Jump to content

renoverad men ryker och drar olja


J-E Christiansson
 Share

Recommended Posts

Har nyborrad 302 motor med nya kolvar, ringar, ren. topp. Motorn ryker och drar olja ,verkstan säger att det gör den under inkörnings tiden???Har bara kört ca 20 mil.

Har 20-50 olja i motorn, någon sade att man skall ha en inkörningsolja de första milen.

Har någon haft samma problem?

En annan fråga,oljestickan och röret är bytta, när man fyller 4,5 l markerar det högt över max, har någon ett mått från botten på tråget till min. markeringen??

Link to comment
Share on other sites

Vissa kolvringar behöver mer inkörning än andra, men tyvärr jag kan bara hålla med föregående talare. Det skall inte ryka och dra olja på det viset med en nyrenoverad motor. Hoppas du har bra kvitton :?

En liten sidohistoria i ämnet:

Min numera avlidna farfar som var smed i Norrköping. Den siste riktige smeden i Norrköping förresten.

Han köpte omkring 1956 en ny Amerikanare. En Rambler med rak sexa för 16000kr tror jag det var. Den var ju roligt att åka i som barn på 60 -talet. ( jag är född -62) Farfars "brumbrum" var det ju. Han lämnade i alla fall in motorn för renovering runt 68 och efter det så skar den :shock: . Den var omborrad men hade för snåla spel. Det hör till saken att det var en sidventilare. Så.... vad lär vi oss ? Försök vara med så gått det kan med ditt eget kunnande och lita inte på att alla proffs gör rätt. Håll ordning på kvittona om du lämnar bort allting utan att fundera alls :) Min farfar lyckades inte få tillbaka ett öre i ersättning. han köpte senare en Volvo duett ...

(Han gjorde förresten också staketen till Norrköpings fotollsstadion 1958. De byttes ut nyligen för ett par år sedan. En boll som Brasilien sköt upp på taket under en VM match fick jag och sparkade på som barn :) )

PS.

Jag bjuder som vanligt på extra läsning under min semester

:--

DS.

Link to comment
Share on other sites

Svårt att svara på vad andra menar, men jag tror nog att många håller med om att det inte ska ryka och dra olja.

Speciellt inte på 20 mil. Något är troligtvis inte riktigt bra om motorn är originalrenoverad (inte en specialbyggd motor med andra toleranser).

Angående olja så kan man vid inköringesmomentet använda en rak 30w olja, men annars duger nog en 10-40w bra vid normala förhållanden. Om du har fel oljerör/stick så slå i rätt mängd " 4,76L" och gör märken själv på stickan (eller köp nytt)

Du är nog inte den enda som råkar ut för det här.

Link to comment
Share on other sites

Har nyborrad 302 motor med nya kolvar, ringar, ren. topp. Motorn ryker och drar olja ,verkstan säger att det gör den under inkörnings tiden???Har bara kört ca 20 mil.

Har 20-50 olja i motorn, någon sade att man skall ha en inkörningsolja de första milen.

Har någon haft samma problem?

En annan fråga,oljestickan och röret är bytta, när man fyller 4,5 l markerar det högt över max, har någon ett mått från botten på tråget till min. markeringen??

"inkörningsolja" är en billig olja som man har första milen för att tvätta bort spånor och skit som kommer fram när motorn startas,alltså inget speciellt.direkt efter byter man filter och olja och häller i oljan man tänker köra på sedan.

En viss oljeförbrukning kan förekomma när motorn är rå,speciellt beroende på hur fint den är honad,men den ska inte ryka.men är det oljerök då ?.

Men du har inte för mycket olja i motorn då, så att det är den nivån som spökar?.

Byter man sticka är det alltid lite strul,men gör ett nytt nivåmärke med körnslag eller dyl där du vet att rätt nivå ska vara.

Link to comment
Share on other sites

En ny motor ska ju verkligen ha smörja från första varvet samt under inkörning.

En syntet typ 0W-40 eller 5-40 är att föredra framför en billig rak typ 30 mineral. Detta då syntetoljan är mer lättpumpad vid kallstarten. När den är varm, så smörjs det ju redan, oavsett en billig mineral 40-olja eller synteten.

Men det är ju i början man vill ha full smörjning, så att spara någon hundralapp med billig olja på en nyrenoverat motor, verkar oklokt?

:--:--

Link to comment
Share on other sites

Ingen motorexpert rekommenderar syntet till de gamla gjutjärnspisarna. till 351 står det att man ska åka 10/30 i en nyrenoverad motor 302 skriver inget om nyrenoverad

utan där är det 10/40,15/40 eller20/50 mineral som gäller.

Att börja med tunnaste oljan på en nyrenoverad motor är nog vettigt.

(FMiP programmet ,som väl de flesta har)

Link to comment
Share on other sites

Tja, ingen avråder heller!!

När 302:an kom, fanns inte syntet. Tunnaste vinterklass var 10W ( som 10W-30). Att undvika lättare pumpbarhet vid kall motor med hjälp av syntetolja ( typ 5W- .., eller 0W- ...) vill jag nog läsa expertutlåtandet om.

Oljan smörjer lager och bussningar. Spelar det roll om det är gjutjärn eller aluminium?

( vidare står i de ursprungliga instruktionsböckerna liknande ..." when extreme cold ( + 10 C or colder) ...) så var behovet av vinterklass lägre).

Mao är det alltid sommar och varmt för musseägare??

:--

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...