June 16, 200618 yr comment_29832 VAr ute och skulle burna lite när sverige vunnit över paraguay. la av en burn på stället och då small det till i diffen och jag fortsatte burna framåt på ett hjul Hur kul är det på en skala. Är det svårt byta själv och vad kostar det. tror det är lamelldiff jag har... Är det farligt o fortsätta köra inga missljud från bakaxeln.
June 16, 200618 yr Author comment_29846 Vad är det för skillnad på lamelldiff och en "vanlig" diff? Min den tuggade alltid däck när man svängde, hur sakta man än körde.
June 16, 200618 yr comment_29847 Min den tuggade alltid däck när man svängde, hur sakta man än körde.Låter som ESAB-diff
June 16, 200618 yr Author comment_29849 Har varit ute i garaget och hissat upp bilen där bak. med P i så kunde jag snurra vänster däck men inte höger. är det drivaxeln som gått av eller vad har hänt. Är även glapp i däcket om jag rickar det fram o tebax.
June 16, 200618 yr comment_29850 Vad betyder ESAB diff?Att de svetsat inne i bakaxeln så den alltid driver på båda hjulen. Då tuggar det när man svänger, om man har en "riktig" diff tugger det inte så det tror jag med med på. Öppna klumpen å kika hur det ser ut...
June 16, 200618 yr comment_29851 Min första gissning skulle vara drivaxeln, men jag skulle inte utesluta diffen.Om hjulet också glappar i axiell led(jag hoppas verkligen att det inte är däcket som glappar ) så skulle jag också vilja lägga ett hjullager till listan. Fast om Du behöver byta axeln så vill Du nog sätta dit ett nytt lager i vilket fall som helst.
June 16, 200618 yr comment_29852 Vad betyder ESAB diff?Att de svetsat inne i bakaxeln så den alltid driver på båda hjulen. Då tuggar det när man svänger, om man har en "riktig" diff tugger det inte så det tror jag med med på. Öppna klumpen å kika hur det ser ut...Tja, en Detroit Locker är ju inte direkt sammetslen i funktionen. Men det är förstås ju inte en vanlig lamelldiff.
June 16, 200618 yr Author comment_29854 Drivaxeln är av Skickar en bild. är det svårt o byta en knäckt drivaxel???. måste ju in i klumpen så jag kan ju ta lite bilder där me sen när de är dags så jag får veta vad det är för diff jag har.
June 16, 200618 yr comment_29857 Om Du tänker ägna dig åt avancerad däckbränning även i framtiden, kanske en uppgradering till en kraftigare bakaxel skulle vara en bra ide. På bilden ser det ut som om Du har en 28 spline axel, och det var ju standard i både 8 och 9 tummare om jag minns rätt. En 31 spline 9 tummare är betydligt starkare, särskilt de med bakaxelhus (carrier, third member) av segjärn (även kallat nodulärt gjutjärn).Om Du tar en bild från sidan på "pinjonghuset" från sidan, så ska det vara enkelt att avgöra om Du har en 8 eller 9 tummare.
June 16, 200618 yr Author comment_29858 Om Jag ska byta till 31 spline, behövs det byta något annat också och hur mycket kostar det ungefär såg att tonys autoparts hade 28 spline drivaxel för ca 1200 spänn. Har 4,11 i utväxling vad jag vet. köpte bilen i usa för 1,5 år sen och där stod att det var det. men man vet ju aldrig. se man det också om man öppnar klumpen :
June 19, 200618 yr Author comment_29900 Ska man byta båda när man ändå håller på eller det räcker med en Den biten av drivaxeln som sitter kvar inne i bakaxeln, kan man dra ut den genom klumpen Måste vara på hjulen igen till den 1 juli då är det nostalgia i ronneby som gäller. tacksam för snabba svar!
