Jump to content

Glapp kardan - växellåda


Recommended Posts

Det sitter en mässingsbussning i bakkant på lådan som styr yoken.Men glappar den 1mm så är det inget att oroasej för sålänge det inte läcker ut olja med en ny packbox.Jag kan inte vad toleransen var när dom var nya men det borde varit åtminstonde någon halvmm då man ser vad toleranserna är iövrigt på dom här bilarna :shock:

Link to comment
Share on other sites

Skulle ha i en ny packbox i går kväll, naturligtvis var den nya fel lite för stor. Ingen vänlig själ som har en liggande i Skåne skall besiktiga på måndag. Meca kunde inte få fram någon innan måndag trodde dom.

Hur mycket skall utgående axel från lådan röra sig i sida?

Link to comment
Share on other sites

Det skall vara glidpassning alltså inge mycke spel i sidled. Om det ärför mycket spel så får du vibrationer som känns, och dom kan skada lådans inre delar. byt bussningen m den är nött.

Link to comment
Share on other sites

Du tar bara av själva "struten" med lådan kvar i bilen.

Lådan måste pallas upp bara.

Sen slår du ut bussningen innefrån struten.

Ett nytt lager ska sen pressas in. Ej slås i!

Var för siktig när du lossar struten eftersom det sitter en tunn packning mot växelådshuset.

Går att återanvända om den är i gott skick.

Annars blir du tvungen skära en ny av packningsmaterial.

Jag tror inte denna packning finns lös att köpa utan då måste du köpa ett helt packningsset.

Är nog förvisso inte så dyra till C4

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har bytt bussningen i lådan kan säga att det är perfekt passning inget spel alls, dock blev jag inte av med mitt oljud i bilen. Det är ett metalliskt ljud som klinkar i takt med att bilen rullar (inte alla varv) men bara vid inbromsning och vid exakt jämn fart. Bytte främre korset som var lite glapp i, provade igen samma ljud. Tog bilen dagen efter ljudet borta ??????? har varit ute nu ett par gånger inget ljud. Har beställt även bakre korset skall byta även det då jag tyckte det gick lite trögt, klämde i lite fett det kan vara det som börjat göra verkan.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
Hej

Har slagit ut bussningen i min C4 och givetvis kollade jag inte vilket håll det fyrkantiga hålet satt på på den gamla bussningen, mest logiskt är väl att det ska vara nedåt, bäst att kolla innan jag pressar i den nya.

//Håkan

det lilla hålet är väl till för att verktyget ska ha något att greppa i när man skruvar in bussningen?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...