Jump to content

'66 HT Leijon cmc 855


Leijon CMC 855

Recommended Posts

Medlem: Thomas Leijon cmc 855

Bil: 1966 Mustang Coupe, Svensksåld 1 jan 1966 i Borås.

Färg: Vit

Inredning: Svart strd. inredning

Motor: 1968 Ford 302 cui

Förgasare: Holley 600 4v vac. sec.

Vxlåda: C4 Automat

Bakaxel: 1968 Ford 9" diffirential

Antal ägare: 15

Bromsar: Då; trummor runt om, Nu; Trummor bak och Volvo 10" skivor, 4 kolvs ok fram. Servobroms från Ford Escort/Nissan Galant

Åkte till Australien på ett sabbatsår. Vid tillfället kunde man inte vara mer ointresserad av bil eller körkort. Såg Gone in 60 seconds för första gången och vips hade man fått Mustang-dille så det stod härliga till.

Kom hem ett år senare och det första man sa till farsan var "Ska vi köpa Mustang? :--;) (eller kanske inte det första,men ni fattar..;)) Ett år gick och man hade tagit körkort och läst i Mustang literatur så det stänkte om det.

En god vän till mig har en farbror som är jänkebilhandlare och bor knappt en km från mig i Sarte, och lycklig blev man när min vän berättade om hans senaste inköpta bil, en tidig vit Mustang. Som ett skott i natten for man ner för att titta på skapelsen. Och där stod den :-- En del rost i bakre rambalkarna såg man och en del andra skavanker. Efter lite diskutioner med familjen och lite prut köpte pappa bilen.

Körde hem bilen några dagare senare och hörde missljud i höger drivaxel. Fick in den i garaget där den tvärdog. Nu började det roliga, sorjliga, svåra och i stunder det frustrerande arbetet...

Mussen.jpg

Vi gjorde en lista på saker som behövdes fixas till för att få bilen körduglig igen. Bromsar, el, rost mm fick kollas över. . En blandning av klippta kablar, ytrostiga kåpor och massa volvodelar låg under huven.

Motorfre.jpg

Det var bara att palla upp bilen och kasta sig i overallen. Monterade ner bromsar, framvagn, bakaxel, vxlåda, kardan, tanken mm och snyggade till dem.

Bakvagnfre.jpg

Bromsbakfre.jpg

Bakaxelfre.jpg

Någon tomte hade tillverkat ett ultimat avgassystem som gick under axeln istället för över... mindre klipskt kanske.

Avgas.jpg

Skickade iväg bakaxel, kardan, bromsköldar, framvagn till bläster i Ystad. Fick tilbaka delarna och märkte att bärarmarna var inte mycket att ha så vi köpte ett set från Roland tillsammans med ett par andra delar. Sen tog vi delarna till farsans jobb för målning.

Ny-Beg.jpg

Framvagn.jpg

Bakaxelefter.jpg

Tanken var i princip perfirerad med hål i ena kanten, och sedan hade någon reparerat ett av dem med en skruv och padding. Höll säkert en vecka innan det låg några liter bensin på golvet i garaget innan vi han montera ner tanken. Pappa lagade genom att löda dit en mässingskiva och så målade vi tanken också.

Tankfre.jpg

Tankefter.jpg

Under tiden allt deta pågick höll pappa på med elen och för detta behövdes ett elschema, så kvickt iväg med ett mail till tony. I motorummet var elen en ren mardröm. En kabel på 1,5 meter hade tex. 5 skravar och 5 olika färger... fantastiskt. Med hjälp av schemat klurade farsan ut vilken kabel som gick vart och så småningom bytte vi ut skabbiga kablar mot nya.

El.jpg

Drivaxel som oväsnades hade ett kasst lager som fick bytas ut, och det var lika bra att göra det på andra sidan också.

Nu hade vi kommit till ordet "rost" på listan. Ett ord som skickar rysningar genom kroppen. Och rosten vi hade här var inte roligt att se på. Båda bakre rambalkarna var totalt uppätna, grusplåten bak lika så.

Rostbak.jpg

vänster sida

Rostbak5.jpg

höger sida

Rostbak4.jpg

Rostbak3.jpg

Så det vara bara att dra fram vinkelslipen och skära av och skära ut. Men när det kom till att svetsa in de nya vi fick från tony villen ingen av oss göra det eftersom vi är inga duktiga svetsare och det är ju trots allt ett känsligt område med mått etc såm måste stämma. Vi kallade på hjälp och en kolega från pappas jobb som sysslar mycket med caddisar svarade och svetsade.

Rostbak6.jpg

Rostbak2.jpg

Givetvis kunde vi deffinitivt inte ha gjort det bättre själva... ;):D plåten ovan har vi själv svetsat dit.

