lunben03 September 11, 2006 Report September 11, 2006 Hej, jag söker en Mach1 1969-1970 alternativt en "vanlig" fastback och har ett par funderingar. Någon som vet vad som skiljer i utrustning och utseende mm. på dessa samt om det bör vara någon större prisskillnad på dom i likvärdigt skick? Ludde Citera
Lars Oscarsson cmc383 September 11, 2006 Report September 11, 2006 Hej.Ja det är en del som skiljerpå en Mach1 moten s.k. Sportroof. Det som skiljer är ganska många detaljer, både påutsidan o insidan Mach1-Sportroof, det är också skillnad på motoralternativ. Marh1 har en 351Winsor eller 351Clevland automat C6 elleri sällsyta fall manuell 4 vxl, i en sportsroof sitter det mestadels 302 2V eller 6A C4 automat sällan manuell 4 växlad, oftareom det är manuell så är det en 3 vxl Insidan har också mer utrustning på instrumentsidapå en Mach1, priserna skiljer en del, det dycker oftastupp sådana som byggts om från sportroof till Mach1. Kolla alltid alla handlingar och kontackta gärna osspå FORUM:et för att få veta mer. Sportroof som är fin är inte fel att köpa, priset skallvara lägre på en fin sportroof mot en fin Marh1. Hur stor priskillnad är dock svårt att säga då det är få 69-70 Mach1 Mustanger som är tillsalu, i alla fall när det gäller, gäller egentligen alla klassiska Mustanger över lag så fort den är mer utrustad än en standard- utrustad Citera
Per Berglund September 11, 2006 Report September 11, 2006 Jämförelse mellan Mach 1 Sportsroof och en standard Sportsroof kan vara förbryllande när det gäller utrustning.Varför?Jo för till Mach 1 Sportsroof vet man vad man alltid vad man får då det är ett färdigt paket och Sporsroof kan ha i princip vilken utrustning som helst.Som Lars skrev och lite tillägg så har Mach 1 alltid minst V8 351cui som standard alt 390 eller 428cui...totalt 5st V8...Alltid samma välutrustade inredning...alltid mer ljudisolering....alltid remote controll racing backspeglar...alltid High Bucket seat...alltid mittkonsol...alltid Styled Steel Wheels...fällbart baksäte...bättre krängningshämmare... etc.etc lull lullMach 1 Sportsroof är ett färdigt paket med andra ord vilket gjorde det mycket smidigare för Ford att marknadsföra och lättare för folk att få ett BRA prestanda paket.Ford sålde ungfär lika många Mach 1 Sportsroof som diverse Sportsroof men genomsnittligt så ligger Mach 1 prismässigt oftast högre då den är mer eftertraktad pågrund av sin utrustning och "Image"Standard Sportsroof var som basutförande väldigt lågt utrustad och köparen la nästan alltid till en massa option. De plockade på utrustning hipp som happJag har aldrig sett en "ren" Sportsroof utan options.Den kan likna en Mach 1 men då hette den GT istället eller i princip ett tomt skal med en liten 6'a fram och 3-pet manuell men oftast som Lars sa med en 302cui och relativ "Standard inredning"Tror det var 8st motoralternativ att välja mellanFaktiskt så finns det dyrare Sportsroof modeller än Mach 1 på grund av udda modeller som kan uppkomma på Sportsroof.Så de är ingen sanning att de SKALL vara billigare även om de nästan alltid är det.Finns riktigt udda utföranden som folk tydligen betalar högt för.Det knepigaste jag sett var en 428cui Sportsroof som levererades utan stora delar av inredningen så som värmepaket,ljudisolering. Manuella trumbromsar fram och till det ett "Drag Pack" paket som inkluderar värsta bakaxeln med 4.11 i utväxling.Köparen ville absolut ha detta för att få en lätt bil att köra Drag Race med.Sånt blir idag samlarobjekt och inget man ser på gatan. Vette fan om jag skulle vilja köra en sån heller utan bromsar i 200 knyck! Sånna här springer man knappast på i Sverige.Men som även Lars skrev så är ju alla udda Mustanger som avviker från standard listan helt sjukt dyra och egentligen inte intressanta för den "normala" Mustang köparen Citera
JohnRB September 11, 2006 Report September 11, 2006 "Finns riktigt udda utföranden som folk tydligen betalar högt för. Det knepigaste jag sett var en 428cui Sportsroof som levererades utan stora delar av inredningen så som värmepaket,ljudisolering. Manuella trumbromsar fram och till det ett "Drag Pack" paket som inkluderar värsta bakaxeln med 4.11 i utväxling. Köparen ville absolut ha detta för att få en lätt bil att köra Drag Race med. Sånt blir idag samlarobjekt och inget man ser på gatan. Vette fan om jag skulle vilja köra en sån heller utan bromsar i 200 knyck! Sånna här springer man knappast på i Sverige. "Nei, men i Norge.... Jepp, finns en 69 SCJ,4-speed, dragpack, trumbroms bil i Norge.John Citera
JohnRB September 11, 2006 Report September 11, 2006 Reg nr R- 428 69Finns her; http://www.norskmustangclub.no/phpBB2/v ... highlight= Citera
Per Berglund September 12, 2006 Report September 12, 2006 Reg nr R- 428 69Finns her; http://www.norskmustangclub.no/phpBB2/v ... highlight=Det var som tusan! Vad får man betala för den tro då?Inte i Norsk fiskevaluta helst utan i $ ? Citera
Fredrik fd 863 September 12, 2006 Report September 12, 2006 Reg nr R- 428 69Finns her; http://www.norskmustangclub.no/phpBB2/v ... highlight=Det var det grövsta till att vara fina bilar på den länken! Citera
Nenne September 13, 2006 Report September 13, 2006 fällbart baksäteEj original i min mach 1, det syns tydligt att det har monterats i efterhand. Fästena till panelen ovanför "fälldörren" saknas (aldrig monterade) och det satt dessutom "fel fälldörr" (67/68) i när jag köpte bilen. (Jag hade tur och hittade en skaplig utan en massa hål och bucklor för $300, en kanonfin gick på eBay för $1200.)...bättre krängningshämmare... Med diameter 15/16 tum fram om jag inte minns fel. Halvtums krängningshämmare bak från och med 1970. Citera
Peter CMC1869 September 15, 2006 Report September 15, 2006 Hittar det du vill ha så skit i om den har en 1 av 1 combo med AM radio och någon skum färg och trumbromsar. Jag tror ju faktiskt att du vill glida runt i mussen och ha kul. Däremot är det för priset viktigt att det är rätt grejer som sitter i bilen om du betalar mycket för den. Utbytt motor är ett big no no om du ska casha runt 250-300 för t.ex. en 351:a, eller 400-600 för en cobra jet . Mach 1 är som tidigare sagts på tråden dyrare än en "vanlig sportsroof" och bilar som är matching numbers kostar betydligt mer än andra. Men ska du använda bilen för att ha kul så stirra dig inte blind på hur "unik" och "orginal" bilen är så köp en bil du gillar. Vem fan vill pröjsa multum och åka runt i en rosa bil som har 400 kusar och inte kan stanna för den har trummisar, BARA för att den är unik? Tänk såhär...... Du har bilen tills du dör, sedan får någon annan tjaffsa om hur mycket den är värd.Lycka till!"You can´t beat a 69!" Citera
Stanley September 16, 2006 Report September 16, 2006 Bra skrivet Peter. (Rosa bil med trumbromsar, Ha Ha)Stanley Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.