Ingo December 9, 2006 Report Share December 9, 2006 Jag grubblar på att montera ett aluminiumsvänghjul på 351 cleveland motorn när den ska ihop igen.Motorn ska ju inte i mustangen (initialt i varje fall),utan ska monteras i min pantera som ju blir något lättare än mustangen.Har någon ett tips på vad som blir lämpligt. Hört om Fidenza som verkar funka ok,även Hays och zoom.På summit skiljer det en hel del i pris mellan de båda, varför?har även hört om Tilton kopplingar och typ flexplattor till dessa,hur fungerar det ?Och vilken koppling är lämpligast på en gatmotor med ca 450 hästar? (mellan tummen och pekfingret)utvecklingen har gått framåt ,och där har man inte hängt med... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
weiter December 13, 2006 Report Share December 13, 2006 Hej!Kolla med cobraautomotive.com dom har en del bra grejor. Har själv köpt stålsvänghjul och koppling därifrån.MvhAnders Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
87gt50 December 13, 2006 Report Share December 13, 2006 Jag kör med Fidanza Alu svänghjul, tillsammans med en Centerforce Dual Friction. Bilen väger 1566 med mig i. Funkar klockrent. Vilken du bör välja beror ju till viss del på vad du tänkt använda Panteran till. Den väger väl förmodligen lite mindre än min, och mitt håller bra på klistrad bana med Slicks och lite bakhjulsåka och max 300hk.mvhJocke Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingo December 13, 2006 Author Report Share December 13, 2006 Hört om en som åker Fidanza ,men han var tvungen att borra om hålen till kopplingen vilket inte låter så kul.Tydligen blir det även lite trångt för kopplingen.Men fanns väl även hjul med rätt bultdelning,och han fick borr mallen av fidanza.Men får försöka finna vad man ska ha.Centerforce kopplingen är den stenhård ,eller funkar den på gatan också?.Lite mer än 300 hästar hade jag väl tänkt mig,men inga slicks på klister.Ska kolla på cobraautomotive också. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
87gt50 December 14, 2006 Report Share December 14, 2006 Fidanza har ju en hel del i sitt utbud, så det borde rimligtvis finnas nåt som passar tycker man. Jag har art no till min nånstans ifall det hjälper, men jag har ju inte samma kombo som du. CF DF är väl en av de bättre Street/Strip kopplingarna. Inte speciellt tungtrampad, och går inte in alltför hårt. När det gäller kopplingar så gäller det nog väldigt mycket att man får vad man betalar för. Ska du åka bana eller gata med Panteran?/Jocke Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingo December 14, 2006 Author Report Share December 14, 2006 Det blir gata.Jag är för rädd om prylar jag satt ihop för att plåga dom mer seriöst ,men nog ska man väl kanske prova några varv,eller försöka piska någon vettekompis rakt fram,men det är gata som gäller.. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingo January 17, 2007 Author Report Share January 17, 2007 Ingen som har något mer att tillföra?Har hört om folk som haft problem med att aluminiumet är för mjukt så att svänghjulsbultarna äter sig in.Även vissa som tycker at6t det är vettigare att satsa på ett riktigt stålsvänghjul.Varför vissa svänghjul är dyrare än andra påstås bero på att de billiga är gjorda av mjukare aluminium? ,stämmer det?. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
87gt50 January 18, 2007 Report Share January 18, 2007 Jag har faktiskt inte hört något om att det skulle vara problem av den typen du beskriver. Jag vet om en hel del som åker alu, och alla verkar nöjda. Karakteristiken blir ju lite annorlunda iom den roterande vikten skiljer sig mellan stål o alu. I ditt fall är nog alu att föredra.Fidanza har jag bara hört gott om, men det finns säkert andra bra med./jocke Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.