja med maffen så liggern en ny på ca 3500kr. De flesta brukar välja det trots allt Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
mrv8 May 10, 2006 Report Share May 10, 2006 Tag av minuspolen på batterietSkruva bort torx-skruvarna på ovansidan (om du har ett cylindriskt luftfilter så sitter maf-sensorn inuti luftburken).Tag ur sensorn. Du ser nu två korvformade sensorer (ca 1x5mm). Dom ska vara vita och blanka. Dina är garanterat svarta och skitiga.Använd elektronikrengöring som avdunstar helt. Gör rent MYCKET försiktigt med en topz på ytan så skiten försvinner. Skölj rent. Återmontera. Sätt tillbaka minuspolen. Byt luftfilter om det inte är tokfräsht det du redan har.lycka till.ps. om du inte vill grejja med maffen så liggern en ny på ca 3500kr. De flesta brukar välja det trots alltStort tack för denna mycket intressanta info!Ska ta en titt på hur den ser ut.Så återkommer jag med bilder i tråden här hur det ser ut.På verkar det här bränsleförbrukningen på något vis också?För den har alltid varit förbluffande snål tycker jag, visserligen väldigt trevligt att den är det MvhMrV8 Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
87gt50 May 10, 2006 Report Share May 10, 2006 Det är inte så att någon tidigare ägare "trimmat" genom att ställa tändningen alldeles för högt?Bara en tanke.mvhJocke Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
grufman May 10, 2006 Report Share May 10, 2006 Det är inte så att någon tidigare ägare "trimmat" genom att ställa tändningen alldeles för högt?Bara en tanke.mvhJockeGår inte Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
mrv8 May 10, 2006 Report Share May 10, 2006 Det är inte så att någon tidigare ägare "trimmat" genom att ställa tändningen alldeles för högt?Bara en tanke.mvhJockeInnan jag läst den här tråden så har jag funderat på det med ifall det är chippad eller något sånt.Skulle vara spännande att se vad datan säger.Eftersom den fungerar på 98 oktan utan spikningar. Ialla fall föra året kanske blir värre och värre tills det inte går längre med 98 oktan???Men jag ska öppna den där givaren och titta hur det ser ut.MvhMrV8 Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
grufman May 10, 2006 Report Share May 10, 2006 anledningen till att det funkar med 98 oktan är att den soppan är mer motståndskraftig mot knackningar än 95 oktan - det är just därför man har olika oktanhalter.Anledningen till att det knackar är att bränsle/luftblandningen blir för snål (för mycket luft). Det är INTE bra att köra bilen under de förhållandena Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
87gt50 May 11, 2006 Report Share May 11, 2006 Det är inte så att någon tidigare ägare "trimmat" genom att ställa tändningen alldeles för högt?Bara en tanke.mvhJockeGår inteKan man inte ställa tändningen på dessa bilar? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pernolf cmc 558 May 11, 2006 Report Share May 11, 2006 Inte utan en sån här iaf:http://www.steeda.com/instructions/01ti ... juster.htm Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daniel Linde May 11, 2006 Report Share May 11, 2006 hmm funderar lite jag.Min brukar typ ändra "ljud" vid typ 3-4k RPM ibland bara, nästan som någon har tagit bort hela avgassystemet. Bilen går väl skapligt endå, men låter ju inge vidare. Kan detta vara MAFen? Tycker ja iof inte det låter som knackningar direkt. Men... Förbyllande iaf.Har gjort rent MAFen med Contact Cleaner men aldrig med topps.Om man köper ny MAF är det rekomenderat o köpa en större fast motorn är orginal. Eller blire inge bra?// Daniel Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gäst May 11, 2006 Report Share May 11, 2006 Har börjat den låååånga vägen mot knackfrihet... Tankade 98 oktan och knakningarna flyttade sig 300- 400 varv upp i registret - men finns kvar....På tomgång är min motor "orolig" (upp och ner i varvtal) och den tjyvstannar faktiskt emallanåt vid rödljus och gathörn. Kopplade bort MAF:en (när bilen gick på tomgång och tycket den blev jämnare i varav. Så jag tror nog att det har något med MAF:en att göra.Skall testa med MAF bortkopplad och köra en sväng.Jag har nog rätt risiga stift också. Hela vacuumsystemet verkar inte vara något för den händige Tack för all tips - det går framåt....... