August 4, 200618 yr comment_31580 Bytte tändstift igår, hur smidigt som helst på 4.6l, när de sitter som de gör, rakt uppeifrån. Blev lite fundersam (läs orolig) när jag såg att det tre bakersta på höger sida stod i olja. Inte så mycket men upp till porslinet var de täckta iaf. Någon som vet var det kan komma ifrån?? Gick inte att se något oljeläkage från motorn, men nånstans kommer det ju ifrån.De två bakersta stiften på vänster sida var helt vita, medans de andra var ljusbruna. Ska väl knappast vara så eller? Kan den gå för snålt på två cylindrar?? och isof hur??
August 7, 200618 yr comment_31674 HejAtt två stift är vita och resten ljusbruna låter som det kan vara något knas på dom spridarna i mina öron.Skulle prova och ohm mätta alla spridare och se om dom två skiljer sig från dom andra. Återkom med vad du kommer fram till.Lycka tillMvhMrV8
August 8, 200618 yr comment_31678 oljan borde komma uppeifrån, dvs vid ventilkåporna. Låter det rimligt?/jocke
August 8, 200618 yr comment_31692 bara för att spridarna har samma ohm betyder det inte att dom ger lika mycke bränsle = byt spridarna, du tar kål på kolvarna om du kör motorn för snålt.
August 8, 200618 yr comment_31697 En omgång STP eller liknande medel som gör rent systemet kan med göra nytta. Kan inte stift längre bak gå lite varmare? Längre från kylen, längre från fartvinden? Iofs, i en mordern motor skall sådant ej spela roll.Vad gällande oljan "måste" den kommit från ventilkåpepackningen eller taskig träffsäkerhet vid påfyllning etc.
August 10, 200618 yr Author comment_31732 Tack för tipsen. STP akutrengöring har jag tankat i. Ska köra ett tag och se om felen återstår. Kommer det ingen ny olja så har det väl berott på taskig påfyllning även om den sitter lång ifrån Viste inte att kolvarna var så känsliga. Har bara hört om hur farligt det är med vita tändstift på tvåtaktare som ju inte har någon motorolja.
August 10, 200618 yr comment_31751 satt stiften ordentligt idragna? Annars skulle jag också misstänka ventilkåpspackningarna. Passa på och gör rent maf-sensorn också.
August 10, 200618 yr comment_31754 Har svårt att tro att STP kommer göra någon skillnad, i med nya stift och kolla ganska fort om även dom är vita. Vänta inte för länge.... Fortfarande vita? då är det inget att fundera på, köp nya spridare. och kör inte mer fören du bytt dom.
August 11, 200618 yr comment_31779 Varenda prylfixerad man har väl en IR-termometer nuförtiden?? Om det nu är så att det är något som har med spridarna att göra (vilket jag har mycket svårt att tro, såvida det inte är på elsidan av dem i nån härva eller kontakt), så kommer du att se en avsevärd skillnad på grenrörstempen mellan de olika cylindrarna ifall någon av dem inte beter sig som den ska. Framför allt vid gaspådrag/belastning, då tempen kommer väldigt fort om allt är som det ska.mvhJocke
August 11, 200618 yr Author comment_31784 satt stiften ordentligt idragna? Annars skulle jag också misstänka ventilkåpspackningarna. Passa på och gör rent maf-sensorn också.Stiften satt i ordentligtHar svårt att tro att STP kommer göra någon skillnad, i med nya stift och kolla ganska fort om även dom är vita. Vänta inte för länge.... Fortfarande vita? då är det inget att fundera på, köp nya spridare. och kör inte mer fören du bytt dom.Du är faktiskt den förste som jag har hört säga att det skulle vara någon direkt livsfara för kolvarna att kör med lite för snål blandning, är det verkligen så farligt?? Är risken isåf att den går för varm eller??Varenda prylfixerad man har väl en IR-termometer nuförtiden?? Om det nu är så att det är något som har med spridarna att göra (vilket jag har mycket svårt att tro, såvida det inte är på elsidan av dem i nån härva eller kontakt), så kommer du att se en avsevärd skillnad på grenrörstempen mellan de olika cylindrarna ifall någon av dem inte beter sig som den ska. Framför allt vid gaspådrag/belastning, då tempen kommer väldigt fort om allt är som det ska.mvhJockeOm det nu inte är spridarna, vad är det då som kan vara fel? Går väl inte att justera bränslemängden separat på varje cylinder??
