sniffer July 19, 2006 Report July 19, 2006 Hej på er alla. Va så att efter vintern så tänkte jag "hejhopp, nu skall vi åka mustang igen" Men när jag kom ut så va motorn rätt tom på vatten kan man säga :/ Tänkte då "de va en törstig fan, jaja då fyller vi mera :E" Men då lät de mera kluck kluck.. och blev massa blött på golvet (precis som om den pissade på sig). Kollade då givetvis under och såg att allt vatten änna låg där istället Kände då igenom motorn på pluggarna under grenrören "hmm detta verkar ju bra..hmm eller oj, värst va hål vi hadde här då." Hittade då ganska fort pluggen legandes på motorbalken precis under. Jobbigt tänkte jag och bestämde mig för att banska i en ny änna. Men då till frågan.Tar jag med mig pluggen som verkar vara messing eller liknande till mekonomen så fixar dom en ny lika dan till mig? Och i så fall så behöver jag lyfta motorn för att få i den sedan tro? ELler kan de gå ändå. har bytt en del sådana på B230-byggen jag sysslar till största del med. Men dom pluggarna är ju parabolliknande som an bara bonkar på så dom blir mer eller mindre platta och sen är de klart. Och vet att man får slå som satan på dessa för att dom skall bli fina.. Hur är de med 351w-pluggarna som era ser ut som en stekpanna/skål. Krävs de lika mycket kraft för att slå in dom? För i så fall blir de jobbigt med motorn i :/ HUr gör ni? Och vilket klet om de nu behövs? Citera
Husse July 20, 2006 Report July 20, 2006 Har precis bytt på en kompis 460", på den så var det fryspluggen ovanför startmotorn och jag bytte den med motorn på plats.Men fy fan vad svårt det var, fick slå i den med ett gäng förlängare med en lämplig hylsa på änden och dessutom göra det underifrån.Det som är viktigt är att du använder en hylsa eller ett rör som har samma diameter som fryspluggens ytter diameter, alltså du får INTE slå invändigt på pluggen för då tappar den spänsten och kommer att ramla ur igen.Och vid en ny plugg använd INTE något klet, utan se till att hålet i blocket är rent sedan är det bara att "vålda" i pluggen så rakt som möjligt.Om det är samma ställe på din motor så får du ta bort grenrör och startmotor innan du kommer åt, samt lyfta upp bilen ordentligt så att du kommer åt att slå, använd dessutom en så tung hammare som möjligt, då det krävs lite "våld" för att få i den.Lycka till. Citera
Lars Oscarsson cmc383 July 20, 2006 Report July 20, 2006 Hej.Varför göra det svåra när det finns enklare pluggar attmontera, även om motorn är i och det är tångt.Det finns frostplugg som är i koppar och som expanderarmed hjälp av att en mutter dras åt.Ett nummer exempel i Hansen katalogen DOR 568010 sid 305obs du måste själv mäta så det blir rätt storlek.Priset är ca: 75.- och är mycket enkelt att montera, dettaär givetvis en nödlösning som kan användas permanentom man så vill.Har själv brukat detta och dragit lättnades suck av attdet var så enkelt att lösa ett ibland svårt problem medmotorn i. Citera
sniffer July 20, 2006 Author Report July 20, 2006 Hej.Varför göra det svåra när det finns enklare pluggar attmontera, även om motorn är i och det är tångt.Det finns frostplugg som är i koppar och som expanderarmed hjälp av att en mutter dras åt.Ett nummer exempel i Hansen katalogen DOR 568010 sid 305obs du måste själv mäta så det blir rätt storlek.Priset är ca: 75.- och är mycket enkelt att montera, dettaär givetvis en nödlösning som kan användas permanentom man så vill.Har själv brukat detta och dragit lättnades suck av attdet var så enkelt att lösa ett ibland svårt problem medmotorn i.Göttans. En sådan kör vi i tills jag lyfter motorn nästa gång. Kanonbra. Får beställa en sådan i mööra.. Tack för tipset !Är de den 1 5/8" jag skall ha? Va ute och pilla lite i hölet nu. Verkade ju inte vara några stopp i de. Skall man då försöka på plugen på mitten någonstans? För de är väll inte koniska kanter hoppas jag så man typ inte måste få den så långt in som möjligt men ändå inte för långt in? Citera
jibe July 21, 2006 Report July 21, 2006 Hansen har även en gummiplugg som man drar med en centrum bult.Använde såna på min 429 SCJ motor i båten, några av frysbrickshålen(härligt ord) satt väldigt illa till, Fungerar bra om man har lite för ojämna kanter i hålen. Citera
