Magnaten July 13, 2006 Report July 13, 2006 Hej! Jag håller på att installera en huvudbromscylinder (67:a)på min mustang 66:a.Det har varit lite hopplock från andra årsmodeller så jag försöker reda ut vad jag har . Enligt en mustang bok jag har så liknar fördelningventilen den jag har men inte helt. Har därför enligt mustang boken ändrat vissa bromsrör som går från fördelningsventilen till bromsarna. Får dock ingen bromsverkan i systemet. Bromsvätskan liksom bubblar i den bakre koppen på huvudbromscylindern. Är det någon som vet om jag har en fördelningsventil från Mustang(enligt bild) eller inte?? Om jag har hur " nollställer man den" om den har fastnat i något läge??HälsningarMagnus Granström/Sundsvall Citera
Magnus Helsingborg July 14, 2006 Report July 14, 2006 HejDin fördelningsventil ser exakt lika dan ut som på min -70 Mustang,funktionen är samma förutom att det sitter en fjäder belastad strypning till bak bromsarna,har du även bytt huvud bromscylindern? Citera
Magnaten July 14, 2006 Author Report July 14, 2006 Jag har precis köpt in en huvudbromscylinder som jag har svårt att få fart på!!! En tvådelad till 67-70. Citera
Fredde77 July 14, 2006 Report July 14, 2006 Hej,Innan man monterar en ny huvudbromscylinder så skall man fylla upp den med bromsvätska och "för-lufta" den. Är det gjort?Om man missar "för-luftningen" så kan packningarna i den nya cylindern ta skada och börja läcka med minskad bromsverkan som resultat./Fredde Citera
winnerpatric cmc162 July 14, 2006 Report July 14, 2006 HejDin fördelningsventil ser exakt lika dan ut som på min -70 Mustang,funktionen är samma förutom att det sitter en fjäder belastad strypning till bak bromsarna,har du även bytt huvud bromscylindern?Har också så att jag kan strypa bakbromsarna men min verkar inte fungera. har en ratt o skruva på, har haft den både inskruvad och helt utskruvad men ingen förändring på bromsstyrkan.vad kan det vara som är fel? Bra bromsar för övrigt.! Citera
Magnaten July 14, 2006 Author Report July 14, 2006 Hallå! Jag har under dagen luftat huvudbromscylindern innan jag satte dit den och kopplat ihop den med fördelningsventilen och kollat att den fungerar. Luftade bromscylindern igen och monterade samt började lufta. Fick då efter ett tag tryck på vänster fram, körde sedan luftning runt om.Problemet är att trycket är borta så fort jag trycker ned pedalen igen!!! Måste pumpa ca: 10 ggr innan den ger någon bromsverkan. Fattar inget!! Kanske bromsslangarna har korkat igen?? Borde väll ändå behålla trycket tycker man. Kaske jag måste lufta ännu mer?? Citera
_kiM__ July 14, 2006 Report July 14, 2006 Alt. så har du fått en kokt huvudbromscylinder... Hur luftar (a.k.a bench bleed) du huvudbromscylindern? Citera
Magnaten July 14, 2006 Author Report July 14, 2006 Ja man har väll klåpat sig!!Jag fyllde på olja i respektive "kopp" tog 2 bromsrör och stack ned dessa i varsin "kopp". Tryckte in kolven tills det slutade komma bubblor. Luftat o klart!!!!! Citera
Magnaten July 14, 2006 Author Report July 14, 2006 Ja visst!! Men jag gjorde inte det först utan satte dit den och började lufta!! Så eftersom den tappar trycket så är det väll inre läckage Man får nog beställa en ny på Måndag....Kanske kan kallas läropengar Citera
Magnaten July 14, 2006 Author Report July 14, 2006 Var tvungen och provsmyga ut på gatan för att testa hur den betede sig!! Om jag pumpar 5 ggr på bromsen så får jag väldigt bra broms. Håller jag bromsen nere så behålls trycket i pedalen och jag kan alltså bromsa igen. Släpper jag upp den så får jag börja tokpumpa igen. Eftersom pedalen inte sjunker när jag väl belastar den borde det inte vara inre läckage eller?? Kanske ute å cyklar nu Citera
Nenne July 15, 2006 Report July 15, 2006 Låter nästan som ett fel jag gjorde en gång i forntiden på den gammal PV som var min första bil. Jag hade inte justerat ut bromsbackarna mot trumman så jag fick tokpumpa många gånger för att få broms.Om Du har skivor fram vill de inte ha något kvardröjande tryck eftersom de då skulle ligga på hela tiden, men detta krävs för trumbromsar för att backarna inte ska sjunka för långt tillbaka från trumman. Citera
Magnaten July 15, 2006 Author Report July 15, 2006 Tjena!Jag fick hjälp idag att lufta hela systemet och vips så fick jag till det!!!!Det var alltså det som var problemet..........Tack för tipsen ändock, man har ju lärt sig vad man har för prylar monterad nu..... Citera
Recommended Posts