freddan302 December 19, 2006 Report December 19, 2006 Ska byta till 13" cobrabromsar på min GT 1995:a... Varför måste man byta huvudbromscylindern?Är den som sitter orginal för klen eller är det nån annan förklaring?Nån som vet? Citera
Peter /Cobra December 21, 2006 Report December 21, 2006 ingen expert men GTns är väl kanske helt enkelt för klen?Om t.ex pedalen går i mattan är ju ingen höjdare. Citera
freddan302 December 21, 2006 Author Report December 21, 2006 ingen expert men GTns är väl kanske helt enkelt för klen?Om t.ex pedalen går i mattan är ju ingen höjdare.Hehe, nä det hade ju inte varit så bra.. Citera
JanneJ December 21, 2006 Report December 21, 2006 Förhållandet mellan kolvarna i huvudcylindern och bromsoken bestämmer hur stor kraft som behövs när du bromsar. Om det är ett byte från 1 eller 2-kolvsok till 4-kolvsok kan jag tänka mig att balansen inte blir bra. Antingen får du bromsar som reagerar på minsta pedaltryck eller så får du väldigt lång pedalväg innan det händer någonting.Förhållandet fram/bak kan också påverkas, bakbromsar som låser före frambromsarna är inte kul! Citera
freddan302 December 21, 2006 Author Report December 21, 2006 Förhållandet mellan kolvarna i huvudcylindern och bromsoken bestämmer hur stor kraft som behövs när du bromsar. Om det är ett byte från 1 eller 2-kolvsok till 4-kolvsok kan jag tänka mig att balansen inte blir bra. Antingen får du bromsar som reagerar på minsta pedaltryck eller så får du väldigt lång pedalväg innan det händer någonting.Förhållandet fram/bak kan också påverkas, bakbromsar som låser före frambromsarna är inte kul!Ja det verkar vara den vettigaste förklaringen för man byter ju bromsoken fram men har kvar orginaloken bak så då är säkert cylindern anpassad efter detta... Får kolla närmare på grejerna när dom kommer i mitten på januari Citera
freddan302 January 13, 2007 Author Report January 13, 2007 Nån som har tips på vars man kan få tag i ett smidigt koningsverktyg för bromsledningar? Citera
freddan302 January 14, 2007 Author Report January 14, 2007 biltema Hehe, synd att biltema ligger 60 mil härifrån och dom har ju inte postorder... Citera
olesch January 18, 2007 Report January 18, 2007 Jag har utforskat detta lite då jag själv funderar på att byta till Cobra bromsar på min GT 00a.Om man tittar på GTn mellan 1999.2004 så är bromsoken i stort sätt lika dana som Cobrans, mest design sak. det som skiljer är att man får en större anläggningsyta på skivorna villket fram är 13" gentemot orginal på dessa 11" samt 11.65" bak villket orginal är 8" om jag inte har fel för mig. Det nämns inget iheller om att man måste uppgradera huvudbromscylindern.Dock vet jag inte hur det är på 1994-1998 modellerna, dem nämner att det ska vara klenare ok och skivor på dem på dem amerikanska forumen.Så för er som då har en 1999-2004 borde man egentligen bara köpa dem stagen man får till Cobra kittet som möjliggör att man kan ha större skivor fram.Tydligen ska det vara jobbigt att byta bak, man måste öppna bakaxeln och dela hjulaxlarna för att komma åt och sätta dit dem nya stagen för att möjliggöra dem större bromsskivorna bak. Sålänge man seriöst inte kör på bana och gör andra påfrestande saker med bilen så är detta totalt onödigt enligt jänkarna som gjort det.Visst Cobra bromsarna är snygga, dem röda iaf. Men man kan ju lackera sina egna röda och bara uppgradera skivorna som jag nämnde tidigare för samma resultat om det nu går! Citera
freddan302 January 18, 2007 Author Report January 18, 2007 Dom bromskitten jag har tittat på så är det bara på årmodellerna 1994-1995 man måste byta bromscylindern...Jag har utforskat detta lite då jag själv funderar på att byta till Cobra bromsar på min GT 00a.Om man tittar på GTn mellan 1999.2004 så är bromsoken i stort sätt lika dana som Cobrans, mest design sak. det som skiljer är att man får en större anläggningsyta på skivorna villket fram är 13" gentemot orginal på dessa 11" samt 11.65" bak villket orginal är 8" om jag inte har fel för mig. Det nämns inget iheller om att man måste uppgradera huvudbromscylindern.Dock vet jag inte hur det är på 1994-1998 modellerna, dem nämner att det ska vara klenare ok och skivor på dem på dem amerikanska forumen.Så för er som då har en 1999-2004 borde man egentligen bara köpa dem stagen man får till Cobra kittet som möjliggör att man kan ha större skivor fram.Tydligen ska det vara jobbigt att byta bak, man måste öppna bakaxeln och dela hjulaxlarna för att komma åt och sätta dit dem nya stagen för att möjliggöra dem större bromsskivorna bak. Sålänge man seriöst inte kör på bana och gör andra påfrestande saker med bilen så är detta totalt onödigt enligt jänkarna som gjort det.Visst Cobra bromsarna är snygga, dem röda iaf. Men man kan ju lackera sina egna röda och bara uppgradera skivorna som jag nämnde tidigare för samma resultat om det nu går! Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.