Jump to content

Isolations-platta


AndreasL.

Recommended Posts

Hallå

Håller på och letar efter en isolations-platta att lägga mellan insug o förgasaren, för att förhindra värmen att stiga upp i förgasaren.

Har ett litet problem med att när man stängt av motorn och senare när man startar så står den och vandrar upp o ner på tomgång en stund innan den går normalt, lätt irriterande...tror de kan bero på värmen.

Är det nån som vet en isolations-platta som funkar bra??

Eller erfarenheter av liknande problem?!

mvh!

Link to comment
Share on other sites

Har kollat i Hansen katalogen, finns några olika varianter, men vilken fungerar?

De flesta isolations-plattorna har fyra runda hål...ska de inte vara ett stort fyrkantigt???

Använder du bara alu. plåten som värme avledare eller har du nåt mer än bara den?

mvh!

Link to comment
Share on other sites

Kör med samma platta som du Radioman, tycker inte att den fungerar fullt ut som den borde. Motorn startar lätt när den är varm jämfört mot vad den gjorde innan jag skruvade dit plattan, men när man stängt av motorn och bilen stått några minuter, när man startar den igen så är tomgången dålig.

Tomgången ligger inte kvar jämmt, utan står o svajar upp o ned, precis som om man skulle ha början till soppatorsk.

Därför funderar jag på om det finns en isolerings-platta som är effektivare? Nån som vet?

mvh!

Link to comment
Share on other sites

Jag kör med grejjer från "Pelltech Engineering Group" :--

Lite extremt kanske för er men nu vet ni iallafall!

Här är föresten en bild från deras produktion och en av hundratals testriggar som finns i deras garage eeeeeeehhhmm jag menar industri!

Link to comment
Share on other sites

Har oxå hört att plattor i trä ska fungera bra.

Blir till o tillverka en och prova!

Per B, är det marin playwood du använder till din platta?

Är det ett enda öppet stort hål i mitten? Kör med en edelbrock #1404 förgasare och ett performer insug, borde väl fungera med en sån platta?

Edelbrock själva säger att man ska använda en likadan platta som Radioman visar på bifogade bilderna, tycker inte de borde ha nån betydelse om den ser ut så eller är helt öppen.

mvh!

Link to comment
Share on other sites

Exakt det är vanlig marinplywood som jag fick en spillbit från brädgården.

Funkar utmärkt.

Jag har tidigare inte märkt skillnad på öppen eller med flera runda hål.

Kolla föresten i boken "Big Small Block Ford" där bänkar dom 5-6 st olika plattor.

Dels helt öppna och dels delade.

Effekt skillnaderna är löjligt små och i vissa fall helt obefintliga så det verkar inte ha någon betydelse.

För race där man jagar små futtiga Hk hit och dit har det betydelse men för de flesta av oss märks ingenting.

Det viktiga är ju värmebarriären

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...