När färgen torkat var det bara att mntera ihop allt igen. Framvagnen åkte på, bakaxeln hänges upp och bromsarna monterades på. Skickade efter ny-beg fjädrar och låspinnar till trummorna bak och fram. Köpte nytt avgassystem.

Framvagnefter2.jpg

Bromsbakefter.jpg

... och så här blev det i slutändan...

Bakvagnefter.jpg

Nu var det dags att kolla över motor. Det satt det en 600 2-portare på toppen av spisen. Det var mest tänkt att snygga till den lite. Plockade isär förgasaren och borstade rent med en tandborste.

Holley2v.jpg

Jag snyggade till ventilkåporna och luftburken med tile svinto och olja. Riktigt snyggt och relativt blankt blev det också. Tänkte att det var lika bra att kolla packningarna vilket i sin tur ledde till en rivning av motorn, men dock bara tom blocket. Cylinderna såg ok ut så vi lät det vara så, men snyggade till topparna, insuget, vattenpumpen, oljetråg mm. Nu passade vi på att titta över vxlådan också.

Motorrenovering.jpg

Motortop.jpg

Motortopventilfjdrar.jpg

Nya tändkablar från accel och ny tändspole från AutoExperten i Ystad. Drog nytt bränslerör i koppar, målade alla motordelar vi demonterat. Pappa skickade efter lite "dress up" prylar från Scott Darke i USA. Från Hansen Racing fick vi nya packningar så nu var det bara att montera ihop allt igen.

Motorefter.jpg

Så småningon fick vi ner bilen på hjulen igen och det var dags att ta e provtur. Just denna dagen var det öppethus på SBP i Ystad och på kvällen var det ju den populära "ystad cruisingen" och ett av målen var att få den besiktigad och klar till den dagen. Natten innan hade varit lång och en tidig morgon blev det för att få klart det sista. Men till vår förtvivlan var hjulinställningen helt åt pipan. Bilen rullande nästan mer på fälgen än på däcket. Så det blev varken öppethus eller cruising detta året. Istället fick vi göra så gott på hjulinställningen som vi kunde själva för att säkert köra den till Vulk i Ystad för finjustering. Resultatet blev kanon. Bokade en tid hos SBP och rullade in genom porten. Och personalen blev lite imponerade över vårt arbete. Lite småfix kvar men klar för gatan var den i alla fall. :D:D:D

mussen3.jpg

To be continued... ;)

/Niklas

Link to comment
Share on other sites

Hej igen, Leijon.

Mycket trevlig läsning!

Känner igen motgångarna, rosten och den imbecilla glädjen över att få sitta och beundra en rengjord och ommålad bromsskjöld i en halvtimma!

Hade det inte regnat så förbenat i gårkväll hade vi kanske setts i Löddeköpinge...?

Link to comment
Share on other sites

Tjenar! hehe...nästa månad? Jo det händer en hiskelig massa grejor... har distanskurs Analys matte, projektuppgifter samt ska på en kort vecko semester i mitten på juni.

Men bil ska väl hinnas med också så vi får väl se.

Skriver väl in en liten snutt på "bygg-berättelsen" senare ikväll.

Niklas

Link to comment
Share on other sites

Jepp, nu fick jag lite tid över till annat. Fortsättningen...

Nu har det gått styvt 1 år sedan inköp. Den värsta rosten är fixad, bromsarna, nya broms- och bränslerör, div. nya och målade delar mm mm...listan är lång. Besiktningen klarade den också utan större problem.

Körde runt lite under sommaren och hösten (2003). Åkte till träffen i Tomelilla, träffarna i Ystad mfl.

Hösten närmade sig. Om ni tittar noga på första bilden ovan kan personen som har skarp syn både se att bakskärmarna är breddade samt att handtagen är vad vi kan kalla "70-talare". Troligtvis någon 240 som delat med sig av sitt. Vårt nästa projekt var att byta hela dörrsidan på vänster (till att börja med) och sedan höger. Nu hade jag även dragit mig in på P7 i Revingehed som PansarSkytte soldat... a.k.a "Kanon-mat", så hemma var man ju knappt.

Vi tog tag i arbetet, drog ner förardörren och tog den till farsans job. Skaffade några specialborr att eliminera punktsvetsen med, klippte där det behövdes och inom kort gick dörren att dela på. Hittade en massa plåt i underkanten som antingen var borta eller på god väg att försvinna.

