Jump to content

Brandsläckare i bilen?


MrTurbo_1645

Recommended Posts

I racingsammanhang rekommenderar man som minimum 2,5 kg om det är 1 släckare. Har man 2 st ska den sammanlagda vikten släckmedel var minst 3 kg.

En släckare på 1 kg är nog inte mycket att ha om det börjar brinna.

Har själv varit inblandad i en startkrasch på Gälleråsen för några år sedan när en bli framför mig blev påkörd och tanken sprack. Helt plötsligt stod jag bara i ett eldhav med 5 meter höga lågor. Som tur var fanns det funktionärer med brandsläckare strax brevid, men lacken släppte från plåten på min bil på grund av värmen. Ryser i kroppen än idag när jag ser bilder från olyckan!

Ska man vara ärlig kan man nog knappast ha en för stor brandsläckare i bilen!

Link to comment
Share on other sites

Jo vid sådana tillfällen räcker det nog inte långt. En jobbarkompis höll på att få sin cadillac uppeldad när de skulle ge den en "sup" på en crusing för några år sedan. Det brann inte mycket till att börja med men innan de fått tag på någe att släcka med var d värre. Mer sådant jag klurade på. Vid tävlingar etc är det inte mö att komma med men där lär jag inte dyka upp på ett tag... ;)

Råkade btw själv ut för att det började brinna i förgasare och luftfilter förra året då min tändning inte stog rätt. Lyckades dock få släckt det med en filt. Efter det jag köpte denna... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Klart att en liten släckare är bättre än ingen. Ett av problemen är ju att få fram släckaren på så kort tid som möjligt när det väl har börjat brinna. Att ha den monterad framför någon av stolarna på golvet borde vara det enklaste med tanke på den begränsade plats vi har i våra bilar.

Synd att halon som släckningsmedel är förbjudet, det släckte branden utan att skita ner. Miljön däremot tyckte inte om halon så man förstår beslutet. Pulversläckare ger en hel del efterarbete med sanering.

Här finns både handsläckare och fasta system med rör och spridare.

http://www.lindberg-import.com/webbshop/

titta under tillbehör/brandsläckning

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...