Jump to content

Featured Replies

comment_30904

Hej!

Jag håller på att installera en huvudbromscylinder (67:a)på min mustang 66:a.

Det har varit lite hopplock från andra årsmodeller så jag försöker reda ut vad jag har :shock: . Enligt en mustang bok jag har så liknar fördelningventilen den jag har men inte helt. Har därför enligt mustang boken ändrat vissa bromsrör som går från fördelningsventilen till bromsarna. Får dock ingen bromsverkan i systemet. Bromsvätskan liksom bubblar i den bakre koppen på huvudbromscylindern. Är det någon som vet om jag har en fördelningsventil från Mustang(enligt bild) eller inte?? Om jag har hur " nollställer man den" om den har fastnat i något läge??

Hälsningar

Magnus Granström/Sundsvall

comment_30935

Hej,

Innan man monterar en ny huvudbromscylinder så skall man fylla upp den med bromsvätska och "för-lufta" den. Är det gjort?

Om man missar "för-luftningen" så kan packningarna i den nya cylindern ta skada och börja läcka med minskad bromsverkan som resultat.

/Fredde

comment_30940
Hej

Din fördelningsventil ser exakt lika dan ut som på min -70 Mustang,funktionen är samma förutom att det sitter en fjäder belastad strypning till bak bromsarna,har du även bytt huvud bromscylindern?

Har också så att jag kan strypa bakbromsarna men min verkar inte fungera. har en ratt o skruva på, har haft den både inskruvad och helt utskruvad men ingen förändring på bromsstyrkan.

vad kan det vara som är fel? Bra bromsar för övrigt.!

  • Author
comment_30953

Hallå! Jag har under dagen luftat huvudbromscylindern innan jag satte dit den och kopplat ihop den med fördelningsventilen och kollat att den fungerar. Luftade bromscylindern igen och monterade samt började lufta. Fick då efter ett tag tryck på vänster fram, körde sedan luftning runt om.

Problemet är att trycket är borta så fort jag trycker ned pedalen igen!!! Måste pumpa ca: 10 ggr innan den ger någon bromsverkan. Fattar inget!!

Kanske bromsslangarna har korkat igen?? Borde väll ändå behålla trycket tycker man. Kaske jag måste lufta ännu mer??

  • Author
comment_30963

Var tvungen och provsmyga ut på gatan för att testa hur den betede sig!! Om jag pumpar 5 ggr på bromsen så får jag väldigt bra broms. Håller jag bromsen nere så behålls trycket i pedalen och jag kan alltså bromsa igen. Släpper jag upp den så får jag börja tokpumpa igen. Eftersom pedalen inte sjunker när jag väl belastar den borde det inte vara inre läckage eller?? Kanske ute å cyklar nu :shock:

comment_30969

Låter nästan som ett fel jag gjorde en gång i forntiden på den gammal PV som var min första bil. Jag hade inte justerat ut bromsbackarna mot trumman så jag fick tokpumpa många gånger för att få broms.

Om Du har skivor fram vill de inte ha något kvardröjande tryck eftersom de då skulle ligga på hela tiden, men detta krävs för trumbromsar för att backarna inte ska sjunka för långt tillbaka från trumman.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...