Jump to content

Bygga relativt billig 5.0 turbomotor? *funderingar*


freddan302

Recommended Posts

vanlig macksoppa (bensin) inehåller ju några % etanol den med.

Denna kille som var med o utveckla saabs etanolbil, han sa inte just vad som hände med motorn under erat långa samtal?

Som jag tolkar dig så frätte det alltså på lagren av etanolen?

Link to comment
Share on other sites

Borde inte etanolen dunsta innan frätskador uppstår pga av att kolvringar och annat inte förmår att hålla tätt? Det känns också lite långsökt att vanlig alkohol skulle fråta på lagren, rent spontant tycker jag det skulle vara troligare att det är någon tillsats (eller möjligen en kombination av etanol och någon tillsats) som inte är så hälsosam.

Skulle verkligen vara kul att få lite fakta i ämnet även om det inte är ett alternativ för min egen del, tanken rymmer alldeles för lite redan nu och med den ökade förbrukning som etanolblandningen för med sig skulle jag antagligen få stanna för att tanka var 20:e mil eller nå't.

Link to comment
Share on other sites

Men är inte bilen i produktion?

Vilken ägare som helst kan ju kolla vad som finns i motorn? måste väl finnas reservdelar?

Köp gärna en uppsättning lager och andra motordelar och anlysera vad de är tillverkade och av... 8)

Jag stog över E85 för motorns bästa. Ni får göra som ni vill, tänker inte starta en utfrågning av killen som jag pratade med känner honom inte så väl, följde bara hans rekommendation och han "bör" veta vad han snackar om efter många år på motorlabb.

Link to comment
Share on other sites

Jag har också forskat mycket i detta då jag förra året skulle köra på E85 men lagerproblem minns jag inte någon varnat för

Däremot fick jag andra svar som skrämde bort mig.

Om det stämmer eller ej vet jag inte men aningen överdrivet eftersom 1000-tals kör E85 utan problem.

Man får nog det svar som personen själv gillar. Som i allt annat här i Ford värden.

Populärt ämne med många kryptiska svar.

Det här svaret skrämde mig iallfall.

OBS! GÄLLER FÖR GAMMAL BIL MED FÖRGASARE!

To run E85 successfully in a carbureted engine ON THE STREET, simply remember 2 things. One that alcohol in a mixture of 30 percent or more will attack most metals, and two that while the octane of E-85 is high, the energy content is low, so:

(A) Replace fuel tank with fuel cell (30 percent alcohol, according to a US government report on alternate fuels, will destroy the galvanizing used to protect most older fuel tanks, and then corrode the tank)

(B) Replace fuel lines with stainless steel

© Replace fuel pump with a high volume one designed to run alcohol

(D) Replace carburetor with one designed for alcohol use (nickel-plated)

(E) Recalibrate ALL metering systems (idle, main, power) to flow approximately 2.2 times the fuel as for gasoline. The carburetor will require a brass float, and stainless steel/brass fuel valves (custom made).

I have not personally tested a Q-Jet to see how long it would take for the E-85 to destroy it; but one season of racing left a new Weber 48 IDA with SEVERE pitting in the bottom of the carburetor bowl. My guess is 2 to 3 years and the carb would have no bottom left in the bowl.

Jon.

To run E85 successfully on an older car; beginning from the fuel tank:

(A) replace the tank, the E-85 will corrode the original tanks.

(B) replace the fuel lines with a line capable of flowing 80 percent more fuel

© replace the fuel pump with one capable of flowing 80 percent more fuel

(D) carburetor modifications: fuel valves (steel) must be capable of flowing 80 percent more fuel; as should the idle circuit, the main circuit, the power circuit, the pump circuit (to include boring the pump well and installing a larger diameter pump - leather). Each time the engine is turned off, it should be restarted on gasoline and again turned off leaving the gasoline in the bowl (to prevent corrosion of the zinc alloy bowl).

