Jump to content

Ignitor I vs II


MrTurbo_1645

Recommended Posts

Hej.

Dual point=dubbelbrytare.

Jag kör idag också med brytare, på tidigare Mustanger som jag ägt

har det varit det ena och det andra typen av tändsystem.

Jag vill påstå att det märks skillnad på de olika typerna av tänd-

system men som med bromsar eller annat så är det hur det

servas som är av betydelse för funktionen.

Kan inte annat säga än, att lyfta på ett fördelarlock måste

vara det enklaste som finns, rätt justerade brytare är något

som varit av största vikt så länge jag kört bil.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Tror inte du märker större skillnad trots Ignitor II är till sin uppbyggnad modernare och bättre

Jag har haft vanlig Ignitor flera år i en Mallory tidigare och flåsat på med både MSD6A och Accell coil och gick lysande.

Det är ju inte så att det blir en helt annan känsla med Ignitor II.

Däremot är Ignitor II säkrare för som jag läste tidigare här på forumet så kan vanliga Ignitor gå sönder om du råkar ha tändningen på för länge utan att motorn är på.

Äpplen eller Päron påstår jag! :--

I slutänden är det ändå kvaliten på din fördelare och dess tändkurva som bestämmer hur bra det går.

Är det "true performance" du söker så är det ett helt nytt tändsystem från grunden som behövs.

Link to comment
Share on other sites

Är det "true performance" du söker så är det ett helt nytt tändsystem från grunden som behövs.

Då kom vi dit jag anade. 8)

Är inte helt främmande för det men visst blir det MASSA pengar då? Kikat på en del MSD fördelare, finns för runt $250 men då är det inga boxar etc till utan är bara en ersättning för original? Någon som kan reda ut den djungeln av fördelare som finns? Är en fördelare för ca $250 bättre utgångspunkt än ett Ignitor II för $110? Antar att alla de nya är brytarlösa?

Link to comment
Share on other sites

Jag sände frågan ang Ignitor I & II vidare till summits avdelning för tekniska frågor. Så här kommer svaret en gång för alla. 8)

The ignitor II will provide more voltage between 3000-5000 rpm. Other than that they are the same unit. If the mustang is mostly street driven I would suggest the Ignitor I. If the car will see extended run times above 3000 rpm I would say go with the Ignotor II.

Jag köpte faktiskt II ... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker Summits svar är lite förenklat då det utelämnar en del av vad Pertronix själva säger om de båda varianterna. Pertronix säger att Ignitor II är betydligt "intelligentare" och justerar både tändpunkt och kamvinkel (agerar m.a.o. som mer än bara en ersättning för brytarspetsarna), och det är inte bara vid högre varvtal den har bättre egenskaper än Ignitor I, kamvinkeljusteringen ska också förbättra startegenskaperna.

En annan skillnad framkom tidigare i den här tråden, Ignitor II känner av om man har tändningen på utan att motorn är igång och "brinner" inte upp som en Ignitor I kan göra.

Om sedan Ignitor II är värd 40 dollar mer än Ignitor I är ju en annan fråga.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...