Jump to content

Recommended Posts

Hej hej.

Problem, övergav justering av avstängd motor enligt tändföljd.

Då jag har ett knack jag inte blir av med.

Så nån som har erfarenhet av justering med ventilkåpor av och motor igång.

Motorn är en standard 289.

Det verkar som jag har fått en del av knacket att försvinna när jag ställt ventilerna en efter en, men har lite tick dock kvar.

Tacksam för hjälp.

vill ju ta mig upp till hässleholm Power Meet.

Mvh Klas

Du bör ha en gammal ventilkåpa som är uppskuren. Då jag fixade till min kåpa hade jag en nyrenoverad motor med högvolyms oljepump, och det stänkte ut på motorrumsväggarna så jag fick svetsa på ett stänkskydd.

När detta är fixat är det bara att starta motorn, lätta på en vipparmsbult tills det tickar, vrida tillbaka till det slutar och kanske ett kvarts varv till.

En i taget så löser du problemet eller hittar den defekta lyftaren.

Tja Claes.

Aha, tack för svaret, höll på igårkväll, länge och med mycket kaffe.

Fick de tickande ventilerna att försvinna, och vid uppstart idag så tickar de inte heller, kanske en aning precis i början.

Men knacket är kvar, låter som ett mekaniskt.

En dum fråga dock.

Ska stötstängerna snurra på sig vid körning av motor, eller ska de vara låsta, det vill säga, inte röra på sig.

Märkte också att stötstång på 4 cylinder, hade ett fast läge om man snurrade den för hand, precis som ett spår den la sig i.

Märkte inte detta på någon annan cylinder.

Kanske böjd?

Men det lutar åt lyftare, just nu.

Tacksam för hjälp, mycket nytt att lära.

Mvh Klas

Du nämner inte om du har hydral eller mekankam. Mitt tips är att om du har mekankam i så dra inte till det blir tyst, om du justerar med öppen kåpa och motorn igång.

Sitter det skruvade vipparmsbultar i topparna så kan det vara mekankam.

Du kanske har hittat problemet, om du har krökta stötstänger?

Hej!

Renoverade en 351cl för några år sedan. Bytte dock ej stötstängerna och fick efter en kort tid knackningar i motorn. 2 stänger hade börjat bli "diktade" alltså kortare. Berodde troligen på att motorn varit hårt trimmad tidigare och skurit pga. överhettning. som i sin tur hade gjort att härdningen gått ur stängerna så de började bli kortare efter hand.

Darne

Hej hopp!

Well, jag har mutttar oppe i toppen på vipparmana.

Men betyder det mekanisk kam då?

Lyftarna är väl ändå hyrauliska, då jag inte känner igen bilder på mekaniska i haynes böckerna.

Byta stötstång?

Inte svårt, lossa skruven på vipparmen, dra upp stötstången, peta ned en ny med olja på.

Skruva dit resten.

Det var iallfall min plan. ska hämta nya stäner på torsdag, så får vi se vad som händer om det består.

Då blir nästa steg, att byta lyftare.

Och då får man använda en magnet och lyfta bort insuget om jag har förstått det rätt...

Man lär sig.

förövrigt ska jag kolla på en brandbil också, min trädgård är stor...

Mvh Klas

ajdå, verka rinte vara stötstängerna, så går väl loss på lyftarna nu.

Fan asså, Power meet i hässleholm blir nog en mustang kortare...

Snyft.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...