To take advantage of the E85, higher compression pistons should be installed, and the distributor should be recurved. With the engine fully modified to take full advantage of the E-85, expect mileage to be about 35 to 40 percent LESS than that obtainable with the stock engine on gasoline. As to the mileage, no need to take my word for it, simply do the math:

Ethanol is rated at 67,000 BTU/gallon energy content

Gasoline is rated at 117,600 BTU/gallon energy content

So, the base ethanol mixture sold here in the midwest is about 15 percent ethanol

Energy of the mixture = [(0.15 x 67,000) + (0.85 x 117,600)]

= 10500 + 99600 or 110,100 BTU/gallon

E85 is by definition 85 percent ethanol

Energy content of E85 = [(0.85 x 67,000) + (0.15 x 117,600)]

= 56950 + 17640 or 74,590 BTU/gallon

There is roughly 63 percent energy content in a gallon of E85 compared to a gallon of gasoline.

Oh, and expect to recalibrate the carburetor each time the ambient temperature changes 10 degrees.

Jon.

Link to comment
Share on other sites

En liten tanke från en som kanske inte har en aning ;) men ändå

etanol innehåller en liten stackars syreatom och syre är det farligaste vi har

det förbränner saker typ får våra bilar att rosta (den som har svetsat lite vet att man måste hålla borta syret med skyddsgas) kanske det är så att etanolbränslet påverkar "åldringen" på våra motorer men en skvätt tåtaktsolja kanske neutraliserar förloppet ;) EJ i bilar med kattar i

Jag kör dieselbil i arbetet och i den byter jag olja efter 1000mil där märker man att ny olja gör nytta på ett annat sätt en på en bensinmotor

Så summan av kardemumman blir väl ändå att vad man än kör på så måste man kompensera på något sätt :?

Link to comment
Share on other sites

Köp gärna en uppsättning lager och andra motordelar och anlysera vad de är tillverkade och av... 8)

Jag stog över E85 för motorns bästa. Ni får göra som ni vill, tänker inte starta en utfrågning av killen som jag pratade med känner honom inte så väl, följde bara hans rekommendation och han "bör" veta vad han snackar om efter många år på motorlabb.

Det jag syftade på var det "lilla hemlighetsmakeriet" som du skrev..

Jag har varken pengar eller lust att köpa saablager, men en konkurent som vill göra en etanolmotor lik saabens så måste det ju då vara bus enkelt (när den väl är i produktion)?

Om det nu krävs några special prylar..

Eftersom du fått info som ej är känd för vanliga lekmän så är det väl förståeligt om man tjatar lite på dig. ;)

Link to comment
Share on other sites

En liten tanke från en som kanske inte har en aning ;) men ändå

etanol innehåller en liten stackars syreatom och syre är det farligaste vi har

det förbränner saker typ får våra bilar att rosta (den som har svetsat lite vet att man måste hålla borta syret med skyddsgas) kanske det är så att etanolbränslet påverkar "åldringen" på våra motorer men en skvätt tåtaktsolja kanske neutraliserar förloppet ;) EJ i bilar med kattar i

Jag kör dieselbil i arbetet och i den byter jag olja efter 1000mil där märker man att ny olja gör nytta på ett annat sätt en på en bensinmotor

Så summan av kardemumman blir väl ändå att vad man än kör på så måste man kompensera på något sätt :?

Det där kändes som en mycket förnustig teori faktiskt!

Eftersom du fått info som ej är känd för vanliga lekmän så är det väl förståeligt om man tjatar lite på dig. ;)

Han var lite ovillig att säga nått faktiskt.

Första svaret på frågon om jag skulle konvertera till E85 var bara "Nej". Sedan försökte jag lirka och dra lite men fick ingen ingående info tyvärr. :) Bara just det att det motorerna som går på E85 är byggda för just det och att det skiljer mot bensinmotorerna. Förkortad livslängd / större slitage var en biverkning.

Link to comment
Share on other sites

Jasså det ska vara dåligt med e85.. jaha då får man väll prova ändå då annars lär man ju inte få veta hur det är egentligen :-- sen kan jag berätta att man får byta lager efter typ 15 000 mil om man inte kör med special lager som passar för e85 om jag nu kommer hinna köra så långt innan något annat pajar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...