Jump to content

hjälp med motornummer. 289HP?


puffen_83

Recommended Posts

detta är alla nummer jag hittat på motorn:

på insuget står det:

C6OE 9425-A och 289 med en 8a under 289 och 5L11 (5LII?)

på vänster grenrör:

C3OE 9431-A* och 4L1*

på höger grenrör:

C6OE 9430-G och 5L8

på blocket bakom startmotorn:

0-C5AE 6015E och 5L10

OBS! stjärnorna ovanför betyder att det är nån krumelur som jag inte kan tolka, kanske inte ens är nån siffra/bokstav men nåt var det iaf.

vad är detta nu för motor och vad står alla nummer för?

visst är det 6-bultat mot lådan om det är 2 hål uppe och 2 hål på vardera sida?

Link to comment
Share on other sites

jag kan gå ut å knäppa en bild på motorn nu..

den har en tråkig 2ports holly iaf..

ska även kolla upp fler nummer och se om jag hittar nån orange märkning (förstår inte riktigt hur den ska se ut men en orange färgklick kanske?)

men har jag rätt i att det är 6bultat mot lådan om hålen är som jag beskrev i första inlägget?

Link to comment
Share on other sites

Om det är en HiPo så ska den ju ha kraftigare ramlageröverfall. Har Du blocket löst så kan Du ju skruva av sumpen och kolla.

Jag vet inte exakt hur färgmärkningen ska se ut, men den kan nog vara så enkel som en "dutt" med en pensel.

Link to comment
Share on other sites

OBS ta en titt på första inlägget igen, har ändrat hela texten, var nog trött igår så jag tyckte det stod C3AE när det egentligen skulle vara C5AE på blocket.. därför blev det hela ett pinsamt misstag ':P

bilder har jag nu om det fortfarande behövs...

Link to comment
Share on other sites

Insug: 2-portsinsug till 289 -66, gjutet 11 nov -65 (ej HiPo som ju hade 4-port)

Vänster grenrör: 221/260/289 (ej HiPo) som användes på Fairlane, Mustang, Meteor, Falcon och Galaxie 63-65. Gjutet 1 nov -64.

Höger grenrör: 289 (ej HiPo) från tidig -66. Gjutet 8 nov -65.

Block: 289 (inklusive HiPo) 65-67 6-bultat. Gjutet 10 nov -65.

Gjutdatumen ligger ju väldigt nära varandra för allt utom för vänster grenrör. Detta gör att man kan misstänka att det är en motor från en 66:a som fått ena grenröret utbytt, men i så fall är det inte en HiPo (fel insug och vanliga standardgrenrör).

Skillnaderna på en HiPo-motor är:

* Mekanisk kam och lyftare (hydraliska lyftare på övriga)

* Vipparmsbultar som är gängade in i topparna istället för pressade in

* Speciella grenrör

* Fördelare med dubbla brytare, utan vakuumklocka

* 4-portsförgasare med manuell choke

* Vevstakar med grövre bult till överfallen

* Grövre ramlageröverfall

* Större svängningsdämpare

Link to comment
Share on other sites

man tackar, det här var ett svar jag ville ha.

enligt förra ägaren till motorn så skulle det va en orginalmotor från en mustang -66 så det verkar ju stämma då för en gångs skull..

är det nån som har nå effektuppgifter på en sån? och hur mycket skulle det ge att tex kasta på ett edelbrock 4ports insug och en lämplig holley 4-ports förgasare?

Link to comment
Share on other sites

Här finns en del effektuppgifter.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Windsor_engine#289

289-2V, 200 hästar (149 kW) vid 4400 varv och 282 lbf·ft moment (382 Nm) vid 2400 rpm

289-4V, 225 hästar (168 kW) vid 4800 varv och 305 lbf·ft moment (414 Nm) vid 3200 rpm

289-4V HiPo, 271 hästar (202 kW) vid 6000 varv och 312 lbf·ft moment (423 Nm) vid 3400 rpm

Insug, headers och förgasare från eftermarknaden skulle väl kunna ge något tiotal hästar om man hittar rätt kombination.

Link to comment
Share on other sites

Tjena!

Själv skulle jag rekommendera Edelbrock performer eller performer RPM insug med en Edelbrock 600cfm förgasare. Det är bitar som lirar bra ihop och som jag vet gör skillnad mot 2-port då jag själv testat det.

Om du inte har Ignitor brytarlöst tändsystem så skaffa det också (inkl. tändspolen) + en bättre luftrenare än original. Detta är enkla "bolt-on" modifieringar som gör bilen märkbart piggare och att den går bättre. Bra för den som inte planerar att riva motorn alltså.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...