Bosse N September 12, 2006 Report September 12, 2006 Idag uppstod en diskussion på jobbet varför det överhuvudtaget saluförs 98 oktan bensin på mackarna. Någon påstod att "det finns väl ingen som tankar 98 oktan"? Jo, det gör jag svarade jag...i Mustangen (-65:a med 289:a). Helt onödigt sa flera arbetskompisar. Den går lika bra på 95...säger de självutnämnda "experterna". Vad sägs om detta. Kommentarer och synpunkter efterlyses...Shell har ju även variant på 99 oktan...Är denna soppa då enbart ett försäljningsargument??? Citera
Stanley September 12, 2006 Report September 12, 2006 Dom på jobbet som säger det, tycker väl samma sak om lättöl, , folköl, mellanöl och starköl, att man blir full på alla typer. Om bilen skall ha 98 oktan för att inte spika, så ge den 98 oktan.Stanley Citera
David_gävle September 13, 2006 Report September 13, 2006 Dom på jobbet som säger det, tycker väl samma sak om lättöl, , folköl, mellanöl och starköl, att man blir full på alla typer. Om bilen skall ha 98 oktan för att inte spika, så ge den 98 oktan.StanleyHåller med!!Dom flesta gamla bilar behöver 98 för att inte spika och blytillsats.Min saab 99 -75 måste ha 97 oktan för att gå så blir det 98 och jag tror att 99 oktan mer försäljar snack.Visst det blr skillnad om man går från 95 till 99.Men jag tror att man tjänar mer på att köra på 98 ialla fall. Citera
Per Berglund September 13, 2006 Report September 13, 2006 Shell 99 oktan är inte alls båg och vissa motorer märks skillnad.Andra ingen skillnad alls eller marginellt.Jag har en bekant med 351C där motorn går klart bättre med 99 Shell än Statoil 98 okanAtt jag nämner statoil är att jag misstänker att kvaliten skiljer mellan olika 98oktan!?Annars går det säker lika bra med blyfri 95 om motorn klarar det.Vissa av våra V8 går ju på lägre oktan än 95 utan skillnad allsBästa sättet att få svar är helt enkelt att pröva.Alternativt bestycka om till E85 så är det lugnt och du blir miljövän på kuppen! Citera
Sicce September 13, 2006 Report September 13, 2006 Kör på 98 eller v-power, tycker själv att bilen känns bättre då.Inte direkt snabbare men bättre. Citera
MrTurbo_1645 September 13, 2006 Report September 13, 2006 Alternativt bestycka om till E85 så är det lugnt och du blir miljövän på kuppen! Det där funderade ju jag på, men vart avrådd av en snubbe som jobbar på motorlabb. Motorer avsedda för Etanol / E85 vs bensinmotorer har fler skillnader än man kan tro... Kör på 98 eller v-power, tycker själv att bilen känns bättre då.Inte direkt snabbare men bättre.Samma här. Tycker responsen eller "nått" är bättre på V-power.... Citera
Lygdman cmc813 September 13, 2006 Report September 13, 2006 Har hört att största skillnaden på 99 oktan (V power) och vanlig 98 oktan, är just att 99 oktan ska ha jämnare kvallité. För 98 oktanen ska visst skilja mycket mellan olika gånger...Om detta stämmer vet jag inte, men tycker det låter troligt.I handboken till min bruksbil (V70 2,4 glt) står det att dom rekomenderar 98 oktan för lägsta förbrukning och bästa effekten. 95 oktan var mer eller mindre i nödfall och ej för full belastning...(ej ordagrant)Dvs. jag åker alltid på 98 oktan, och jag tycker att det är stor skillnad mot 95 Citera
convertible90 September 14, 2006 Report September 14, 2006 Alla jänkare från mitten av sjuttiotalet och framåt är gjorta för blyfri min. 87 oktan. Så länge motorn inte är modifierad är det fullt tillräckligt med 95 oktan. I Danmark kan man tanka blyfri 92 och den funkar lika bra. Sen är det ju upp till var och en att välja vad man skall slösa bort sina pengar på./Lasse Citera
magnus eriksson September 14, 2006 Report September 14, 2006 Har inte direkt med jänkare att göra men kan vara intressant läsning ändå.Lägre utsläpp och billigare med högre oktan. http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... nderType=6 Citera
Lars Oscarsson cmc383 September 14, 2006 Report September 14, 2006 Hej.Visst är det skillnad, 98 eller 99V power, men som det skrivits tidigare, alla USA bilar från sent 60 och 70 tal, skall klara lägre oktan än 95 och ändå gå bra, miljökraven fans tidigt i USA för renare avgaser på gott o ont. Till största delen är det tändning och tillhörande delarsom gör förbränning effektiv oavsett 93-95 eller 98 oktan. Det går mycket bra att köra på 95 oktan blyfri om justering itändsystem tillåter det, för att få en effektivare förbränning osmörjning så får jag åter nämna Tripak eller effektiv Boster från Castrol, Redline, mfl. Titta in på www.tripak.se för lite fakta. Citera
ThomasFB September 15, 2006 Report September 15, 2006 Dvs. jag åker alltid på 98 oktan, och jag tycker att det är stor skillnad mot 95Kanske just för att motorns styrprogram är gjort för 98 oktan. Kör in ett annat program så kan du köra på 95, om du vill. Kanske ingen idé dock.V- power lämnar jag oköpt. Citera
