Jump to content

Kylare med uppsamlingskärl


Radioman

Recommended Posts

Hijackade en annan tråd och fortsätter här i stället.

Är det någon som har ett uppsamlingskärl med slang från kylets skvallerrör :?:

Med rätt kylarlock så sugs alltså vätskan tillbaka in i kylet när motorn kallnar. Man kan med denna finess ha mer kylarvatten (fullt) i kylet och uppsamlingskärlet blir då ett sorts expansionskärl.

Link to comment
Share on other sites

Lustigt detta snacka jag och "Grants" om igår kväll på hans bil.

Kollade i hans Mustang 67 och det funkar kanon.

Jag tänker också installera detta och är nyfiken på hur man placerar kärlet för rätt nivå.

Eller ger detta sig själv?

Jag tänkte löda dit en ny anslutning på sidan av kylarbehållare för detta istället för använda orginal slanganlutning.

Link to comment
Share on other sites

Ett Amazon /140 kärl är nog för litet.

I och för sig var ju femti/sextiotals kärlen som satt ovanför kylaren inte så mycket större,men något.

ett kärl från en 164 däremot räcker nog till.,men det finns ju mängder av större kärl till modrenare bilar som är tillräckligt stora..

I europa sitter ju kärlet rätt högt och har trycklocket,på exempelvis corvette sitter kärlet lågt och efter trycklocket som sitter på kylaren,och på kärlet sitter ett tätslutande plastlock.

Båda systemen ser till att kylaren kan vara full.

Link to comment
Share on other sites

Låter ju bra.

Men efter lite funderande undrar jag varför? Om för mycket vatten, varför ta tillbaka det och låta det åka ToR alldeles gratis hela tiden?

För vanliga standardmotorer är det väl bättre att ha korrekt nivå som motorn fixar själv efter första varmkörningen.

/Svedis :--

Link to comment
Share on other sites

Förvisso, men när motorn är varm, har vi lika mycket vatten i systemet. Med kärl har du "spillet" utanför. När våra kära järnspisar kallnar, får du tillbaka lite, men till vilken nytta? När åter 90 grader har vi återigen lika mycket.

/Svedis :--

Link to comment
Share on other sites

Just sånt system är ju original på Fox 5.0-Mussar (89-93) och deras järnspisar, vet inte hur det ser ut på de äldre nyare Mustangerna innan dess. Så nog funkar det på äldre bilar med. Själv hade jag ju ur motorn i vinter och dessutom bytte kylaren. Då passade jag på att även tvätta ur allt slem som blivit i expansionskärlet på ca 10 000 mil. Antar att det eventuella gägget bildas här istället för i kylaren då man få väck den lilla luftmängd som annars blir i kylartanken när våra spisar kallnar.

Men det är bara min tanke... rätt eller fel?

Link to comment
Share on other sites

Kan vara så? Men dagens bilar har ju inte så mycket kylarlock med tryckreglering. Locket är en svag punkt i våra gamla motorer. Om vattnets kvalitet, vet jag ej, men ursprungsfrågan var kylegenskaperna. Och de förstår jag ej huruvida de är bättre med ett eftermonterat kärl.

/Svedis :--

Link to comment
Share on other sites

Kan vara så? Men dagens bilar har ju inte så mycket kylarlock med tryckreglering. Locket är en svag punkt i våra gamla motorer. Om vattnets kvalitet, vet jag ej, men ursprungsfrågan var kylegenskaperna. Och de förstår jag ej huruvida de är bättre med ett eftermonterat kärl.

/Svedis :--

Du rymmer mer vatten det är fördelen,samt att det kokar (förångas)bort mindre vatten så man behöver inte fylla lika ofta,i princip aldrig,samt med glykol inblandat kan man höja kokpunkten över 100 grader lite beroende på vad lock man har,och den ökade expansionen tar kärlet upp.

Link to comment
Share on other sites

Kylsystemet i båda fallen rymmer lika mycket vatten när det är varmt, eller hur? Och med ett expansionskärl kan du inte höja kokpunkten.

Jag har på de sista 5-7 tankningarna haft konstant nivå. Fast nu kör jag inte speciellt hårt. Men har en vattentemperatur runt 97 grader efter stopp.

Jag håller med om att med kärl så behöver jag inte kolla så ofta, speciellt om systemet kanske inte är i topp.

Men fortfarande har jag svårt att tänka mig att jag kyler motorn bättre med ex. kärl. Och tappar jag vatten rågon annan stans, lär det väl suga på samma ställe.

(spisen rymmer väl en 11-12 liter, så några dl spelar knappast rol).

:--:-- Svedis

Link to comment
Share on other sites

Du höjer inte kokpunkten med expensionskärlet,utan det gör du med en varmare termostat,glykol och högre tryck på kylarlocket..Men varmt vatten tar mer plats än vad kallt vatten tar,så utan att byta ut kylvätska eller släppa in syre i systemet så måste man ha mer expensions möjligheter än i kylaren.

Och faktum är att varmare vatten verkar ha bättre effekt på kylningen än kallare ( vi kyler med ånga på jobbet :lol: ) ,men anledningen är nog framför allt att slippa syresättning och den oxidering som då uppstår.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...