Jump to content

260 med 2-eller4portare?


Recommended Posts

Hej,

har sett en 64 1/2 med en 260 motor som enl. uppgift har en 2-portsförgasare.

Är detta verkligen korrekt? Har för mej att det ska vara en 4-portare och effekten 200hk.

Det kanske sitter en 289 i bilen.

Hur ser man enklast skillnad på en 260 och en 289 motor?

Gick det att få V8 289cui på 64 1/2?

Någon som kan hjälpa med rätt info?

Link to comment
Share on other sites

Motorkoder 1964½

D = V8, 289-4v, 210hp

F = V8, 260-2v, 164hp

K = V8, 289-4v HiPo, 271hp

U = R6, 170-1v, 101hp

Motorkoder 1965

A = V8, 289-4v, 225hp

C = V8, 289-2v, 200hp

K = V8, 289-4v HiPo 271hp

T = R6, 200-1v, 120hp

Link to comment
Share on other sites

Mina efterforskningar(!) säger att 260 kom från Fairlane. Luftrenarlocket på de tidigare var mindre och monterades i överdelen. Kom från Fairlane även den. Senare kom den ”vanliga” luftburken.

Tidiga 260 hade dubbla generatorremmar om det ej var servostyrning.

Vidare tror jag att oljepåfyllningen inte skedde på vänster ventilkåpa utan genom en separat ”snorkel”. Ventilkåpan alltså utan något lock.

Dessutom levererades 260 endast med 3 växlad automat.

Link to comment
Share on other sites

Tack för informationen den satt fint eftersom jag inte kan så mycket om tidiga Mustanger.

Har en ny fråga: Vilken var korrekt motorfärg på 64 1/2?

Jag vet att 1965 var svart och att 1966 var blå men hur var det i början?

Bilen jag tittat på har en klarröd motor, se bif. foto.

Det verkar för mej vara en 260.

Link to comment
Share on other sites

Hela Fords smallblockfamilj med 221, 260 och 289 (1968 kom ju även 302) kom från Fairlane och därför kodas alla tidiga motorblock CxOE- där x-et är årtalet och O-et står för just Fairlane. Dessa motorer monterades sedan i ett antall olika modeller - tex Mustang.

Luftrenaren (detta har vi ju diskuterat tidigare...) på Mustang med 260 var den "vanliga" stora luftrenaren pga att den lilla "Fairlaneluftrenaren" riskerade att ta i motorhuven på Mustangen.

260 hade enkel generatorrem om det inte var Air Condition monterad, då det istället blev två remmar. Servoremmen går mellan vevaxel, vattenpump och styrservopump.

Var oljepåfyllningen sitter på en 260 styrdes i stort sett av vilka regler som fanns ang avgasrening eller snarare utsläpp. I Sverige där det sålts extremt få om ens någon Mustang med 260, men desto fler Fairlanes, satt till en början (1962/63) påfyllningen i frontkåpan och motorn ventilerades via en sk "draft tube" från höger ventilkåpa. Sedan infördes oljepåfyllning på vänster ventilkåpa och motorn ventilerades genom att luft sögs in i oljepåfyllningslocket och ut genom en ventil på vänster ventilkåpa. Denna ventil kopplades till ett uttag på spacerplattan mellan förgasare och insug.

I USA fanns båda varianterna på placering av oljepåfyllning på Mustangen beroende på vilken stat som bilen levererades till. Om påfyllningen satt i frontkåpan så var vänster ventilkåpa utan lock, men det finns även där två varienter på kåpa.

260 1964 var svart med mellanblåa ventilkåpor och luftrenare. Grabber Blue från 1970 är väldigt lik.

260 levererades i Mustang endast med cruise-o-matic 3-vxl automat, men fanns i andra bilar med andra lådor.

Link to comment
Share on other sites

Det går väl i princip inte att "se" skillnad på en 260 och en 289 om man inte läser av gjut-, datum- och monteringskoderna. Det mesta som syns är ju plockapådelar som lätt kan bytas.

Är bilen på bilden en 64½?

Den verkar ju ha en frontkåpa med oljepåfyllning samt en ventilkåpa utan densamma. Vidare saknas horn uppe på kylarramen, på 64½ sitter de ju nere på rambenen.

Spolen är monterad uppe på insuget - oxo 64½, men den har alternator som möjligen är monterad i ett fäste till generator?

Den gjutna delen runt grillen ser ut att vara en "vanlig" 65 eftersom den saknar avfasningen som kännetecknar 64½.

Hur ser fördelaren ut - har den oljepåfyllning?

Link to comment
Share on other sites

Som ej expert men detta kanske stämmer:

Tidiga 260 hade en vattenpump av gjutjärn. Dessa hade dubbla remmar om det ej var styrservo på mussen.

Blocket var svartmålat och kåporna och luftrenaren guldfärgat! Den första motorn(00001) var dock ljusblå. Hur många som var ljusblåa, innan man gick till svart /guld, vet jag ej.

Vad jag förstått, var även 289 (Code C) till 64 1/2 svart med guld.

Link to comment
Share on other sites

260 hade vattenpump av aluminium, först till 66orna (289) började man med vattenpump av gjutjärn.

Guldfärgade kåpor och luftrenare gäller på 289.

Jag är mycket intresserad av dina källor Svedis, för det liknar inte något jag tidigare läst eller hört.