June 19, 200618 yr comment_29902 Om Jag ska byta till 31 spline, behövs det byta något annat också och hur mycket kostar det ungefär Beror på vad Du har för axel nu, 8 eller 9 tummare, Har Du en 8 tummare så får Du att byta hela axeln. Har Du en 9 tummare så behövs åtminstone två drivaxlar och en differential, kanske någon detalj till.Har 4,11 i utväxling vad jag vet. köpte bilen i usa för 1,5 år sen och där stod att det var det. men man vet ju aldrig. se man det också om man öppnar klumpen :Japp, bara att räkna kugg på kronhjulet och pinjongen och dividera.Ska man byta båda när man ändå håller på eller det räcker med en Du ska i alla fall och sprickindikera den andra axeln för att se om den är i riskzonen för haveri. Eller åtminstone syna den mycket noggrannt om Du inte har någon möjlighet att få den sprickindikerad.Den biten av drivaxeln som sitter kvar inne i bakaxeln, kan man dra ut den genom klumpen Förhoppningsvis så ska det räcka med att lyfta ut klumpen och pilla ut resterande drivaxelstump. Fast när man väl tagit isär saker och ting brukar man ju hitta andra detaljer att fixa.Måste vara på hjulen igen till den 1 juli då är det nostalgia i ronneby som gäller. Då kanske vi ses där. Jag är hemma på semester då.
June 19, 200618 yr Author comment_29905 ska kolla med en jag tjänner som har en havererad 9" om man kan sno en drivaxel från honom och sen satsa på nya lite senare i sommar istället. Är det lätt o få tag i nya bra drivaxlar i sverige på kort varsel Tack för de utförliga svaren Nenne. ska ta tag i saker o ting idag och försöka rensa allt så det bara är o montera ihop när grejerna kommer, om jag hittar några. Bakaxeln ska vara en 9" . sätter nog in nya 28 spline driv axlar senare. Hur sen man om det är 28 eller 31 splines axlar Har en liten juster ratt som sitte ansluten tillbromscylindern. misstänker att det är för att ställa främ och bakbromsarna vid eventuellt burnande. får kolla upp det där lite närmare.
June 19, 200618 yr comment_29920 Hur sen man om det är 28 eller 31 splines axlar Det är bara att räkna splinsen.
June 19, 200618 yr comment_29922 Bakaxeln ska vara en 9" . sätter nog in nya 28 spline driv axlar senare.Kika på pinjonghusets två nedre muttrar. Om Du inte kan komma åt dem med en hylsa, så har Du en 9 tummare.Hur sen man om det är 28 eller 31 splines axlar Kika på medbringaren ute vid hjulet. Har den en stor fördjupning i centrum är det en 28 spline. Om det däremot finns två hål i centrum så är det 31 spline. Måhända finns det undantag men det är i alla fall enklare än att skruva isär och räkna splines. Fast Du har ju redan påbörjat den processen om än ofrivilligt.Det finns en länk till en bra website med en hel del info om Ford's 9 tummare här:http://www.mustangclubsweden.com/phpBB2 ... php?t=9336
June 20, 200618 yr comment_29943 Hur sen man om det är 28 eller 31 splines axlar Räkna "jacken" i änden.
June 20, 200618 yr Author comment_29944 Har 28 spline axlar. Hur ska jag få ut den knäckta axelbiten från klumpen avbruten precis där splinesen börjar.diffen står det Richmond på!
June 20, 200618 yr comment_29951 Har i.o.f.s. aldrig gjort det på en Mustang, men tekniken borde vara densamma. Ta bort den friska drivaxeln och peta ifrån det hållet ut "stumpen" med ett långt skaft eller rör. Det brukar funka på lastbilar. En rekommendation är att efter genomförd operation, ta bort klumpen och se till att allt splitter försvinner från banjorör, banjo och klump.lycka till!!mvh/Frasse
June 20, 200618 yr Author comment_29965 Knackade ut den resterande biten ur klumpen, inga problem.lite bilder så experterna kan avgöra om det är 8 eller 9". är 4,11 i utväxling och det är en Richmond.
June 21, 200618 yr comment_29966 Du har en 8" axel.Kolla här; http://www.kevinstang.com/Ninecase.htm/Fredde
June 21, 200618 yr Author comment_29975 Är det bara längden som är anorlunda mellan en drivaxel till en 9" resp 8"???
June 21, 200618 yr Author comment_29980 När jag nu beställer ny/begagnad drivaxel, har ju som fredde sa en 8" . Är det samma drivaxel till 8" som till 9" . ska ha en 28 spline
June 21, 200618 yr comment_29983 Det är troligen inte samma nej, 9" bör ju vara kraftigare ...Köp en sådan drivaxel som du ska ha, dvs till en 8" med 28splines , ingen idé att röra till det.
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.