Jump to content

Hur många olika remskivor?


MrTurbo_1645

Recommended Posts

Jag konstaterade att remskivor på vevaxel och vattenpump tar i varandra, det behövs ingen rem så att säga. Det finns tydligen olikastorlekar på dem. Gäller det båda eller vara till vattenpump? Till saken hör att jag har en tvåspårig skiva på veven, behöver bara med ett spår, finns det? Och då kanske någon vill byta med mig? =)

Link to comment
Share on other sites

Jag har samma problem med min vore intressant att läsa vad man gör åt det, verkar som att remhjulet på vattenpumpen inte är djupt nog för att mitt ligger inte i linje med remhjulet på veven

Link to comment
Share on other sites

Ford är ju specialist att göra små förändringar mellan årsmodellerna.

Försök få tag på remskivor tillverkade samma år.

Antagligen så kan det skilja mellan hur bilarna är utrustade också.

Bäst är ju att kunna botanisera i en låda hos någon beg jänkedelsförsäljare,men det börjar väl inte finnas så många längre.

Vi här i norr har ju en lite extremare variant i norrbotten,men där finns så mycket att det ändå är svårt att finna det man vill ha.

Att beställa nytt i typ billetaluminium är ju ett dyrt sätt att lösa problemet,men snyggt.

:D

Link to comment
Share on other sites

Hej.

När det gäller remskivor så måste du använda de som

är avsedd för just den utrustning som monteras på en

viss årsmodell. :?

Det finns massor av kombinationer som inte stämmer

med den andra, det är alltså mycket viktigt att man

använder den kombinationen som är för motorns år,

oavsett i vilken årsmodell det är på bilen. :roll:

Väldigt vad jag upprepar mig, om du alltså har en motor

som inte har någon extra utrustning så skall det vara

en enkel remskiva på vevaxel, vattenpump, generator. :?

Har du t.e.x. en motor med servostyrning dubbel på vevaxel,

är det AC är det en extra till osv. :roll:

Det finns Ford V8 motorer som har dubbel rem på samma

sätt som t.e.x. Volvo 230 där det är en extra rem bakom,

om det är ett säkerhets tänkande vet jag inte. :roll:

Det var oftast V8or i den starkare gruppen som utrustades

med dubbel remmar. :shock:

Man kan få halsbränna för mindre, se bild exempel. ;)

Link to comment
Share on other sites

Tack för svaren.

Alltså, motorn är från -82, bilen från -67, vattenpumpen är till 68-69 och remskivorna vette f*n.

De jag fick med motorn passar inte ihop. (!) Den på svängdämpare måste jag använda p.g.a bultdelningen, den på vattenpump kan jag ju byta till den som sitter på orgmotor, den ser mindre ut. Vattenpumpen är ju till de äldre med vattenanslutningen på passagerarsidan. Som det verkar nu blir det rörigt. Men jag skall bara ha EN (1) rem på min motor, har ingen servo & ingen ac. Därför hade en nedre 351w remskiva med ett spår passat mig bättre.

Link to comment
Share on other sites

Ett enkelt sätt att lösa problemet på är att helt enkelt skruva av remskivan o sätta upp den i en svarv o köra väck det som är i vägen:-

Fan va varmt de de e idag :-------- 8)

Link to comment
Share on other sites

Ett enkelt sätt att lösa problemet på är att helt enkelt skruva av remskivan o sätta upp den i en svarv o köra väck det som är i vägen:-

Fan va varmt de de e idag :-------- 8)

Tanken har slagit mig ja. Tror det blir så om ingen annan lösning kommer. 8)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...