steef August 15, 2006 Report August 15, 2006 Troligtvis så är motorn en 302 från -71 men vill även kolla upp numret på topparna.... kommer man åt att se dom utan att montera loss någonting? Citera
k-codekowboy August 16, 2006 Report August 16, 2006 Ta bort ventilkåporna så hittar du dem.Mvh/ Tony Citera
steef August 16, 2006 Author Report August 16, 2006 Hittade några nummer där och ett var 289 så vad fårman ut mer av dom nummer som jag fotade? Citera
Nenne August 16, 2006 Report August 16, 2006 4B10 ser ut som en datumkod och borde väl betyda att just det topplocket tillverkades 10 Februari 1974 (eller möjligen 1964). Ett gjutnummer behövs för att veta säkert. Citera
steef August 16, 2006 Author Report August 16, 2006 Okey....alltså en 302 från -71 med 289-toppar från 64?Mvh Stefan Citera
Nenne August 16, 2006 Report August 16, 2006 Sorry, det verkar som om jag uppdaterade mitt inlägg medan Du läste det.Utan gjutnummer kan man inte vara säker. Citera
Per Berglund August 16, 2006 Report August 16, 2006 Tyvärr sitter ID numret inte där utan man måste lyfta på toppen.Men eftersom det är en standard 289 topp så behöver du egentligen inte göra det.Dom har alla samma förbränningsrum. 52-55ccVentilstorlek ska vara 1,45'' och 1,78'' orginal men någon tidigare ägare kan ju också fått andra ventiler monterade Citera
steef August 16, 2006 Author Report August 16, 2006 Tackar för alla svar.... har funderingar påatt trimma men vet inte vart jag ska börja ännuförutom att ta reda på vad det är för motor ochvad man kan göra åt den. Någon som har trimningstips/priser eller ärdet billigare att köpa en färdig motor....givetvis så vill man ha ut många hk som alla andramen då måste man ju byta ut drivpaketet m.m.Skulle nöja mig med ca: 340-400 hk.Vilken turbin behövs för dom hästkrafterna? Citera
steef August 16, 2006 Author Report August 16, 2006 Kan det här vara gjutnr för motorn: D1OE 6015 AA?Kan det vara från -74?.... gissningsvis så var ju topparna från -74. Citera
Per Berglund August 16, 2006 Report August 16, 2006 Bästa köp är nästan alltid att köpa en färdig motor.Men man kan ha tur med att bygga om en gammal motor också.289 toppar är väll rätt ok men tyvärr är det svårt att klämma dit några vettiga ventiler och trånga kanaler är inget bra då man vill öka flåset.Oftast behövs ju dessutom maskinjobb på dom och då försvinner ekonomin direkt.Edelbrock RPM toppar och RPM insug är en jättebra start.Då måste du även byta kamaxel och där är din ekonomi som styr om du vill ha flat tappet eller rullkam ?Turbin kan du inte välja föränn du har klart för dig vilken motor du tänkt dig.Samma här med prestandan på turbiner. Enklare turbiner från B/M och TCI duger gott men bättre bett ser man hos ATI med flera. Citera
Per Berglund August 16, 2006 Report August 16, 2006 Kan det här vara gjutnr för motorn: D1OE 6015 AA?Kan det vara från -74?.... gissningsvis så var ju topparna från -74.289'' motorn slutade tillverkas 196874 302'' toppar var värdelösa så därför klämde man dit 289'' toppar för att öka kompresionen Citera
Janne CMC373 August 16, 2006 Report August 16, 2006 Om du tittar på hålen där stötstängerna kommer genom toppen så ser du att dom är smala. Stötstången ska vara av härdad typ. Prova att dra en fil mot dom, det ska inte gå att repa dom. Dessa toppar slutade tillverkas någon gång i slutet på -65. Topparna som kom efter har runda stötstångshål. Om du ska trimma toppar med runda hål så måste du sätta dit guideplåtar som styr stötstängerna, annars så kan dessa hoppa av vippan med kännt resultat. Ventilen öppnar inte, och kan troligen böjas av vippan. Mvh Janne Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.