MrTurbo_1645 January 5, 2007 Report January 5, 2007 Har precis vart i garaget och "terapimekat" lite med mustangen. Håller på och gör rent golvet invändigt och målar det. Först rostskyddsfärg sedan blir det blanksvart på det. (mattan ligger över så det kommer iofs inte synas)Dels är den ju vit (originalfägen) med sedan är det ju massvis med skit, trasig ljudisolering, lim från mattan samt rester av den gamla mattan. (klicka på bilderna)Kör med en roterande stålborste innan jag sprejar rostskyddsfärg (svarta färgen fäster la bra på d). Bilderna tagna med mobilen i dåligt ljus, därför lite taskig kvalité tyvärr, glömnde min riktiga kamera.Nu till saken. Det sitter svart stenhård massa över plåtskarvarna, denna lossar bara man petar på det. Skrapar m.a.o bort allt det. Plåtarna ser ut att sitta ihop med glesa punktsvetsar bara, funderar på om jag skulle ta mig-svetsen och bättra på lite extra innan jag målar. Skall jag dessutom kleta nån svart massa på igen vid skarvarna eller är det onödigt? Citera
Tommyax January 5, 2007 Report January 5, 2007 Det du petar bort är karroserikit,, lämpligt att ersätta med nytt finns på tub hos de flesta biltillbehörskedjorna,,,mvh Tommy Citera
Janne Holm CMC1740 January 5, 2007 Report January 5, 2007 Kul att se att du använder En avfuktare "torrboll" för att hålla borta rostangrepp vid meckandet, skulle fler behöva tänka på om man inte har ett torrt garage att jobba i (eller ser jag fel på bilden) Citera
MrTurbo_1645 January 5, 2007 Author Report January 5, 2007 Det du petar bort är karroserikit,, lämpligt att ersätta med nytt finns på tub hos de flesta biltillbehörskedjorna,,,mvh Tommy Vad fyller detta kit för funktion? Hindra att det drar in fukt? Skall det vara plåtrent eller färg före? Behöver inte dra lite extra svets då, det känns som plåten kan flexa när det bara sitter lite punktsvetsar. Kul att se att du använder En avfuktare "torrboll" för att hålla borta rostangrepp vid meckandet, skulle fler behöva tänka på om man inte har ett torrt garage att jobba i (eller ser jag fel på bilden) Japp, är en torrboll, eftersom det inte är mycket värme på i garaget när ingen är där så ställde jag in en torrboll för att hålla ev fukt borta för säkerhetsskull. Citera
Janne Holm CMC1740 January 5, 2007 Report January 5, 2007 Klokt MR Turbo med torrbollenPunktsvetsa mera? Varför då ? Annars de flesta oljor som finns i dag har de egenskaperna att de skiljeer bort fukten och lägger dem åt sidanTyp förr vart man rekomenderad att åka och linoljebehandla bilen undertillmed lite mera gosegott i vet ej riktigt var men förmodligen någotför att hålla bakterier o mögel borta föratt käka upp det organiska skyddet som det ändå var.Kanske får på pälsen nu men fuktskydda med vanlig motorolja borde funka alldeles utmärkt. (kanske lite kladdigt (oljigt) att jobba med )men borde funka braHmm hur stavar man oljigt Citera
Svedis January 5, 2007 Report January 5, 2007 Hej, min är svetsad där det förstärker, och tätad på övriga skarvar./svedis Citera
MrTurbo_1645 January 5, 2007 Author Report January 5, 2007 Blir nog till att dra en repa med svetsen då, kan ju inte bli sämre. Mycket nice bilder, kul att se. Ingen som kommenterat att jag ska måla det svart sedan? Inte för att det syns som sagt men eftersom jag vill ha lackat om bilen till RavenBlack i framtiden tänkte jag "fuska till det" lite å göra insidan svart på en gång. Citera
Lars Oscarsson cmc383 January 5, 2007 Report January 5, 2007 Hej.Rekomenderar karosskitt i alla fall när du är klar medsvetseriet, använd inte gammal motorolja denna oljahar massor med föroreningar som inte är bra för digeller din miljö i bilen. Möjligen kan du använda Dinitrol ML eller liknade hålrumsvätska, att jag skriver detta är för att jagsjälv använt gammal motorolja, glömmer inte detpå länge. Vi som håller på med bilar som hobby skall också ta vårt ansvar gällande miljön, f-n vad fint det lät, mendet är klart av vi ska, gammal motorolja luktar inte gott en solig o varm sommardag heller. Citera
Lygdman cmc813 January 6, 2007 Report January 6, 2007 Jag tycker helt klart att du ska lägga nån extra svets där det känns som den gör nytta, gör sedan som Lars rekomendera och använd karosseri kit i skarvarna. Lite nyfiken själv vilket som är bäst måla före eller efter kittningen, grunda känns naturligt att göra innan. Men sen själva färgen? Citera
MrTurbo_1645 January 6, 2007 Author Report January 6, 2007 Lite nyfiken själv vilket som är bäst måla före eller efter kittningen, grunda känns naturligt att göra innan. Men sen själva färgen?Precis, vi får invänta ett utlåtande från någon som redan gjort det. Citera
Ingo January 6, 2007 Report January 6, 2007 Att det ska vara grundat innan kitningen är självklart ,och grundfärg bör övermålas. men frågan är om det ska vara "orginal" eller bra? Bilarna var gjorda för ett liv på ca 4-5 år så rostskydd var inte så viktigt,däremot ville man väl inte att det skulle komma in vatten. Citera
MrTurbo_1645 January 6, 2007 Author Report January 6, 2007 Hellre bra än original så klart, helst när det ligger under mattan och inte syns... Citera
Svedis January 7, 2007 Report January 7, 2007 Min en grundfärg på allt plåtrent inkl svetsar (gult). Sedan en repa till med färg så det blir skyddat och lite snyggt. Kitt i alla hål och "rännor" där det kan ligga vatten om man glömmer caben nere när det börjar ösregna!!!Och som skrevs, det räcker väl med oljedroppar från motor och växellåda utan hjärtsnörpande droppar från något sorts rostskydd../Svedis Citera
MrTurbo_1645 February 1, 2007 Author Report February 1, 2007 Svetsade lite extra i skarvarna och har grundmålat.http://www.mustangpower.se/mustang16/Bild103.jpgKletat lite karosserikitt med;http://www.mustangpower.se/mustang16/IMG_0160.JPGMålat med svart högblank och slagtålig färg (ursäkta fotspåren men klättrat runt lite i bilen ) Brandsläckaren skall sitta typ där fast ovanpå mattan sedan då. http://www.mustangpower.se/mustang16/IMG_0185.JPG Citera
Morgan February 3, 2007 Report February 3, 2007 Hej, min är svetsad där det förstärker, och tätad på övriga skarvar./svedisKul och se att den blivit så fin ! jag tog nämligen hem denna bil och fick på gränsen till magsår och sålde den blixtsnabbt till en kille från Kil.Har massor med bilder från underrede kaross m.m. ingen rolig syn då,men allt går ju fixa som synes här, men den var som en ost, mer hål än balkar och plåt överallt AJ AJ AJ . Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.