Jag äger själv en Fairlane tillverkad April 64 i Dearborn, alltså parallellt med Mussarna och med identiska specifikationer. Jag har köpt den av första ägaren 1979 och den då var helt orörd förutom stiften. Den hade blå kåpor och luftrenare. Den hade en generatorrem och ingen styrservo.

Den hade också pump av aluminium, och, alla de orörda resp MCA Guld-belönade Mustangerna jag sett, har haft aluminiumpump.

Link to comment
Share on other sites

Ska kolla hemma senare och återkomma med exakt referens. Det är en Mustangbok från 70-talet med bilder och mycket text till varje motor, samt ex.vis, data på färger samt 4 leverantörers färgkoder ( DuPont stämmer än idag!) och mycket smått och gott.

Men som jag skrev, det är vad jag läst, men ej egen erfarenhet.

Återkommer. ( ev. kan ja skanna och bifoga).

Link to comment
Share on other sites

Jag har läst samma uppgifter i någon av böckerna jag har i hyllan och jag tror att det mõjligen kan vara den här ...

Mustang Does It!

http://cgi.ebay.com/MUSTANG-DOES-IT-ILL ... dZViewItem

(Hoppas länken fungerar)

... men det skulle lika gärna vara från en annan bok jag har.

I vilket fall som helst så vill jag minnas att boken säger att det är vattenpumpens remskiva som är av gjutjärn, inte pumpen i sig.

Mustang Monthly säger i alla fall att det inte alltid var fallet men då pratar de om V8 modellerna rent generellt och inte 260 specifikt.

http://mustangmonthly.com/thehistoryof/13878/

Link to comment
Share on other sites

Claes:

Kom ihåg lite fel. ( och Nenne rätt om remskivan. Måste hitta glasögonen) Hade två böcker och tittade i. Den om motorn är Mustang 64-73 restauration Guide av Tom Corcoran och Earl Davis.

”The earliest first generation mustangs could have an optional 260. The twobarrel low-compression Windsor engine was borrowed from the Fairlane. The engine generates lots of low-end torque, which translates into an impressive seat-of-the-pants performance feel. ( Lät bra eller?). Early V8 Mustang engines also used a Fairlane aircleaner which can be identified by its small diameter lid….The earliest V-8:s had cassiron waterpump pulleys and dual generator drivebelts on cars not equipped with power steering…..The engine blocks and heads were painted black while the aircleaner and valvecovers were gold. Colorpicture of the very first mustang (00001) show its 260 engine painted light blue. The total nr of 260 in light blue is unknown. Prodcode=F.

Sant eller ej, vete tusan??

Link to comment
Share on other sites

Det har ju skrivits massor om Mustangen, och hur konstigt det än kan låta så visar det sig att de äldre böckerna innehåller flest felaktigheter.

Jag har inte läst just boken av Corcoran, men har förstås en del andra gamla och nyare skrifter.

När det gäller smallblockmotorn och allt som finns i och på den, så brukar jag använda Bob Mannels "Bibel", "Mustang and Ford small block V8 1962-1969" som referens. Jag har själv talat med Mr Mannel, och tro mig, det finns ingen på vår planet nu levande människa som har bättre koll på fakta kring 221-302 Fordmotorer. Detta har han skaffat sig genom att studera Fordlitteratur (från Ford) och att titta på orörda motorer. Boken behandlar smallblocks för alla Fordmodeller, och påvisar alltid olikheter mellan dessa.

Ang luftrenaren står det (ngt komprimerat) på sid 4-32:

"The Mustang air cleaner was of a special low profile design, mandated by low hood clearance. A special shortened angled duct was also used"..sedan visas bilder på en pre-production Musse med den lilla luftrenaren och i texten. "Hood rib clearance over the mixing duct was non existent, and the photo clearly show how Ford flattened the duct to obtain the needed clearance".

Vidare, en bild på 5S08F100000, alltså S är Fords utvecklingsfabrik och bilen är ej chassienumrerad. Där visas en bild på denna bil med Mustangens stora, låga luftrenare, med texten"...Ford shows the intent to use the 17" air cleaner..."

Nästa bild 5F08F100001 dvs den vita cab'en som finns i museet i Dearborn, visas här med den korrekta 17" luftrenaren.

Jag vill också korrigera mitt itdigare påstående att gjutjärns vattenpump kom 1966. Den kom samtidigt som "engine change L8" i Maj 1965.

Kollade också vad som står om motorfärger i Mannels bok , och den visar att 260 i Mustang bara fanns i svart block med blåa kåpor och luftrenare.

Kolla in länkarna till Bob's hemsida och en cool story av mannen som fick sin Fairlane renoverad ab Bob :-)

http://www.fordsmallblock.com

http://fairlaneman.com/

Link to comment
Share on other sites

Alltid härligt med nya lärdomar. Tyvärr var det inga färgbilder, men jag ska leta vidare.

Men hade ingen 260 eller 289 guldfärgade kåpor??

(Låter helfräckt och opraktiskt)

/S

:--:--

Link to comment
Share on other sites

64½ 289 D-kod, och både den C-kodade och A-kodade 65ans 289 hade guldfärgade kåpor och luftrenare.

260 hade dock bara blå kåpor när det gäller Mustangen, annars var det färgglatt:-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...