Jump to content

Styrproblem


Roger

Recommended Posts

Hej är det någon som vet vad felet är när ratten ej går tillbaka efter man har svängt?? det är lite jobbigt att hela tiden dra tillbaka ratten när man åker på landsvägen. 67 med styrservo alla bussningar och leder är nya.

Link to comment
Share on other sites

Har du original ratt , ifall inte prova med en original hade ett ratt centrum som va lite för stort o då gick det trögt där:

Sorry det är navet jag menar hade en bil där jag fick svarva av material från navet :- :o

Link to comment
Share on other sites

Tänkte faktiskt att jag skulle skrivet att svara endast på frågan om du vet svaret på mitt problem.Att sätta dit en större ratt hjälper väl inte när ratten ej går tillbaka.Ja Jhonny jag har provat olika inställningar då jag själv arbetar med hjulinställningar nuvarande inställning är 1g camber 3g caster och 2mm toein.Bilen är sänkt med 620lbs fjädrar och shelbysänkningen av övre länkarmar så normalt borde det funka.

Link to comment
Share on other sites

Styrväxeln kanske kärvar?

Har du kollat funktionen på den?

Den är justerbar och någon kanske har varit på den skruven och dragit åt för hårt.

Det är ganska känsligt om det gjorts fel där.

Kanske lite långsökt eftersom du har styrservo !

Du hade bytt allt sa du? Även renoverat syrservoenheten?

Link to comment
Share on other sites

Hi

Materi menade nog att, om det inte är en orginal ratt så kan det "kärva" vid själva ratt navet. Men det borde du ju känna om du "torrkör" och rattar lite fram&tillbaka.

Det mest troliga är att justerskruven på styrsnäckan är för hårt spänd.

Snäckans växel ligger ju i 9X% i mittläget å därför slits kuggar mest där.

När man då justerar glappet i mittläge så blir det för "hårt" när du kommer utanför mittläget, ratten vill inte gå tillbaka efter en sväng.

Kolla det. ( annars handlar det om framvagnjustering, men det hade ju du redan koll på )

Ha de bra Alla

Link to comment
Share on other sites

Ja allt är renoverat förutan själva pumpen men det kan ej ha med den att göra då det är servofunktion.Jag har provat med att släppa och dra åt osv på styrväxlen utan resultat vad göra?? :?:

Link to comment
Share on other sites

Ja det låter mycket konstigt om allt är nytt.

Till styrservoenheten finns inte alla slitdelar att köpa till som exempelvist själva ventilen som styr oljan till höger respektive vänster.

Är tolleranserna fel eller ventilen utsliten så funkar inte returen som den ska.

Eller köpte du en helt ny styrservo enhet kanske?

Servon kan fungera trots att denna ventil är fel. När du styr så skjuter pitmanarmen manuellt ventilen åt det håll du ska och då spelar det ingen roll om den kärvar lite. Servon fungerar som den ska.

Däremot när hjulen ska styra tillbaka så kanske ventilen inte har centrerat sig pågrund av att den kärvar.

Alltså måste du manuellt centrera tillbaka ventilen och du upplever som att du styr tillbaka bilen.

Jag har haft ett liknande problem med min styrservo för länge sedan

Där var denna ventil sliten och släpte förbi olja där den inte skulle.

Jag tillverka en ny och då försvan problemen.

Lite krux var det änndå då man måste härda materialet.

OBS! Har du justerat tryckfjädern rätt till denna ventil?

Link to comment
Share on other sites

Hej igen.Uppstod ditt problem med styrningen efter du gjort shelby sänkningen och monterat sänkningsfjädrar ? Kan det kanske vara kulbultarna som "låser " sig p.ga fel vinkel.Finns något att köpa som heter negative wedge camber kit,finns bla hos NPD.Har hört att man bör montera ett sånt när man sänkt övre bärarmarna just för att undvika detta . När du renoverade framvagnen,kollade du att du fick rätt delar ? En kompis hade liknande problem på en Falcon,när jag kollade detta åt honom visade det sig att han hade fått fel hjälpstyrarm.MVH Johnny

Link to comment
Share on other sites

Hej igen styrningen kärvade innan shelbysänkningen jag gjorde den i tro att det skulle bli bättre när bilen hade lägre och hårdare fjädrar.Tillbaka till servoenheten den är renoverad med den sattsen som finns att köpa men som du säjer Per om jag inte har justerat tryckfjädern rätt ärligt talat så vet jag ej hur den ska justeras men jag har provat att både släppa och dra åt men någon kanse vet hur den ska vara.Jag får väll köpa en ny om det visar sej att den är trasig det är ju dit man vill komma genom att fråga andra om vetskap innan man slänger ut pengar i onödan.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...