Lygdman cmc813 September 16, 2006 Report September 16, 2006 Dvs. jag åker alltid på 98 oktan, och jag tycker att det är stor skillnad mot 95Kanske just för att motorns styrprogram är gjort för 98 oktan. Kör in ett annat program så kan du köra på 95, om du vill. Kanske ingen idé dock.V- power lämnar jag oköpt.Självklart är det så att den är programerad för att gå bäst på 98 oktan. Den går som vanligt vid lugn körning på 95, men på de högre varven märks det stor skilnad.Så jag åker nog hellre på 98 än å chipa bilen för 95. Jag tog bara upp det som exempel på att det finns många nyare bilar som biltilverkarna rekomenderar 98 oktan till. Citera
JohnRB September 16, 2006 Report September 16, 2006 For den som vil lesa lite mera om oktantal....RON, MON or PON?Or how do you grade petrol/gasI have seen many European/US conversations claiming that one petrol/gas is better than another or higher rated. This may not be the case as different rating systems are used in different countries and so not all numbers mean the same thing. You must be careful to also quote the measurement system usedTo see why there are different numbers let us take a trip back in time to World War I. Aviators had a problem, many engines would suddenly self destruct through detonation, which is bad news when you're up in the air. An engine might run fine on one batch of fuel but blow holes in the pistons on the next batch. The fuels seemed the same, weighed the same and may have even come from the same factory.The fuel companies tried to analysis and standardise the petrol, but were unable to weed out the bad batches. Therefore a standard test engine with a variable compression facility was built and the fuel to be tested run through it. This heavy duty, single cylinder engine would be warmed to a standard temperature and at a set rpm the compression increased until engine knock occurred. this would give its Highest Usable Compression Ratio (HUCR).But with time it was discovered that different labs gave different results. So in an attempt to produce an unvarying standard, two reference fuels were chosen. The high reference was 2-2-4 trimethylpentane (iso-octane), while the low reference was normal heptane (n-heptane). Once the HUCR was determined a mix of these to fuels was made up that exactly produced the same results as the HUCR test. The result is quoted as the percentage of iso-octane. Hence a petrol that detonated the same as a mix of 90% iso-octane and 10% n-heptane is called a 90 octane fuel.Since that time a number of tests have come into being to simulate a variety of engine conditions. Motor Spirit is usually rated using the Research or Motor test methods. Both use the same old engine but under different conditions Motor Octane Test (MON) Research Octane Test (RON) Inlet air temperature 148.9 C 65.6 C Engine jacket temp 100 C 100 C Engine RPM 900 600 As you can see the Motor Octane Test employs a higher temperature and RPM and hence is probably a better indicator for today's engines. Of course the Research octane test gives a higher number and that's why the European manufacturers quote it (RON)The spread between the two numbers is know as the fuels sensitivity, and it is very important. Because of the variety of engines it is possible for a petrol manufacturer to come up with a fuel that has a high RON, but a lower than expected MON. Hence although it looks normal on the pump it may perform badly. However on another day the same company may make its fuel out of a different blend to get the same RON but a different MON. This is done for profit reasons and is why you occasionally get bad fuel even though it is legally rated the same. In the past with high leaded fuels nobody noticed but nowadays high performance cars do notice (The Molemobile has just had a particularly bad batch from Total, and has been pinking all week)In America the service stations use the Pump Octane Number or PON rather than RON. this is the average of RON and MON and gives a much better grade, and is also why the American gas always seems not as good as our when in fact it is is the same (and has better quality control). But even this system can be abused by adding octane boosters to poor fuel.Below is an approximate comparison chart, these numbers can vary by as much as 2 gradesRON MON PON 90 83 86.6 92 85 88.5 95 87 91 96 88 92 98 90 94 100 91.5 95.8 105 95 100 110 99 104.5 So now you know far more you wanted to about RON, MON and PON. Knowing this you might begin to wonder why certain garages are always cheaper than others, and experiment with different fuels. I'm lucky, my new job has just given me a fuel card for private use, so I'm moving up to super unleaded, that way I can be assured I'm getting at least 95 RONOrginaltext her; http://www.btinternet.com/~madmole/Refe ... ONPON.htmlHilsen John Citera
Stanley September 16, 2006 Report September 16, 2006 Ja det förändrar ju spelplanen betydligt om man bygger motorer efter amerokanska tidskrifter oh faktaböcker.Man har alltså inte samma referens. 95 oktan i USA är alltså bättre än 95 oktan i sverige om man har en motor med hög kompression. Det här måste man ju fundera på. PON, RON och MON?Stanley Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.