Jump to content

Onsdagkväll på MECA Raceway i Malmö


Recommended Posts

Fick meckat ihopa min nysvetsade låda, och blev jäkligt sugen på att testa om det skulle hålla ihopa. Lastade upp Mustangen på trailern och körde den dryga kilometern ner till banan.

Vad mer kan man önska?

30°C varmt, tusentals människor i depå och på läktare, och en bana som faktiskt funkade riktigt bra trots gatdäck och den höga tempen.

Körde 2 rundor lite försiktigt (lyckades ändå missa en växling) men när solen gick ner och tempen sjönk något...

Fästet blev bättre, luften med, så det var bara att prova igen. Resultatet ser ni på bilderna. Ska bli intressant att se vad som kommer i september, med riktigt bra luft!

Passar på att tacka Joker för kanonbilder som vanligt!

mvh

Jocke

Link to comment
Share on other sites

Det dök även upp en fin -66 HT från Danmark med ordentligt stora fälgar och en 302 motor som inte lät original. Hans kompis körde en Ford -34 som tidningen Bilsports reportrar var mycket intresserade av. Lär nog dyka upp som reportage så småningom. Bilsports reportagebil - Skoda Octavia kombi :roll: visserligen någon RS modell, men ändå...

Link to comment
Share on other sites

Mogge, åkte 8.40/130 tror jag i den rundan, 1.759 i 60fot.

Mats, Tackar för trevliga bilder! Det är definitivt intressant att se bilder från sidan med!

Fredde och Peter, Tackar! :D

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

hallå hallå, måste kommentera den där rodden, synade den så mycket man kunde.

Den var så jäkla fet, sicket detalj jobb, tror jag kunde skönja en kompressor, och air ride susp...

Mustangen vart nog uppe på hässleholm i sommras med, riktigt nice.

Kul här nere med alla danskar somkommer över, det är ofta bilar man inte sett innan.

men den rodden skulle jag kunna i sängen.... :)

Mvh Klas

Link to comment
Share on other sites

Jocke, hurudan bakaxelupphängning har du på foxen?

rtm, den är väldigt original, inga hemlisar där... 8) Jag får ju inte ändra speciellt mycket enligt Stockreglementet. FOX-bilarna har ju i sig en typ av fyrlink med spiralfjädrar, och det enda jag skulle få ha som avviker från original setup är justerbara övre control arms, för att kunna justera pinjongvinkeln, samt lift bars typ de som Lakewood har. Jag kör fortfarande allt original, men både övre och nedre control arms är boxade, och infästningarna i karossen är helsvetsade. Alla bussningar är i polyurethan, fjädrarna är original, stötdämparna är Strange 10 stegs justerbara. 8.8-axlarna är vettigt stabila om man bara gör lite småfix med dem, som t.ex svetsar rören mot klumpen, monterar en stödgördel vid lageröverfallen (differential cover).

Jag har mycket kvar jag kan byta, som t.ex. spherical bushings vid huset, alubussningar, lättare control arms, och de övre justerbara då. men jag tycker ändå att det fungerar rimligt bra som det är. Vad tycker du?

Jag har problem med 60-fotstiderna när banan inte håller måttet, men det beror minst lika mycket på kopplingens ingrepp som går in för hårt, däcktryck m.m.

Fråga gärna, jag svarar så gott jag kan.

mvh

Jocke

Link to comment
Share on other sites

Är det någrasomhelst problem med "hoppande" bakhjul vid pådrag?

Nope. I original så har bilen "quad shocks", små stötdämpare mellan axel och chassie, för att förhindra det du talar om, men de är borta sedan länge. Hade dessutom suttit i vägen för slicksen.

Hoppande bakhjul brukar uppstå när bussningarna är kass, dämparna dåliga, och bakvagnen allmänt glappig. Vissa har nog fått problemet när de av någon anledning provat att köra utan bakre krängningshämmare...

Förresten, en felaktig pinion angle kan säkert ge problem med.

Dessutom skulle jag tro att min väl fungerande weight transfer gör att jag får rätt bra med vikt över bakhjulen vid starten. Vill gärna ha mer, så det är nåt jag funderar över just nu.

Skulle vilja banta ner bilen ca 100 kg och gå upp en klass till G/FI, men problemet är atti princip all vikt jag kan ta bort sitter i bakdelen av bilen, och det är där jag behöver den...

Har du nåt kul projekt på gång?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...