MrTurbo_1645 October 27, 2006 Report October 27, 2006 Är Ignitor II så mycket bättre än I att det är värt $35? Någon som kan reda ut skillnaden på svenska då jag inte hänger med i den info på engelska jag hittat. Citera
Lars Oscarsson cmc383 October 28, 2006 Report October 28, 2006 Hej.En viss skillnad är det, 2an är framtagen för motorermed större effekt än de originalmotorer som finns.Alltså om du kör med effektökning som är störreän original så bör du köra med 2an, i annat fall såanvänds exempelvis MSD eller liknande. Citera
MrTurbo_1645 October 28, 2006 Author Report October 28, 2006 Så om man trimmar minsta lilla ska man ha II? Men de funkar likadant, den senare ger bara ännu kraftigare gnista? Citera
MrTurbo_1645 October 30, 2006 Author Report October 30, 2006 Jag kör med original tändning nu, en simpel brytarspets mao. Läst lite på internet ang Ignitor II och där står det ofta om fördelare med "dual points" Vad innebär det? Citera
Lars Oscarsson cmc383 October 30, 2006 Report October 30, 2006 Hej.Dual point=dubbelbrytare. Jag kör idag också med brytare, på tidigare Mustanger som jag ägt har det varit det ena och det andra typen av tändsystem.Jag vill påstå att det märks skillnad på de olika typerna av tänd-system men som med bromsar eller annat så är det hur det servas som är av betydelse för funktionen.Kan inte annat säga än, att lyfta på ett fördelarlock måstevara det enklaste som finns, rätt justerade brytare är någotsom varit av största vikt så länge jag kört bil. Citera
Toni CMC1361 October 31, 2006 Report October 31, 2006 Ignitor II har oxå varvtalsregulator, har jag hört... Citera
Nenne October 31, 2006 Report October 31, 2006 Ignitor II har oxå varvtalsregulator, har jag hört... Det har i alla fall inte min och Pertronix nämner heller inget om det på sin hemsida. Citera
MrTurbo_1645 November 29, 2006 Author Report November 29, 2006 Så vad ska man välja? Skall snart sända beställningen... Citera
Per Berglund November 30, 2006 Report November 30, 2006 Tror inte du märker större skillnad trots Ignitor II är till sin uppbyggnad modernare och bättreJag har haft vanlig Ignitor flera år i en Mallory tidigare och flåsat på med både MSD6A och Accell coil och gick lysande.Det är ju inte så att det blir en helt annan känsla med Ignitor II.Däremot är Ignitor II säkrare för som jag läste tidigare här på forumet så kan vanliga Ignitor gå sönder om du råkar ha tändningen på för länge utan att motorn är på.Äpplen eller Päron påstår jag! I slutänden är det ändå kvaliten på din fördelare och dess tändkurva som bestämmer hur bra det går.Är det "true performance" du söker så är det ett helt nytt tändsystem från grunden som behövs. Citera
MrTurbo_1645 November 30, 2006 Author Report November 30, 2006 Är det "true performance" du söker så är det ett helt nytt tändsystem från grunden som behövs.Då kom vi dit jag anade. Är inte helt främmande för det men visst blir det MASSA pengar då? Kikat på en del MSD fördelare, finns för runt $250 men då är det inga boxar etc till utan är bara en ersättning för original? Någon som kan reda ut den djungeln av fördelare som finns? Är en fördelare för ca $250 bättre utgångspunkt än ett Ignitor II för $110? Antar att alla de nya är brytarlösa? Citera
MrTurbo_1645 December 5, 2006 Author Report December 5, 2006 Jag sände frågan ang Ignitor I & II vidare till summits avdelning för tekniska frågor. Så här kommer svaret en gång för alla. The ignitor II will provide more voltage between 3000-5000 rpm. Other than that they are the same unit. If the mustang is mostly street driven I would suggest the Ignitor I. If the car will see extended run times above 3000 rpm I would say go with the Ignotor II.Jag köpte faktiskt II ... Citera
Nenne December 6, 2006 Report December 6, 2006 Jag tycker Summits svar är lite förenklat då det utelämnar en del av vad Pertronix själva säger om de båda varianterna. Pertronix säger att Ignitor II är betydligt "intelligentare" och justerar både tändpunkt och kamvinkel (agerar m.a.o. som mer än bara en ersättning för brytarspetsarna), och det är inte bara vid högre varvtal den har bättre egenskaper än Ignitor I, kamvinkeljusteringen ska också förbättra startegenskaperna.En annan skillnad framkom tidigare i den här tråden, Ignitor II känner av om man har tändningen på utan att motorn är igång och "brinner" inte upp som en Ignitor I kan göra.Om sedan Ignitor II är värd 40 dollar mer än Ignitor I är ju en annan fråga. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.