January 20, 200718 yr comment_35859 På min 289-2V med aut.choke går ett värmeisolerat kopparrör från choke-enheten till grenröret. Ett annat kopparrör går från grenröret till förgasarens "friskluftsida". Det förstnämnda röret har lossnat från grenröret. Hur har det suttit fast vid grenröret? Röret är utkragat i änden. I grenröret verkar det sitta en utkragad rörstump (se bild).Hur är anordningen tänkt att fungera?/Lasselars.brisman@glocalnet.net
January 20, 200718 yr comment_35863 I den svarta plastkåpan på förgasaren sitter en bimetallfjäder som luften från rören du pratar om värmer alteftersom motorn blir varm och minskar därmed choken.
January 20, 200718 yr comment_35864 Hej Lars. Ditt rör har troligen gått av som det nästan alltid gör, du får kanske borra ur den avbrutna delen, nya förvärmningsrör för choke finns att köpa. Röret transporterar varm luft från grenröret tillbimetallen i den svarta plastdelen, bimetallen påverkar chokespjällen mekaniskt genom att vrida axeln så att de öppnar för full genomströmning avluft i förgasaren när motorn är varm. När bimetallen avsvalnar så återgår spjället tillstängt läge d.v.s. full choke.
January 21, 200718 yr comment_35866 På min 289-2V med aut.choke går ett värmeisolerat kopparrör från choke-enheten till grenröret. Ett annat kopparrör går från grenröret till förgasarens "friskluftsida". Det förstnämnda röret har lossnat från grenröret. Hur har det suttit fast vid grenröret? Röret är utkragat i änden. I grenröret verkar det sitta en utkragad rörstump (se bild).Hur är anordningen tänkt att fungera?/Lasselars.brisman@glocalnet.netDen här filen beskriver hur man byter filtret i grenröret och kan väl duga som en liten allmän beskrivning av chokesystemet.http://www.428cobrajet.org/files/choke- ... ebuild.pdf
January 21, 200718 yr comment_35874 Jag antar att man kan ta bort röret upp till förgasaren utan att det läcker nere i grenröret - eller har jag helt missförstått funktionen? Har nämligen tagit bort rören mellan grenrör och förgasare då jag har tänkt att köra utan choken. Pumpar lite extra så brukar den starta ändå...
January 21, 200718 yr comment_35880 Hej.I många fall är det inte så svårt att leva utan choke funktionen,det är många som spärrat spjällen i öppet läge, det brukar dåvara nödvändigt att tjuvhålla gas en stund innan avresa. Det är alltså inte så nödvändigt att använda chokens funktion,jag har haft Mustanger med och utan funktionen, vill påsståatt man klarar sig utan. Varför man klarar sig utan är för att vi oftast använder våragammelmustanger på sommaren och då är det inte så nödvändigtmed choke. Men det är givetvis ett plus att ha funktionen anntingen manuellteller elautomatisk.
January 22, 200718 yr comment_35890 Jag tänkte mer på om jag får några problem med att det läcker nere vid grenröret när jag tagit bort rören upp till förgasaren. Men om det är som jag tror så är hålet för rören inte direkt förbundna med avgaserna.Lars B - jag kan fota mina bortagna rör om det är någon hjälp för dig. Säg bara till om vad du vill se!
January 22, 200718 yr Author comment_35893 Tack Nenne och ni andra. Instruktiva bilder! Nu när jag lärt mig att anordningen heter "Choke Stove" har jag hittat den här lilla artikeln på nätet:www.shafersclassic.com/ford/manuals/MCT ... ctions.pdfHälsn.Lasse B
January 22, 200718 yr comment_35894 Du har rätt, det är skilt från avgaserna, men du måste plugga rören i förgasaren, tror jag.
January 24, 200718 yr comment_35921 Som har sagts i tidigare inlägg så fungerar automatchocken sällan, ej heller på min bil så jag har spärrat chokespjället i hel-öppet läge.Men om man skulle vilja bygga om till manuell choke, vet någon om det finns färdiga ombyggnadssatser att köpa ?Fanns det överhuvudtagen manuell choke på en 65-a eller var det bara automatchoke som gällde ?Ulf
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.