Jump to content

Proppa i en ny frostplugg i 351w.?


sniffer

Recommended Posts

Hej på er alla. Va så att efter vintern så tänkte jag "hejhopp, nu skall vi åka mustang igen" Men när jag kom ut så va motorn rätt tom på vatten kan man säga :/ Tänkte då "de va en törstig fan, jaja då fyller vi mera :E" Men då lät de mera kluck kluck.. och blev massa blött på golvet (precis som om den pissade på sig). Kollade då givetvis under och såg att allt vatten änna låg där istället :? Kände då igenom motorn på pluggarna under grenrören "hmm detta verkar ju bra..hmm eller oj, värst va hål vi hadde här då." Hittade då ganska fort pluggen legandes på motorbalken precis under. Jobbigt tänkte jag och bestämde mig för att banska i en ny änna. Men då till frågan.

Tar jag med mig pluggen som verkar vara messing eller liknande till mekonomen så fixar dom en ny lika dan till mig? Och i så fall så behöver jag lyfta motorn för att få i den sedan tro? ELler kan de gå ändå. har bytt en del sådana på B230-byggen jag sysslar till största del med. Men dom pluggarna är ju parabolliknande som an bara bonkar på så dom blir mer eller mindre platta och sen är de klart. Och vet att man får slå som satan på dessa för att dom skall bli fina.. Hur är de med 351w-pluggarna som era ser ut som en stekpanna/skål. Krävs de lika mycket kraft för att slå in dom? För i så fall blir de jobbigt med motorn i :/ HUr gör ni? Och vilket klet om de nu behövs?

Link to comment
Share on other sites

Har precis bytt på en kompis 460", på den så var det fryspluggen ovanför startmotorn och jag bytte den med motorn på plats.

Men fy fan vad svårt det var, fick slå i den med ett gäng förlängare med en lämplig hylsa på änden och dessutom göra det underifrån.

Det som är viktigt är att du använder en hylsa eller ett rör som har samma diameter som fryspluggens ytter diameter, alltså du får INTE slå invändigt på pluggen för då tappar den spänsten och kommer att ramla ur igen.

Och vid en ny plugg använd INTE något klet, utan se till att hålet i blocket är rent sedan är det bara att "vålda" i pluggen så rakt som möjligt.

Om det är samma ställe på din motor så får du ta bort grenrör och startmotor innan du kommer åt, samt lyfta upp bilen ordentligt så att du kommer åt att slå, använd dessutom en så tung hammare som möjligt, då det krävs lite "våld" för att få i den.

Lycka till.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Varför göra det svåra när det finns enklare pluggar att

montera, även om motorn är i och det är tångt.

Det finns frostplugg som är i koppar och som expanderar

med hjälp av att en mutter dras åt.

Ett nummer exempel i Hansen katalogen DOR 568010 sid 305

obs du måste själv mäta så det blir rätt storlek.

Priset är ca: 75.- och är mycket enkelt att montera, detta

är givetvis en nödlösning som kan användas permanent

om man så vill.

Har själv brukat detta och dragit lättnades suck av att

det var så enkelt att lösa ett ibland svårt problem med

motorn i.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Varför göra det svåra när det finns enklare pluggar att

montera, även om motorn är i och det är tångt.

Det finns frostplugg som är i koppar och som expanderar

med hjälp av att en mutter dras åt.

Ett nummer exempel i Hansen katalogen DOR 568010 sid 305

obs du måste själv mäta så det blir rätt storlek.

Priset är ca: 75.- och är mycket enkelt att montera, detta

är givetvis en nödlösning som kan användas permanent

om man så vill.

Har själv brukat detta och dragit lättnades suck av att

det var så enkelt att lösa ett ibland svårt problem med

motorn i.

Göttans. En sådan kör vi i tills jag lyfter motorn nästa gång. Kanonbra. Får beställa en sådan i mööra.. Tack för tipset !

Är de den 1 5/8" jag skall ha? Va ute och pilla lite i hölet nu. Verkade ju inte vara några stopp i de. Skall man då försöka på plugen på mitten någonstans? För de är väll inte koniska kanter hoppas jag så man typ inte måste få den så långt in som möjligt men ändå inte för långt in?

