Jump to content

Finns det några bra rep. handböcker på svenska? 66a v8


Micke66HT

Recommended Posts

Om det är den här boken ni menar så blev jag grymt besviken.

Fotografierna verkar vara kopior på kopior på kopior...

Innehållet är i många fall rena kopior på Fords shop manual med en del viktig text bortskalad.

Köp Ford shop manual på cd och ägna en stund åt att lära dig hitta på den, där finns allt. ( har dock inte hittat längden på oljestickan än :oops: )

Hälsningar

Link to comment
Share on other sites

Fords Shop Manual är hyfsad men jag tycker den är lite väl generell i många stycken. Om man behöver detaljer som t.ex. vilken oljesticka och -rör man ska använda i en viss applikation då är det nog bara bibeln, Fords "Master Parts and Accessories Catalog", som kan ge svar. (Fast jag tvivlar på att ens den innehåller uppgift om längden på stickan).

Även de "Assembly Manuals" som säljs av t.ex. Jim Osborn Reproductions är bra om man vill veta hur grejerna sitter ihop. Trycket är visserligen av lite skiftande kvalitet men i de flesta fallen kan man faktiskt se vad bilderna föreställer.

Jag hade lite tur på eBay och fick fatt på en Service Manual i pocketformat som innehåller mycket information på inställningar och servicekomponenter och andra alldagliga tekniska detaljer som kan vara bra att ha när man ska underhålla sin bil

Själv har jag haft en hel del nytta av både Mustang Monthly's och Mustangs and Fords Tekniska artiklar (En del av dem finns på deras respektive hemsidor).

Även Mustang Times (MCA's klubbtidning har en del att komma med och de håller just på att scanna alla utgivna tidningar och lägga upp dem på nätet http://mustangtimes.net/ . Jag vet inte om dessa dokumnet kommer att vara tillgängliga för vem som helst i framtiden, men just nu så är de det (i alla fall de som Randy fått tag på och hunnit scanna).

Ja, Internet överhuvudtaget tar en ju till flera välbesökta och innehållsrika sidor och forum med kunnigt folk som gärna delar med sig av sina erfarenheter.

Fast nu är jag ju förstås långt borta från den ursprungliga frågan om svenskspråkig litteratur ;)

Link to comment
Share on other sites

Om det är den här boken ni menar så blev jag grymt besviken.

Fotografierna verkar vara kopior på kopior på kopior...

Innehållet är i många fall rena kopior på Fords shop manual med en del viktig text bortskalad.

Köp Ford shop manual på cd och ägna en stund åt att lära dig hitta på den, där finns allt. ( har dock inte hittat längden på oljestickan än :oops: )

Hälsningar

Måste hålla med, är också besviken på denna...

Link to comment
Share on other sites

Jag har plockat ihop en del av de tekniska delarna ur Mustang Times (1977-1986) från deras webb-sida till en PDF-fil.

Blandad teknik för äldre Mustanger

http://www.arctaedius.com/tom/load/Must ... 86Tech.pdf

(Obs ca 10 Mbyte stor.)

Motorrenovering artikelserie från 85 av Lee Wilmot

http://www.arctaedius.com/tom/load/Rebuildingengine.pdf

(ca 3 Mbyte stor)

(Jag har använt bokmärken i Acrobat för att tala om från vilket nummer av tidningen som sidorna är hämtade.)

/Thomas

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...