puffen_83 August 13, 2006 Report Share August 13, 2006 detta är alla nummer jag hittat på motorn:på insuget står det:C6OE 9425-A och 289 med en 8a under 289 och 5L11 (5LII?)på vänster grenrör:C3OE 9431-A* och 4L1*på höger grenrör:C6OE 9430-G och 5L8på blocket bakom startmotorn:0-C5AE 6015E och 5L10OBS! stjärnorna ovanför betyder att det är nån krumelur som jag inte kan tolka, kanske inte ens är nån siffra/bokstav men nåt var det iaf.vad är detta nu för motor och vad står alla nummer för?visst är det 6-bultat mot lådan om det är 2 hål uppe och 2 hål på vardera sida? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nenne August 13, 2006 Report Share August 13, 2006 Finns det inte en datumkod nedanför gjutnumret?Har Du en bild på motorn? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Oscarsson cmc383 August 14, 2006 Report Share August 14, 2006 Hej.Om det är en HP 289 motor så finns det inga yttre känne-tecken möjligen så kan det vara orange märkningbakom svänghjulet.Har du fått tag i en sådan så är det bara att gratulera. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
puffen_83 August 14, 2006 Author Report Share August 14, 2006 jag kan gå ut å knäppa en bild på motorn nu..den har en tråkig 2ports holly iaf..ska även kolla upp fler nummer och se om jag hittar nån orange märkning (förstår inte riktigt hur den ska se ut men en orange färgklick kanske?)men har jag rätt i att det är 6bultat mot lådan om hålen är som jag beskrev i första inlägget? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nenne August 14, 2006 Report Share August 14, 2006 Om det är en HiPo så ska den ju ha kraftigare ramlageröverfall. Har Du blocket löst så kan Du ju skruva av sumpen och kolla.Jag vet inte exakt hur färgmärkningen ska se ut, men den kan nog vara så enkel som en "dutt" med en pensel. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
puffen_83 August 14, 2006 Author Report Share August 14, 2006 OBS ta en titt på första inlägget igen, har ändrat hela texten, var nog trött igår så jag tyckte det stod C3AE när det egentligen skulle vara C5AE på blocket.. därför blev det hela ett pinsamt misstag 'bilder har jag nu om det fortfarande behövs... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ronnie S August 14, 2006 Report Share August 14, 2006 Insug: 2-portsinsug till 289 -66, gjutet 11 nov -65 (ej HiPo som ju hade 4-port)Vänster grenrör: 221/260/289 (ej HiPo) som användes på Fairlane, Mustang, Meteor, Falcon och Galaxie 63-65. Gjutet 1 nov -64.Höger grenrör: 289 (ej HiPo) från tidig -66. Gjutet 8 nov -65.Block: 289 (inklusive HiPo) 65-67 6-bultat. Gjutet 10 nov -65.Gjutdatumen ligger ju väldigt nära varandra för allt utom för vänster grenrör. Detta gör att man kan misstänka att det är en motor från en 66:a som fått ena grenröret utbytt, men i så fall är det inte en HiPo (fel insug och vanliga standardgrenrör).Skillnaderna på en HiPo-motor är:* Mekanisk kam och lyftare (hydraliska lyftare på övriga)* Vipparmsbultar som är gängade in i topparna istället för pressade in* Speciella grenrör* Fördelare med dubbla brytare, utan vakuumklocka* 4-portsförgasare med manuell choke* Vevstakar med grövre bult till överfallen* Grövre ramlageröverfall* Större svängningsdämpare Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
puffen_83 August 14, 2006 Author Report Share August 14, 2006 man tackar, det här var ett svar jag ville ha.enligt förra ägaren till motorn så skulle det va en orginalmotor från en mustang -66 så det verkar ju stämma då för en gångs skull..är det nån som har nå effektuppgifter på en sån? och hur mycket skulle det ge att tex kasta på ett edelbrock 4ports insug och en lämplig holley 4-ports förgasare? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohnRB August 14, 2006 Report Share August 14, 2006 Mera info om 289 HP her: http://www.hipomustang.com/images/hipoeng/Hilsen John Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nenne August 14, 2006 Report Share August 14, 2006 Här finns en del effektuppgifter.http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Windsor_engine#289289-2V, 200 hästar (149 kW) vid 4400 varv och 282 lbf·ft moment (382 Nm) vid 2400 rpm289-4V, 225 hästar (168 kW) vid 4800 varv och 305 lbf·ft moment (414 Nm) vid 3200 rpm289-4V HiPo, 271 hästar (202 kW) vid 6000 varv och 312 lbf·ft moment (423 Nm) vid 3400 rpmInsug, headers och förgasare från eftermarknaden skulle väl kunna ge något tiotal hästar om man hittar rätt kombination. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Oscarsson cmc383 August 16, 2006 Report Share August 16, 2006 Hej.Om ni tycker att det spårar ur gällande HP, beror det påatt första inlägget FRÅGAN är (Ändrad) omskriven. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sudden83 August 18, 2006 Report Share August 18, 2006 Tjena!Själv skulle jag rekommendera Edelbrock performer eller performer RPM insug med en Edelbrock 600cfm förgasare. Det är bitar som lirar bra ihop och som jag vet gör skillnad mot 2-port då jag själv testat det.Om du inte har Ignitor brytarlöst tändsystem så skaffa det också (inkl. tändspolen) + en bättre luftrenare än original. Detta är enkla "bolt-on" modifieringar som gör bilen märkbart piggare och att den går bättre. Bra för den som inte planerar att riva motorn alltså. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.