Jump to content

Featured Replies

comment_31990

Jag har ju bytt ut min originalmotor nu. Lyfte ur min 289 2v som gått i 40år och satte i en 351w. Igår kväll ville en polare ha sällskap i garaget så jag åkte med honom dit. Gick och spanade lite bland mina grejer och där stog ju den gamla motorn under ett täcke. Kunde ju inte motstå frestelsen att kolla hur den såg ut innuti efter lång och trogen tjänst. Den gick varm, läckte vatten och tickade lite när den satt i bilen men startade och gick skapligt bra. Så jag tog fram verktygen och började meka isär. Motorn har aldrig vart isär tidigare förutom att de tydligen bytt kamdrivningen, dock var kedjan FRUKTANSVÄRT slak nu och det är ett under att den hängt med. 8)

Ni kanske kan tala om för mig vad det gråa gegget i botten av tråget är?

Fler bilder kommer när jag tar resten.

Ni kan spana på bilderna här; http://www.saab4fun.com/mustang10

• Author
comment_31994

Har tråget vart det? Att kåpan vart botra syns men tråget? Den gamla intorkade packningen och den STENHÅRDA tätningen vid bakre överfallet verkade vara minst 40år. Tätningen kunde man bryta / smula i bitar.

Hur ser du att en ventil vart bytt?

Glykol har nog motorn aldrig sett förräns jag blev ägare.

ja just det, vad kan man utläsa av nummren jag fotat?

comment_31997

Det ser ut som om det sitter sju insugsventiler av en sort och en av en annan sort i topparna.

Och det där är väl ingen motor som suttit i en bil på länge, det måste väl ändå vara ett gammalt bojsänke Du hittat ;)

comment_31999
Har tråget vart det? Att kåpan vart botra syns men tråget? Den gamla intorkade packningen och den STENHÅRDA tätningen vid bakre överfallet verkade vara minst 40år. Tätningen kunde man bryta / smula i bitar.

Glykol har nog motorn aldrig sett förräns jag blev ägare.

ja just det, vad kan man utläsa av nummren jag fotat?

Orange silicontätning på bröstkåpan är ingen fabrikstätning och orginal är det nästan ingenting. :D

Sen är du silvrig smet på topp och block och det kommer från en kletig packningstyp som exempelvis Ford Racing säljer och är ingen orginalpackning.

Normaltopppackning är "torr" liknande FelPro packningen

Så nån har väll lyft på locket på 80 talet och fixat topparna men det är ju länge det.

Blocket ser oskruvat ut.

Den är ju inte onormalt skitig utan det ser ofta ut så i äldre V8 även lågmilare. (förutom geggan såklart :lol: )

comment_32002

Du Mr turbo, ta av dig den feta (vigsel?-)ringen innan du mekar.

Ihopklämd ring runt fingret om något tappas, så är det svår att plocka bort ringen! :--

I övrigt tycker jag spisen ser ut att må bra i värmen. Ompysslad och nutvättad.

Att kalla denna klenod ett bojsänke, är väl ett slag i höjd med fotknölarna.

Trevliga bilder...

/Svedis

:P

• Author
comment_32004
Och det där är väl ingen motor som suttit i en bil på länge, det måste väl ändå vara ett gammalt bojsänke Du hittat ;)

Den motorn gick i bilen så sent som i mitten av Juni... i år! :--

Jag får det till

7C7

C5AE-6015-E

dvs, ett 289 block gjutet 7 mars 1967.

Okej, bilen är en -67a ju, iofs en sen -67a, då den råkat få några semi -68 grejer, så som en helmysko styrsnäcka tex. :roll:

Orange silicontätning på bröstkåpan är ingen fabrikstätning och orginal är det nästan ingenting. :D

Sen är du silvrig smet på topp och block och det kommer från en kletig packningstyp som exempelvis Ford Racing säljer och är ingen orginalpackning.

Normaltopppackning är "torr" liknande FelPro packningen

Jo bröstkåpan har vart loss, men inte tråget, de lossade bara kåpan och skar bort packningen och lade det röda gegget istället. Verkar ej som de rörde tråget.

Topplockspackningar har jag bytt, den drog ju vatten så jag bytte dem för nått år sedan. Så den silvriga smeten är mitt verk.

Du Mr turbo, ta av dig den feta (vigsel?-)ringen innan du mekar.

Ihopklämd ring runt fingret om något tappas, så är det svår att plocka bort ringen! :--

I övrigt tycker jag spisen ser ut att må bra i värmen. Ompysslad och nutvättad.

Att kalla denna klenod ett bojsänke, är väl ett slag i höjd med fotknölarna.

Trevliga bilder...

/Svedis

:P

Jag får tyvärr inte av mig ringen. :( Den har krympt tror jag. Jo okej det går ibland men det behövs massa tvål och våld då. Därför blir den kvar.

Jo då, jag ska pyssla om den gammla motorn lite, dock blir det ej ännu på ett tag, blir en originalrenovering sedan.

comment_32008
Ni kanske kan tala om för mig vad det gråa gegget i botten av tråget är?

Jag skulle tro att det är bly. Det läcker ju alltid lite bränsleblandning förbi kolvringarna som hamnar i vevhuset. Det mesta av bensinen dunstar eller tas omhand av vevhusventilationen, men en motor som gått på gammal hederlig blybensin brukar alltid ha en sörja av blyrester i tråget. Det verkar som om blyet är så tungt att det inte följer med motoroljan ut när man byter olja.

comment_32011

Jag får det till

7C7

C5AE-6015-E

dvs, ett 289 block gjutet 7 mars 1967.

Okej, bilen är en -67a ju, iofs en sen -67a, då den råkat få några semi -68 grejer, så som en helmysko styrsnäcka tex. :roll:

Mars 1967 passar bra ihop med en sen 67'a. Det är några månader före tillverkningen av 1968 års modeller startade.

Vad är det för mysko med din styrsnäcka? Du säger sen 67'a, så när är din bil byggd? Ford använde tre olika utförande på styrsnäckan (förutom servo eller ej och olika utväxlingar) under 1967 om man ska tro NPD's katalog.

Här är en sida med styrsnäcksinformation

http://www.themustangshop.com/index.cfm ... eerbox.cfm

• Author
comment_32018
Vad är det för mysko med din styrsnäcka? Du säger sen 67'a, så när är din bil byggd? Ford använde tre olika utförande på styrsnäckan (förutom servo eller ej och olika utväxlingar) under 1967 om man ska tro NPD's katalog.

Här är en sida med styrsnäcksinformation

http://www.themustangshop.com/index.cfm ... eerbox.cfm

Jag har hel rattstång som de äldre men 1 1/8" utgående axel som de nyare. Glapp dessutom så jag lurar på att bygga om till delad rattstång som de nyare har.

Sidan du länkade till var ju vrickad, fick upp felmedelande för att jag inte använder InternetExplorer... :shock:

comment_32019

Jag använder Micro$haft Inter$uck Exploder på jobbet så det var den länken Du fick, men sidan fungerar bra med Mozilla också, så helt vrickad var inte länken.

http://www.themustangshop.com/index.cfm?nonIE=true

Du får klicka på "How Tö's" och sedan "Steering Box Info"

Du har med andra ord mellanmodellen av styrsnäckorna, de tidiga 67'orna har som Du sa den klena, långa axeln, medan dom sena 67'orna har den grova, korta.