Janne Holm CMC1740 July 10, 2006 Report July 10, 2006 Jag har ett problem då jag svänger vill inte ratten gå tillbaks till utgångsläget dvs jag kan köra på en rund bana och släppa ratten.Jag trodde detta var ett framvagnsproblem att Castervinkeln var fel och man fick detta problem, tänke göra proffisionell inställning vid tillfälle så jag har inte brytt mig förens jag har hört att detta inte har någon betydelse utan det är styservons fel att den beter sig så här.Ställde upp bilen på bockar och provade med både motrn på och utan,kände ingen skillnad i att föra tillbaks hjulen i ursprungläget.SÅ HJÄLP kan någon något om detta vad är det som är fel Citera
ThomasFB July 10, 2006 Report July 10, 2006 Bilen drar åt den sida där castervinkeln är mindre. Kan också vara servoventilen som du beskriver. Om caster är OK, titta då på servon.Vet inte om man kan justera på Ford, eller om man måste förnya."Draget", alltså ventilen, kan centreras på servoassisterade snäckor hos andra märken. Citera
Janne Holm CMC1740 July 10, 2006 Author Report July 10, 2006 Det gör alltså ingen skillnad på högervarv eller vänstervarvVarför jag går i tankarna med castervinkeln så tänker jag på framgaffel på cykel eller MC som då är X grader Citera
Sudden83 July 10, 2006 Report July 10, 2006 Hur har du det med toe-in då? Den påverkar också returen, kolla det om du inte gjort det. Citera
Svedis July 10, 2006 Report July 10, 2006 Vet inte vilken styrväxel du har, men på min (-68) är det en centrumskruv ( med låsmutter) mitt på styrväxeln. Dra åt så minskar glappet i ratten, men drar man för hårt, går inte ratten tillbaka. Testa med att lossa lite i taget och se om det hjälper ( på bekostnad av glapp)./Svedis Citera
Janne Holm CMC1740 July 10, 2006 Author Report July 10, 2006 Tackar för tipsen Sudden o Svennis Bägge dessa tips har jag provat och tyvärr inget hjälpte provade till och med med överdrivet Toe in vilket gjorde att det till och med skrek idäcken och även styväxeln har jag haft isär och smörjt upp och kört medväldigt snål åtdragning vilket som du sa medför ett oönskatt glapp.Även i servo huset finns en centreringsmutter som RTM prata om. Provat att lossa något resp dra åt, då jag drog åt ett kvarts varv blev det till och med sämre, men vid lossade av muttern tyvärr ingen förändring. Citera
Per Berglund July 10, 2006 Report July 10, 2006 Jag tror mer på att ventilhuset till styrsylindern bör bytas.Den finns en renoveringssats till ventilen. För 10år sedan hade jag liknande problem.Rev då ner ventilhuset och såg då att kolven som går inuti cylindern var väldigt sliten.(Den styr oljan till höger respektive vänster)Alltså oljan gick inte som den skulle.Då fanns det inga att köpa nya så jag tillvekade en ny men nu finns allt till humana priser.Den här "cyckelpumps" styrningen är knepig.Rekommenderar dig att köpa helt nytillverkade styrventil från exempelvis Flaming River.Finns även nyrenoverade men vet inte om de är lika bra.Kanske lika bra byta snäckan också Citera
_kiM__ July 10, 2006 Report July 10, 2006 Som Per B säger så kan det vara styrventilen. Dock tror jag mer på att det kärvar i den och/eller så är fjädrarna i den slut. Du bör även kolla idler-armen, då det är den som ska sköta återgången av ratten när du svänger...Vad gäller glapp i styrningen så gör ett byte av styrsnäckan underverk. Iaf på min bil. Citera
Walter Garherr July 10, 2006 Report July 10, 2006 Vad har du för ratt.Jag köpte en Grants ratt och satt i min Mustang och drog åt som jag tyckte lagom hårt, men sen gick styrningen så trögt så ratten inte gick tillbaka, släppte lite på muttern sen var det bra.CMC 1119 Walter Citera
Janne Holm CMC1740 July 11, 2006 Author Report July 11, 2006 Tackar igen för alla tipsJag är nu inne på PerB's ide m.fl. att prova med en renoveringssats tillstyrventilen. Den börjar även att läcka mer för var dag som går.Så något måste ändå göras med den.Såg att den fanns med i Hansen katalogen Citera
johwa July 12, 2006 Report July 12, 2006 Jag ser att du bor i Linköping...Jag fick tips om att lämna bilen till Ahlbergs. Där finns en kille (...en finne) som är överjävlig på att justera framvagnen. Minns inte riktigt vad det kostade, men det var helt klart överkomligt.Lycka till! Citera
Janne Holm CMC1740 July 12, 2006 Author Report July 12, 2006 Jag bor i Slaka så det blir nära och bra ska kolla vid tillfälleHar tillbringat dagen med att monterat bort "servoventilen"3ggr! grr! blev mycket roliga fenomen efter varje gång jag plockade isär och gjorde rent och smörjde upp.allt såg just vad det gällde fjädrar packninger o.s.v. Vill helst inte prata om det för sådant här kanske man inte ska ge sig på utan vidare men man lär sig hur grejorna funkar tror jag För ett tag hade jag jätte servo åt ena hållet och inget åt andra,så nu är jag tillbaks från ruta ett ungefär. Servon funkar utmärkt men ingen tillbakagång av ratten allt är uppsmörjt och går lätt verkar som så nu tar jag en bärs och funderar vidare på problemet Citera
Per Berglund July 12, 2006 Report July 12, 2006 allt är uppsmörjt och går lätt verkar som så nu tar jag en bärs och funderar vidare på problemetSkål på dig och lycka till!!Kan vara svårt att hitta nålen i höstacken ibland! Citera
Janne Holm CMC1740 July 12, 2006 Author Report July 12, 2006 Skål själv men som tur är så är ju detta en "hobbybil"så det får ta den tid det tar Jag är själv som många säger lite envis av mig Tycker det är kul att lösa problem och så men förhoppningsvis är jag inte dumdristig Nä nu tar jag en bärs till det är ju semester Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.