Lars Oscarsson cmc383 July 22, 2006 Report July 22, 2006 Hej.Använd inte de med gummit, dessa har en förmåga atttryckas ut när man minst vill det.De i koppar skall tryckas in någon mm och sedan drasåt med hylsa eller block nyckel till man inte vågar dramer, häll i vatten och kör motorn varm, det kanbehövas efterdras ibland. Citera
Equus July 22, 2006 Report July 22, 2006 Enligt boken "How to rebuild Small-Block Ford Engines" (av Tom Monroe)är det viktigt att inte slå på kanterna på fryspluggarna. Använd lite silicone sealer och någon form av hylsa (så stor som möjligt) som passar i frysplugen och slå i den. Har bytt enligt denna metod med gott resultat. E J Citera
sniffer July 28, 2006 Author Report July 28, 2006 Ingen utav er som kunde storleken på pluggen jag behöver. Hittar ingen info om de någonstans...Någon ? Har ju en 351w. Citera
sniffer July 28, 2006 Author Report July 28, 2006 Hört talas om skjutmått? Hört talas om slarvat bort skutmott och plugg Ja jag vet. Jag får slylla mig lite själv. Men visst jag kan la måta med någon skala. MEn är den mittersta pluggen på sidan som gått och de är gött trongt och så ser man inget vidare. Men har ingen någon onfo så får de väll bli att införskaffa sig ett nytt skutmott och se om man kan mäta. Hålen verkar tydligen lite koniska också... Citera
Leffe N cmc712 July 28, 2006 Report July 28, 2006 Hört talas om slarvat bort skutmott och plugg...Oki! Jag ska försöka mäta på ett av mina reservblock imorrn eller på söndag... Citera
sniffer July 28, 2006 Author Report July 28, 2006 Hört talas om slarvat bort skutmott och plugg...Oki! Jag ska försöka mäta på ett av mina reservblock imorrn eller på söndag... Ok vore kanon. MEn borde de inte stå i böcker osv va de skall vara för dimension ? Citera
Leffe N cmc712 July 28, 2006 Report July 28, 2006 Jo, när jag väl hittade rätt bok ("How to rebuild small-block Fords" av Tom Monroe / HP Books (samma som "Equus" nämnde) ) så står det ju klart och tydligt att det är 1½" till kylkanalerna både i blocket och topparna. Citera
Radioman July 28, 2006 Report July 28, 2006 Hört talas om skjutmått? Hört talas om slarvat bort skutmott Fy fan det lät otrevligt Hade inte klarat mig länge utan skjutmått.Jag tyckte det var vågat att erkänna av dig Jag vet, allting kostar pengar. Vår bil "äter" t.ex. pengar just nu ... Citera
sniffer July 29, 2006 Author Report July 29, 2006 Jo, när jag väl hittade rätt bok ("How to rebuild small-block Fords" av Tom Monroe / HP Books (samma som "Equus" nämnde) ) så står det ju klart och tydligt att det är 1½" till kylkanalerna både i blocket och topparna. Ok. Underbart. Då får vi beställa en sådan Hmm förrästen någon som vet va man skall göra för att undvika tappa in pluggen i blocket? Vore ju dumt om de hände Och "Radioman" hoppas du inte tolkade de otrevligt. Va inte menat så.. Är bara jag som är gött slarvig och strör värktyg omkring mig. Brukar skramla en del efter motorbyten och liknande första provkörningsrepan :E Någon som känner igen sig? Citera
Radioman July 29, 2006 Report July 29, 2006 Och "Radioman" hoppas du inte tolkade de otrevligt. Va inte menat så.. Är bara jag som är gött slarvig och strör värktyg omkring mig. Brukar skramla en del efter motorbyten och liknande första provkörningsrepan :E Någon som känner igen sig? Jag skojar också. Får städa lite till och se om jag kan hitta min 9/16 hylsa som försvann efter att jag monterat dit stötdämparna häromdagen Citera
pools July 29, 2006 Report July 29, 2006 Sniffer!Köp en sats pluggar, kostar inte så mycket, då har du alla du kan behövai framtiden och du får rätt dim. på den du behöver nu.Mvh. Citera
sniffer July 29, 2006 Author Report July 29, 2006 Sniffer!Köp en sats pluggar, kostar inte så mycket, då har du alla du kan behövai framtiden och du får rätt dim. på den du behöver nu.Mvh.Problemet va just de att jag nog inte klarar att bonka i en fast koppar/mässingsplug där då jag inte har plats för hammaren. Just därför vill jag ha en expanderande sak med skruv som tidigare folk föreslog. Sen blir de givetvis att bonka i en vettig när jag lyfter motorn nästa gång. Men just nu har jag andra projekt för mig. SOm kanske syns i signatur.. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.