Gäst June 9, 2006 Report Share June 9, 2006 Funderar på att ända utväxlingen - till en mer "ax-vänlig". Har läst en del på forumet och det finns uppenbarligen rätt många alternativ. Lite tips, rekomendationer, beskrivning av skillnad etc. Ja det skulle var himla bra. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
1096 June 9, 2006 Report Share June 9, 2006 Satt det inte en 3.73 i den bilen en gång? Vad har Du nu?Men 3.55 eller 3.73 funkar bra mot 2.73/3.08 standard. Visserligen åker jag en Foxbil men bytet från 2.73 till 3.73 gjorde i pincip en växel. Räknade på det och fick fram ett värde som motsvarade att om jag körde på fyran innan så var det som femman nu. Bilen varvar nu 1900 vid 90km (klockat med gps) och Du kanske har något större hjul också. Skillnaden på axet är trevlig, kändes säkert som 70-80 hästar till minst. Många storstadsbor tycker ju allt under 4.10 är för mesar men kör man lite 90 o 110 vägar så är det ju gott om det är lite högre växlat. Toppfartsmässigt så räcker det till ändå ex. 90km vid 1900rpm = 284km vid 6000rpm Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
svanteg June 11, 2006 Report Share June 11, 2006 Jag bytte frän 3.27 till 4.10 och är helnöjd! Motorn kommer upp i effektregistret direkt, och bilen känns mycket piggare. Det kostar en slant, men är nog ändå den mod som ger mest pang för pengen. En positiv bieffekt var att brölet vid 2000 varv inte är samma problem längre. Jag köpte delarna (bytte lager också) från blueovalindustries.com och lämnade jobbet till Bakaxelspecialisten i Bro, som gjorde ett kanonjobb. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pernolf cmc 558 June 11, 2006 Report Share June 11, 2006 på en manuell 5.0:a så välj 3.55 eller 3.73.3.73 har jag och är supernöjd, 4.10 funkar bra på en nyare musse med 4.6L motorn... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
overlake CMC 1202 June 11, 2006 Report Share June 11, 2006 Jag har ett komplett 4:30 kit till salu med kalibrator och allt.Nytt i kartong Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pex June 14, 2006 Report Share June 14, 2006 Vad kostar det ca att byta utväxling om man som i mitt fall har manuell 5.0 -94 med orginal-utväxling. (Vad är orginal ?). Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daniel Linde June 14, 2006 Report Share June 14, 2006 Vad kostar det ca att byta utväxling om man som i mitt fall har manuell 5.0 -94 med orginal-utväxling. (Vad är orginal ?).Det här svaret fick jag från Grufman Bil för några dagar sedan, på den fråga du har.Hejsan Daniel.Ett nytt drev skulle ligga på 4143kr inkl moms (3.73)Det som tillkommer förutom montering är en krymphylsa, ca 100kr och bakaxelolja ca 1000krMontering ligger på ca 5 timmar a 850kr/h.Tot ca 10 000krMvh,Fredrik Grufman Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gäst June 22, 2006 Report Share June 22, 2006 1096 - "Satt det inte en 3.73 i den bilen en gång? Vad har Du nu? " Jag antar det är orginal...? Killen jag köpte bilen sa att det var det.Varvar ca 1900 vidd 100 km/tim på 5:an. (Ska kolla med GPS:en)Tack för all tips - någon form av ändring blir det i alla fall. 3.73 antagligen.Vill att det skall "skjuta på" ordentligt på 3:an och 4:an. Åker mest 90 och 110-vägar. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
olesch June 22, 2006 Report Share June 22, 2006 1096 - "Satt det inte en 3.73 i den bilen en gång? Vad har Du nu? " Jag antar det är orginal...? Killen jag köpte bilen sa att det var det.Varvar ca 1900 vidd 100 km/tim på 5:an. (Ska kolla med GPS:en)Tack för all tips - någon form av ändring blir det i alla fall. 3.73 antagligen.Vill att det skall "skjuta på" ordentligt på 3:an och 4:an. Åker mest 90 och 110-vägar.Du har ju en cobra, i med 4:10 istället... Annars ångrar du dig =) Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
ErikC June 22, 2006 Report Share June 22, 2006 4.10 hela vägen!Har det i min Cobra och har kört ca 4000mil på knappt två år med den i, inga klagomål alls! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pernolf cmc 558 June 22, 2006 Report Share June 22, 2006 man kan inte jämföra en 4,6L med en gammal 5.0:a. Hade du haft en automat så välj mellan 3.73 och 4.10 men eftersom du har manuell så välj mellan 3.55 eller 3.73, kör du mycket på motorvägen så kan 4.10 i en manuell vara lite för mycket.skulle tro att det sitter 3.27 i cobra 95, vet att det gör det på 96orna, men den sitter det å andra sidan en 4.6L i. så det kan sitta 3.08 i din. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
olesch June 22, 2006 Report Share June 22, 2006 man kan inte jämföra en 4,6L med en gammal 5.0:a. Hade du haft en automat så välj mellan 3.73 och 4.10 men eftersom du har manuell så välj mellan 3.55 eller 3.73, kör du mycket på motorvägen så kan 4.10 i en manuell vara lite för mycket.skulle tro att det sitter 3.27 i cobra 95, vet att det gör det på 96orna, men den sitter det å andra sidan en 4.6L i. så det kan sitta 3.08 i din.Är nog som du säger Pernolf, kan inte så himla mycket om 5.0l motorerna, men 4,6 cobran varvar ju 1000 varv mer än GTn. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pernolf cmc 558 June 22, 2006 Report Share June 22, 2006 man kan inte jämföra en 4,6L med en gammal 5.0:a. Hade du haft en automat så välj mellan 3.73 och 4.10 men eftersom du har manuell så välj mellan 3.55 eller 3.73, kör du mycket på motorvägen så kan 4.10 i en manuell vara lite för mycket.skulle tro att det sitter 3.27 i cobra 95, vet att det gör det på 96orna, men den sitter det å andra sidan en 4.6L i. så det kan sitta 3.08 i din.Är nog som du säger Pernolf, kan inte så himla mycket om 5.0l motorerna, men 4,6 cobran varvar ju 1000 varv mer än GTn.Jo det är kanske sant, jämförde 5.0L cobra mot 4.6L cobra.... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.