Jump to content

Recommended Posts

Gäst

Funderar på att ända utväxlingen - till en mer "ax-vänlig". :twisted: Har läst en del på forumet och det finns uppenbarligen rätt många alternativ. :?

Lite tips, rekomendationer, beskrivning av skillnad etc. Ja det skulle var himla bra. :P

Satt det inte en 3.73 i den bilen en gång? Vad har Du nu?

Men 3.55 eller 3.73 funkar bra mot 2.73/3.08 standard. Visserligen åker jag en Foxbil men bytet från 2.73 till 3.73 gjorde i pincip en växel. Räknade på det och fick fram ett värde som motsvarade att om jag körde på fyran innan så var det som femman nu. Bilen varvar nu 1900 vid 90km (klockat med gps) och Du kanske har något större hjul också. Skillnaden på axet är trevlig, kändes säkert som 70-80 hästar till minst. Många storstadsbor tycker ju allt under 4.10 är för mesar men kör man lite 90 o 110 vägar så är det ju gott om det är lite högre växlat. Toppfartsmässigt så räcker det till ändå :twisted: ex. 90km vid 1900rpm = 284km vid 6000rpm 8)

Jag bytte frän 3.27 till 4.10 och är helnöjd! Motorn kommer upp i effektregistret direkt, och bilen känns mycket piggare. Det kostar en slant, men är nog ändå den mod som ger mest pang för pengen. En positiv bieffekt var att brölet vid 2000 varv inte är samma problem längre. Jag köpte delarna (bytte lager också) från blueovalindustries.com och lämnade jobbet till Bakaxelspecialisten i Bro, som gjorde ett kanonjobb.

Vad kostar det ca att byta utväxling om man som i mitt fall har manuell 5.0 -94 med orginal-utväxling. (Vad är orginal ?).

Vad kostar det ca att byta utväxling om man som i mitt fall har manuell 5.0 -94 med orginal-utväxling. (Vad är orginal ?).

Det här svaret fick jag från Grufman Bil för några dagar sedan, på den fråga du har.

Hejsan Daniel.

Ett nytt drev skulle ligga på 4143kr inkl moms (3.73)

Det som tillkommer förutom montering är en krymphylsa, ca 100kr och bakaxelolja ca 1000kr

Montering ligger på ca 5 timmar a 850kr/h.

Tot ca 10 000kr

Mvh,

Fredrik Grufman

1096 - "Satt det inte en 3.73 i den bilen en gång? Vad har Du nu? " :?

Jag antar det är orginal...? Killen jag köpte bilen sa att det var det.

Varvar ca 1900 vidd 100 km/tim på 5:an. (Ska kolla med GPS:en)

Tack för all tips - någon form av ändring blir det i alla fall. 3.73 antagligen.

Vill att det skall "skjuta på" :P ordentligt på 3:an och 4:an. Åker mest 90 och 110-vägar.

1096 - "Satt det inte en 3.73 i den bilen en gång? Vad har Du nu? " :?

Jag antar det är orginal...? Killen jag köpte bilen sa att det var det.

Varvar ca 1900 vidd 100 km/tim på 5:an. (Ska kolla med GPS:en)

Tack för all tips - någon form av ändring blir det i alla fall. 3.73 antagligen.

Vill att det skall "skjuta på" :P ordentligt på 3:an och 4:an. Åker mest 90 och 110-vägar.

Du har ju en cobra, i med 4:10 istället... Annars ångrar du dig =)

man kan inte jämföra en 4,6L med en gammal 5.0:a. Hade du haft en automat så välj mellan 3.73 och 4.10 men eftersom du har manuell så välj mellan 3.55 eller 3.73, kör du mycket på motorvägen så kan 4.10 i en manuell vara lite för mycket.

skulle tro att det sitter 3.27 i cobra 95, vet att det gör det på 96orna, men den sitter det å andra sidan en 4.6L i. så det kan sitta 3.08 i din.

man kan inte jämföra en 4,6L med en gammal 5.0:a. Hade du haft en automat så välj mellan 3.73 och 4.10 men eftersom du har manuell så välj mellan 3.55 eller 3.73, kör du mycket på motorvägen så kan 4.10 i en manuell vara lite för mycket.

skulle tro att det sitter 3.27 i cobra 95, vet att det gör det på 96orna, men den sitter det å andra sidan en 4.6L i. så det kan sitta 3.08 i din.

Är nog som du säger Pernolf, kan inte så himla mycket om 5.0l motorerna, men 4,6 cobran varvar ju 1000 varv mer än GTn.

man kan inte jämföra en 4,6L med en gammal 5.0:a. Hade du haft en automat så välj mellan 3.73 och 4.10 men eftersom du har manuell så välj mellan 3.55 eller 3.73, kör du mycket på motorvägen så kan 4.10 i en manuell vara lite för mycket.

skulle tro att det sitter 3.27 i cobra 95, vet att det gör det på 96orna, men den sitter det å andra sidan en 4.6L i. så det kan sitta 3.08 i din.

Är nog som du säger Pernolf, kan inte så himla mycket om 5.0l motorerna, men 4,6 cobran varvar ju 1000 varv mer än GTn.

Jo det är kanske sant, jämförde 5.0L cobra mot 4.6L cobra....

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...