August 11, 200618 yr comment_31785 Livsfarligt eller inte, det beror ju självklart på hur snålt den går. är stiften vita så går den snålt, värt att chansa? vad är enklast att byta?, kolvar eller spridare . Risken är att den spikar och är inget du vill kan jag lova. Såg ett par kolvar för nån vecka sen som såg ut som att man slagit med en körnare högst upp på dom trots att dom var smidda..
August 11, 200618 yr Author comment_31786 Att vita stift är samma sak som att den går snålt är jag fullt införstådd med. Det jag undrar över är om det är farligt på en fyrtaktare, som har motorolja och därför inte har problem med smörjningen. Kör en hel del enduro med tvåtaktare och där är det viktigt att stiften inte är vita, vilket innebär att motorn får för lite smörja. De kolvarna som du såg, berodde det på att den gått för snålt?Försöker inte på nåt sätt säga att du har fel, vill bara få veta exakt vad du menar då jag aldrig hört detta innan. Vad är det som händer när den går snålt? blir kolvarna för varma, då de får för lite bränsle och går sönder pga det eller vad är det som inte är bra, mer än att man förmodligen tappar lite effekt.
August 11, 200618 yr comment_31787 Vad är det som händer när den går snålt? blir kolvarna för varma, då de får för lite bränsle och går sönder pga det eller vad är det som inte är bra, mer än att man förmodligen tappar lite effekt.Kolvarna blir för varma. Motorn skär. Även kolvringarna kan gå ihop trots rätt inslipat kolvringsspel från början ("ring end gap"). Motorn skär då också.Bra artiklar:http://kb-silvolite.com/article.php?action=read&A_id=58http://kb-silvolite.com/article.php?action=read&A_id=63http://kb-silvolite.com/article.php?action=read&A_id=56
August 11, 200618 yr comment_31791 Vad är det som händer när den går snålt? blir kolvarna för varma, då de får för lite bränsle och går sönder pga det eller vad är det som inte är bra, mer än att man förmodligen tappar lite effekt.Tempen i förbränningsutrymmet blir så hög att materialet smälter, antingen sticker kolven eller om du har aluminiumtoppar kan det hända att dom brinner först, beroende på legering. Spikningar beror sällan på mager blandning, det är annan primär orsak till det. Vanligtvis hinner inte kolven skära i loppet, det blåser hål innan.
August 11, 200618 yr comment_31800 Hej KingCobraBlir nyfiken på en grej, går bilen dåligt eller känns den som vanligt?Inte för att jag säger att din motor är en standard motor nu men i alla fall förstå mig rätt, fabriksbyggda motorer som är byggda för milljön och ekonomin.Tycker jag att rätt ofta när jag bytt stift på en sån motor som är av fyrtakts typ så brukar dom vara rätt vita av sig stiften.Men det är klart är det stor skillnad mellan färgen på stiften så är det ju lite märkligt.Du har inga bilder på stiften så vi kan få se skilnaden mellan dom?MvhMrV8
August 12, 200618 yr comment_31803 nja är väll inte helt hundra på vad det berodde på antagligen lite för vass tändning i kombination med för lite bränsle.. Jag menar bara att du ska vara försiktig med såna här saker. Fortsätt inte åka med den fören det är åtgärdat. Som sagt det är enklare å byta spridare än kolvar.
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.