Link to comment
Share on other sites

Hansen har även en gummiplugg som man drar med en centrum bult.

Använde såna på min 429 SCJ motor i båten, några av frysbrickshålen

(härligt ord) satt väldigt illa till, Fungerar bra om man har lite för ojämna kanter i hålen.

Link to comment
Share on other sites

Enligt boken "How to rebuild Small-Block Ford Engines" (av Tom Monroe)är det viktigt att inte slå på kanterna på fryspluggarna. Använd lite silicone sealer och någon form av hylsa (så stor som möjligt) som passar i frysplugen och slå i den.

Har bytt enligt denna metod med gott resultat. :D

E J

Link to comment
Share on other sites

Hört talas om skjutmått? ;)

Hört talas om slarvat bort skutmott och plugg :P Ja jag vet. Jag får slylla mig lite själv. Men visst jag kan la måta med någon skala. MEn är den mittersta pluggen på sidan som gått och de är gött trongt och så ser man inget vidare. Men har ingen någon onfo så får de väll bli att införskaffa sig ett nytt skutmott och se om man kan mäta. Hålen verkar tydligen lite koniska också...

Link to comment
Share on other sites

Hört talas om slarvat bort skutmott och plugg...

Oki! ;)

Jag ska försöka mäta på ett av mina reservblock imorrn eller på söndag... :D

Ok vore kanon. MEn borde de inte stå i böcker osv va de skall vara för dimension ?

Link to comment
Share on other sites

Jo, när jag väl hittade rätt bok ("How to rebuild small-block Fords" av Tom Monroe / HP Books (samma som "Equus" nämnde) ) så står det ju klart och tydligt att det är 1½" till kylkanalerna både i blocket och topparna. :D

Link to comment
Share on other sites

Hört talas om skjutmått? ;)

Hört talas om slarvat bort skutmott

Fy fan det lät otrevligt :shock: Hade inte klarat mig länge utan skjutmått.

Jag tyckte det var vågat att erkänna av dig :--

Jag vet, allting kostar pengar. Vår bil "äter" t.ex. pengar just nu ... :?

Link to comment
Share on other sites

Jo, när jag väl hittade rätt bok ("How to rebuild small-block Fords" av Tom Monroe / HP Books (samma som "Equus" nämnde) ) så står det ju klart och tydligt att det är 1½" till kylkanalerna både i blocket och topparna. :D

Ok. Underbart. Då får vi beställa en sådan :D Hmm förrästen någon som vet va man skall göra för att undvika tappa in pluggen i blocket? Vore ju dumt om de hände :P

Och "Radioman" hoppas du inte tolkade de otrevligt. Va inte menat så.. Är bara jag som är gött slarvig och strör värktyg omkring mig. Brukar skramla en del efter motorbyten och liknande första provkörningsrepan :E Någon som känner igen sig?

Link to comment
Share on other sites

Och "Radioman" hoppas du inte tolkade de otrevligt. Va inte menat så.. Är bara jag som är gött slarvig och strör värktyg omkring mig. Brukar skramla en del efter motorbyten och liknande första provkörningsrepan :E Någon som känner igen sig?

:) Jag skojar också. Får städa lite till och se om jag kan hitta min 9/16 hylsa som försvann efter att jag monterat dit stötdämparna häromdagen :roll::oops:

Link to comment
Share on other sites

Sniffer!

Köp en sats pluggar, kostar inte så mycket, då har du alla du kan behöva

i framtiden och du får rätt dim. på den du behöver nu.

Mvh.

Link to comment
Share on other sites

Sniffer!

Köp en sats pluggar, kostar inte så mycket, då har du alla du kan behöva

i framtiden och du får rätt dim. på den du behöver nu.

Mvh.

Problemet va just de att jag nog inte klarar att bonka i en fast koppar/mässingsplug där då jag inte har plats för hammaren. Just därför vill jag ha en expanderande sak med skruv som tidigare folk föreslog. Sen blir de givetvis att bonka i en vettig när jag lyfter motorn nästa gång. Men just nu har jag andra projekt för mig. SOm kanske syns i signatur..

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...