June 9, 200619 yr comment_29645 Hej, fick påpekande vid besiktning att min bakaxel glappade för mycket, dvs på lyften upphissad så tyckte dom att när man drar i fälgen så var glappet i längsled för stort. Jag "fiskör" för det mesta min bil och den har bara gått 100-mil sedan förra besiktingen som inte anmärkte på detta. Jag har mätt glappet / spelet till 1-1,5mm vilket inte känns som speciellt mycket. Vad göra ? Finns det någon firma / person som Ni läsare känner till (helst i Nyköping med omnejd) som är en hejare på just bakaxlar ?Vänliga Mussehälsningar / cmc 207 Ingvar Hultqvistingvarh@mac.com
June 9, 200619 yr comment_29647 HejDet är ett ganska vanligt fel på just 8.8'' axel som den heter.Problemet är vad jag själv hört är 2st C-clips som håller drivaxlarna i diffklumpen.Dessa slits med tiden och behöver säkert bytas.Men det kan ju vara lagerbekymmer eller nått åt det hållet också? Kolla med Stigs Axle & parts om han kan göra en översyn.8.8 axeln är inte så lättmekadhttp://www.axleandparts.se/kontakt.htmlHär en bra artikel jag spara när jag själv fick för mig gå igenom en 8.8http://www.corral.net/tech/drivetrain/gears.html
June 9, 200619 yr comment_29649 C-clipsen byter du enkelt, bort med däcket och trumman, sen kåpan till diffklumpen, sen lossa en pinnbilt och byt ut dom.packningen till kåpan och ny olja behövs också förstås..Men 1-1,5mm är det verkligen något som besiktningen kan anmärka?Stig som Per tipsade om är hur bra som helst att ha att göra med, så prata med han!EDIT: du behöver inte ens bort med drivaxeln så trumma och däck låter du sitta kvar...EDIT igen, jo dom måste bort, sorry Robert
June 9, 200619 yr Author comment_29650 Tusen tack för tipsen ! Skall genast kollas upp.Sommarhälsningar / Ingvar
June 9, 200619 yr comment_29655 Jag har ett rejält glapp i min axel med och det var inget synligt slitage eller mätbart heller på C-clipet. I så fall är det nog spåret i drivaxlen som är slitet. Men jag har för mig att det ska vara ett ordentligt spel just där, har läst det nånstans. Minst 1mm på min bil å på ca 10000mil, kändes lika stort vid 5500mil. Inte heller var pinnen i diffen sliten som axeländarna stöter emot... Om jag minns rätt....
June 10, 200619 yr comment_29665 Där ska vara ett visst glapp, annars får du aldrig ihopa den. Om besiktningsmannen anser att de mått du anger är för mycket, be honom återgå till parkbänken... eller åtminstone visa vad han har som stöd till att ens påpeka det. För övrigt så vet jag inte vad det är som gör att någon skulle anse 8.8 som en svårmekad axel...
June 10, 200619 yr comment_29671 Håller med "87gt50" , och jag vet att jag läst nånstans om hur mycket det ska var som "normalt" - men var?? Men om besikningsgubben slår ner på det så måste han ju åxå vet hur mycket det får glappa... eller hur?? Sen kan inte jag heller säga att den är svårmekad, det jobbigaste är väl att dra ihop distanshylsan på pinjongen eller åka till miljöstationen och lämna in den gamla oljan...
June 12, 200619 yr Author comment_29715 TACK alla vänliga som pushat och hjälpt mig. Speciellt tack till Per B och Pernolf som tipsade om Stigs Axle och Parts som var synnerligen vänlig och hjälpsam och rekommenderas å det varmaste, + till min allt-i-allo Bosse Åberg. Besiktningen i Nyköping var synnerligen öppna för argumentet att det inte var ett glapp utan ett helt normalt spel !Nu rullar "gamla Bettan" nybesiktigad och godkänd.Sommarhälsningar / Ingvar
June 12, 200619 yr comment_29718 Gratulerar! Då är det bara till att börja njuta av sommaren, för den är säkert snart slut..."Den Svenska sommaren; den dagen är fin!" mvhJocke
June 16, 200619 yr Author comment_29856 Skulle egentligen gjort det, men fick det gratis då jag inte återbesiktigade på samma station. Dom tyckte nog synd om mig kan jag tänka./ Ingvar
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.