Jump to content

HT eller fastback?


StefanL

Recommended Posts

Är på kollen efter en Mustang, 68-70, helst en -69.

Hur vanliga är fastbacken jämfört med HT? Har inte bestämt mig för vilken modell det ska bli, just nu är det mycket känslor för och emot både HT och fastback.

Hur ska man bestämma sig?! Arrgh... Får tametusan köpa en av varje men då skulle frugan nacka mig. Det är roligt att årsmodellerna skiljer sig kraftigt åt, stor variation.

Jag har letat runt i arkiven här på forumet men det är svårt att hitta specifik information...

Hur skiljer sig priserna på ett ungefär mellan HT och fastbacken? Jag vet att det beror på en miljon faktorer och är svårt att svara på... Jag får väl bekanta mig med en av er gurus och fråga om någon kan ge en bra värdering av ett eventuellt objekt. (mot en riiiiktigt fin flaska whisky eller nåt! ;))

Ha det gott,

Stefan

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Inte intresserad av tändvätska, men jag kan hjälpa dig

en bit på vägen. :shock:

Fastback är dyrare än HT oavsett årsmodell, fördel med

HT är att den är familje vänlig utrymmesmässigt. 8)

Fastback eller Sportsroof eller Mach1 har mer av brevlådekarktär

när det gäller bagageutrymme. :)

Priset varierar lite på de olika årsmodellerna och som sagt

dyrare med Fastback eller Mach1. :?

Ordet Sportsroof eller Mach1 är ett nyare sätt att nämna

Fastback, dessa ord är användbara från 69-. ;)

Link to comment
Share on other sites

Tack för svaret!

Tändvätska förresten?! hehe den var rolig den.

Egentligen har ävl frågan ställts många gånger men det är alltid roligt att höra vad folk tycker om olika modeller.

Förresten, vad kostar det på´t ungefär att regbesiktiga en förreggad jänkebil? Ja om den kommer direkt från staterna importerad av nån firma.

Det är en RIKTIG nybörjarfråga så ni behöver inte svara om ni tycker det är för löjligt... ;)

Stefan

Link to comment
Share on other sites

Jag kikade på kvittona på vad jag betalade förra året när jag tog in min -68. Det borde ligga på ungefär samma pengar även idag.

Första registreringsbeiktning: 820 kr.

Kontrollbesiktning (görs samtidigt som reg-bes): 300 kr.

Vägning (som i detta fall fick göras på en skrotfirma då bilprovningen inte hade någon våg i den staden jag besiktigade): 250 kr.

Skrotningsavgift: 1500 kr.

Reistreringsskyltar: 120 kr.

Link to comment
Share on other sites

Skulle inte tveka en sekund om jag inte behövde ta hänsyn till prisskillnaden, fastback är mycket roligare tycker jag (åker själv HT som du ser, dubbelmoral? :lol: )

Speciellt årsmodellerna 67-70 tycker jag är snyggast i fastback.

Tänk dig en Mach1 från -69 med 428 CJ Ram Air......får ståpäls bara av att skriva det! :--

Link to comment
Share on other sites

Tändvätska ja.. :--

FB är dyrare, de flesta tycker den är snyggare med. Jag valde en HT dels för att jag inte tycker fastbacken är så mycket snyggare att det motiverar prisskillnaden men framför allt för att jag har "fru" och två ungar. Insåg att att de åker med betydligt bättre i en HT. Det går även att få med div tillbehör till ungarna i det skapligt väl tilltagna bageutrymmet.

Så välj bil efter hur du kommer använda den. Iofs är jag inne på att försöka få ihop en av var karossmodell jag med men jag vill åt -67orna. Klart snyggast enligt mig, "nya" karossen sam att den sakna de sidolampor som -68 har. En HT har jag nu, nästa får kanske bli en cab och sist en fb, men frågan är om jag någonsin kommer få ihop pengar till det... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Kan bekräfta tidigare inlägg. Har både Fastback -67 och cab -68, och praktiskt sett så är stuvutrymmet "skuffen" betydligt sämre i en FB.

När hela familjen ska med (4st) så gäller cabben, utan tvekan.

När det gäller att få positiva kommentarer vid bensinmacken osv, så gäller Fastbacken.

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...