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arild Grønnevik May 12, 2006 Report Share May 12, 2006 Forsøk med å bytte tend-stift, du kan bli overrasked over virkningen..Det ble jeg Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin CMC1324 May 12, 2006 Report Share May 12, 2006 Jag köpte ACDelco tänstift för några år sedan. då tyckte jag att motorn knackade vid tomgång, och att bilen gick ryckigt under körning. Då bytte jag till Motorcrafts stift, sedan dess har motorn gått kanon!! Är det hydraliska lyftare på 5.0:an? Då kan det vara skit i HLA:na. Det var det i mon brors probe V6:a knackade runt 3000-4000v. Vi plockade bort kammarna och lyfte ut HLA:na och rengjorde dom med diesel, sedan bytte vi till Redline olja 5w-30w sen blev den tyst. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
AndersAmby May 12, 2006 Report Share May 12, 2006 Jag går genast ut och försöker leta upp maf sensor...Tack på förhand..Exakt det här jag funderarade på!!!! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daniel Linde May 12, 2006 Report Share May 12, 2006 hmm AcDelco stift stoppade jag i nu när jag gjorde service på den. Men orka byta stift igen Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
David_gävle May 12, 2006 Report Share May 12, 2006 Ford motorerna är känsliga på t-stiften, ialla fall på dom finns i sverige.Så jag använder alltid motorcrafts stift. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daniel Linde May 12, 2006 Report Share May 12, 2006 David: hmm okej, då skall jag köpa motocraft still nu i veckan. Vart säljs dom vet du det?Antar vi lär åka in i varann imorgon? För du skall väl ut på crusingen Hörde av anders att du hade fått igång den nu Härligt!// Danne Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
AndersAmby May 13, 2006 Report Share May 13, 2006 Så lätt var det tydligen inte.. det där gäller la bara 4,6 an eller... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
andreas-cmc 1562 May 15, 2006 Report Share May 15, 2006 har en maf från en 02 GT liggandes om någon behöver Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gäst May 20, 2006 Report Share May 20, 2006 Har nu gjort rent MAF-sensorn, inte så svårt, men försiktig fick man vara. Bilen går klart jämnare men knackningar finns det kvar - om än mindre.Nu blir det nya stift till Kristi flygar dag. Är det någon som kör (eller kört) på Shells nya V-power soppa? och hur blev det jämfört vanlig 95? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
grufman May 20, 2006 Report Share May 20, 2006 Har nu gjort rent MAF-sensorn, inte så svårt, men försiktig fick man vara. Bilen går klart jämnare men knackningar finns det kvar - om än mindre.Nu blir det nya stift till Kristi flygar dag. Är det någon som kör (eller kört) på Shells nya V-power soppa? och hur blev det jämfört vanlig 95?Nu skulle jag rekomendera byte av mafsensor... alternativt kolla om du har nått vakuumläck nånstans.. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gäst May 21, 2006 Report Share May 21, 2006 grufman - du verkar vara en klippare på Musse.... Jo vacumproblem har jag funderat på....går det bra med en sån där testare man köper på Biltema ???? MAF:en köper man den på Ford (i Sverige) och är den dyr? Var finns grufman - geografiskt?Jo man är ny inridare..... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
grufman May 21, 2006 Report Share May 21, 2006 grufman - du verkar vara en klippare på Musse.... Jo vacumproblem har jag funderat på....går det bra med en sån där testare man köper på Biltema ???? MAF:en köper man den på Ford (i Sverige) och är den dyr? Var finns grufman - geografiskt?Jo man är ny inridare.....MAFen brukar kosta en slant tyvärr, men man kan glädja sej med att man bara brukar behöva byta den en gång.Grufman finns i järfälla och på internet www.grufmanbil.se ;-) Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.