Jump to content

Bultmönster...


Recommended Posts

Max fälgbredd enligt Halibrand är 9 tum med 5 1/2 tum hackspace. Jag är inte så säker på att det går fritt fram, men bak går det nog bra. Jag har 8 tum med 4 1/2 backspace bak och hjulen hamnar ganska lagom i hjulhusen med gott om plats inåt.

Offset blir 1 tum för 9 tummarna och 1/2 tum för 8 tummarna (om jag räknat rätt i hastigheten).

Link to comment
Share on other sites

Max fälgbredd enligt Halibrand är 9 tum med 5 1/2 tum hackspace. Jag är inte så säker på att det går fritt fram, men bak går det nog bra. Jag har 8 tum med 4 1/2 backspace bak och hjulen hamnar ganska lagom i hjulhusen med gott om plats inåt.

Offset blir 1 tum för 9 tummarna och 1/2 tum för 8 tummarna (om jag räknat rätt i hastigheten).

Oki.... Då vet jag... Då får man räkna om tum till cm så jag får mitt ET som jag är ute efter....

Tackar för hjälpen!!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Det såg rätt fett ut. Vad blev det för data på fälgarna till slut? Storlek, ET, bredd?

Roliga var att han som jag beställde fälgarna av sa att det var ET38 på min... Men kom på sen att det var bara -69 som hade de o min -70 skulle ha ET14 så han skickade med spacers ifall det inte skulle fungera.. Utan kostnad! :lol:

Så ET13 8*20 med 255/35-20 däck...

Köpta hos....... PMA mej! ;)

Link to comment
Share on other sites

Skumt, mina 15x8 med 255/60x15 har bara aningen mindre ytterdiameter än dina 255/35x20, 26,8 mot 27,0 tum (om tabellen jag hittade stämmer), och med offset 1/2 tum (4 1/2 tums back space) så har jag massor av plats på insidan av de bakre hjulhusen.

Jag skulle nog kunna öka bredden inåt med en tum (back space 5 1/2 tum) utan problem. Offseten beror ju också på fälgbredden men med 8 tums fälgbredd skulle den hamna på 38 mm (9 tums fälg ger offset 25 mm med 5 1/2 tums back space).

Verkar som om det finns någon slags skillnad mellan 69 och 70 även om jag inte kan förstå riktigt vad det skulle kunna vara eftersom det i det stora hela är samma bil.

Link to comment
Share on other sites

Ja, kanske det. En 65-66 Mustangaxel är ju 2 tum smalare än en 67-70 Mustangaxel. Det blir en tum på varje sida vilket skulle minska den möjliga back spacen med samma mått och med 8 tums fälg skulle möjlig offset minska från 38 till 13 mm.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej

Tänk på att backspace och offset mäts på olika ställen.

Backspace på fälgens utsida, offset på fälghornets insida.

En 8" fälg som har 0 i offset har ändå 4,5"backspace.

Man får lägga på en halv tum för att få rätt backspace.

Sen är offset oberoende av fälgens bredd,det talar bara om

hur mycket fälgen anliggningsyta är förskjuten i förhållande till

fälgens centrumlinje.

MVH Björn

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...