Jump to content

Bromstips


Recommended Posts

Har renoverat bromsarna på en -68 med skivor fram. Bak är inga problem, men fram visade det sig ligga på hela tiden vid besiktning. Bromsarna tar exakt jämt på båda sidor vid inbromsning, men de går inte tillbaka, utan de går tungt.

Fram är det nya skivor, nya belägg, ny monteringsats. Enkolvs-oken har nya inre gummitätningar samt nya dammskydd. Systemet tätt och luftat ett antal ggr. Inget ändrat på något sätt utan enbart nya delar är ditsatta.

Varför går inte oken tillbaka?? Har någon råkat ut för samma sak och har några bra tips.

Det jag har en teori om är kolvarna "som inte är bytta", men som såg fina ut i ytan när jag tog isär oken.

Link to comment
Share on other sites

Dumt svar kanske men har du kollat så att pedalen går tillbaka ordentligt :?: Jag hade samma fenomen när jag satt ihop min bil med enbart nya delar till allt.Men stången igenom bromsservon kärvade lite och då gick inte min broms tillbaka först jag smorde stången sedan dess fungerar min broms.En annan sak jag varit ute för på gammla bilar är att bromsslangen släpper invändigt och fungerar som en backventil.

Link to comment
Share on other sites

"hjärtinfarkt" i bromsslangarna har jag själv varit med om och körde bromsskivorna glödande innan jag kom på det.

Slangarna var bara ett par år gamla och råka ändå ut för det.

Vet inte varför men funderade på om bromsvätskan kan sabbat slangarna eller om det bara var amerikansk repro skräp! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Är det rätt huvudcylinder, som är avsedd för skivbromsar? I huvudcylindrar för trumbroms finns det backventiler som ska hålla kvar lite tryck i bromsystemet, medan det på huvudcylinder för skivbroms bara ska finnas en sådan ventil för bakre kretsen (för trummorna bak alltså).

Link to comment
Share on other sites

Tack tack....Kollar samtliga tips. Ibland är det dumt att rota i prylarna, för bromsarna fungerade bra innan. Anledningen till byte var att jag tyckte skivorna började bli lite tunna.

Huvudcylindern är nog rätt, för den är bytt tidigare. Bak fungerar det som det ska.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag fått bromsoken att gå tillbaka fram.

Åtgärd blev demontering av allt en gång till för kontroll, samt byte av huvudcylinder "som var bytt för några år sen", + två bromsrör. (En huvudcylinder kanske inte håller så många år)

Enda problemet är att jag nu tycker bromsarna tar lite dåligt med tanke på att det är nya skivor med bromservo. Kan var läckande servo kanske, får undersöka det längre fram. Nu gäller åkning........

Link to comment
Share on other sites

Provat att justera tryckstången så får du kanske bättre broms.Jag hade samma problem när jag köpte ett nytt servobromspacket monterade allt och glad i hågen ut och bromsade men vad :evil: det var sämre än innan utan servo och skivor,provade att justera stången några gånger sen vart det bra broms.

Link to comment
Share on other sites

Läckage i bromsservon är det senaste, förmodligen torrt och sprucket gummimembran. Blir att renovera servon.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...