Under tiden hade pappa skickat efter 2 nya sidor från USA, Scott Drake tror jag fick beställingen denna gången. Så småningom anlände de i en låda tilsammans med maskiner åt jobbet... vilken slump :roll:;):P

Med lite hjälp av vår "kanon svetsare" som hjälpte oss med rambalkarna, svetsade vi dit den nya sidan... inte utan besvär... givetvis :lol: (Har tyvärr nga bilder :cry: ) In med den nya dörren i målarskåpet och lade på ett generös laget primer och sedan en vit färg ovanpå.

En hiskelig massa våtslipande blev det mellan varje lager och slutresultatet blev helt acceptablet för en första gång.... tycker jag.

Tiden gick, jag sprang runt på P7 och bilen stod still i garaget. Vi körde runt med bilen utan att göra något större projekt med den under 2004.

... I slutet av 2004...

Förardörren hade torkat och hängts på plats sedan ett tag tillbaka, och det var väl lika bra att kasta sig över den återstående passagerardörren och få den gjord också. Nu viste vi på ett ungefär hur vi skulle gå till väga och denna gången blev jobbet mindre smärtfullt.

Vi rev ner dörren på samma sätt som tidigare... våld vilja och vaselin... eller mer våld beroende på hur frustrerad man var ;):P (skämt o sido) Delningen gick bra och likaså ihopsättningen. Mycket annat kom emellan... komvux... jobb..hemarbete.

Så småningom blev även den dörren färdig... då färgen tog slut ;) och även den blev bra. Igen, helt acceptabelt för ett par "rookies".

Sommaren gick, man satt och smidde på nya planer och ide'er, läste i Mustang Monthly och Mustang and Fords och hittade mycket intressanta saker.

Vi funderade över saken som alla nybörjare funderar över... MORE POWER, och det leder (oftast skulle jag tro) till en 4-portare. (Eftersom vi hade 2 portare först) Och många antar jag kör med för stora grejor. Några av er här kommer säkert ihåg våra förgasar-frågor och givetvis tackar vi för hjälpen. :D:D

Valet i kvalet blev en Holley 600cfm 4-port, vac. sec och ett 4-ports insug. Jag snyggade till insuget, målade det samma blåa färg som toppar etc....

Holley4v.jpg

... och förskte luska ut var alla slangar skulle ta vägen. Köpte några böcker från USA som var till stor hjälp och så vitt jag vet så fungera allt som det ska... tror jag ;)...

Lite då och då under årens lopp har vi frågat varandra hur bilen ska bli i slutändan... original som den en gång var eller lite som vi själv vill. Utan ett riktigt beslut har vi nog omedvetet valt att ta "custom-stigen" genom världens skog av billbyggen.

T.ex. trummor satt från början på alla fyra hörnen. Ju mer man körde ju mer tänkte man på modifieringar och något av de första moddar som slog mig var bromsskivor. Alla dagens bilar har dem åtminstone fram. Trumbromsar har gått samma öde till möttes, som mångas syn på förgasare. De dog med dinosaurerna. (Själv tycker jag förgasare är coolt och absolut inte döda) Jag läste en del i diverse tidningar, böcker mm. och la fram förslaget på papper för pappa att läsa. Mitt förslag var MP Brakes 66 kit med booster och allt för ungefär 8 lax. Lite små ljumna diskutioner följde, (Inte heta, men inte kalla heller ;) ) och farsan funderade på saken och sa i princip att han kunde fixa fram ett minst lika bra system för en bråkdel av summan... och ja sa "upp till bevis". Detta ledde till vårt kanske "to-date" största projekt.... Skivbromsarna fram :D:D

To be continued... ;)

/Niklas

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...
  • 3 weeks later...

Helsike :shock::shock: ett helt år sedan nästan jag skrev här sist... sorry. Skollan tar en jävla tid vet ni och att bo 250km från Mussen gör inte saken lättare.

Vad har hänt den senaste tiden :S. Inte överdrivet mycket tyvärr. Farsan och jag funderade lite på Bränsleinsprutning, EFI så nu har vi läst lite och kollat runt vad som finns. Snackade lite med "Nira" som är ett svenskt fabrikat på ECU datorer etc. Men det slutade med ett paket från USA, MSEFI, ett D-I-Y kit med alla detaljerna, kretsar, kort och allt annat du behöver för att få ihop det. All info finns på nätet så farsan tryckte ett ut ett helt häfte på alla stegen i bygget av ECUn.

Utöver det har vi köpt några EFI böcker med info så det har och är en hel del läsning på G.

Det är dessvärr allt jag kan berätta just nu. Bilen rullar fortfarande i alla fall och det är ju allt som räknas :P

Några bilder från munkmarknaden i fjol som bevis på att den rullar =)

Bild012.jpg

Bild011.jpg

Bild009.jpg

Bild007.jpg

//Niklas

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...