Bjornagain January 23, 2007 Report January 23, 2007 Jag har titta på en orörd -66 Ht som inte behöver göras något vid förutom fräsha upp lacken och eventuellt byta kofångare och framsäten.Motorn, en 289-2v, har nog aldrig varit ur bilen. Den har gått ca:14000 mil om man får tro på mätarställningen. Är det någon fara med en sådan motor. Den går alldeles förträffligt fint.Vad ska man betala för den?Den har ingen direkt utrustning som rally-pac, pony inredning etc. Automatlåda, mittkonsol och ovanliga navkapslar finns.Jag har trånat efter en mustang i ca: 21 år. Tycker att det är dags...Hälsningar Björn J Citera
Lars Oscarsson cmc383 January 23, 2007 Report January 23, 2007 Hej.Är den registrerad och besiktad, du har en kostnad på10.000.- klädsel, stötfångare, kanske en ny matta,hur mår istrumentstoppningen mm. Att sätta ett pris är fel bara på det du skriver men gårmotorn bra och att växelfuntioner mm fungerar så ärdet givetvis ett plus. Bromsar är minst lika viktigt och är egentligen inte sådyrt om du fixar till det som finns och eventuellt byterlite delar. Som du förstår så blir det en del att fixa kanske men dettillhör gammelbilsägande man blir egentligen aldrig heltfärdig. Så var det detta med pris, vad är salupriset , jag trori alla fall att det kan röra sig någonstans 60-80.000.- för enkomplett och körbar besiktad 65-66 HT med standard utrust. Citera
Bjornagain January 23, 2007 Author Report January 23, 2007 Oj. Snabbt svar.Den säljs registrerad och besiktigad.Matta och instrumentstoppning är i fint skick.Allting fungerar som det ska.Bromsarna är förvånansvärt effektiva trots avsaknad av servoassistans.Styrservo finns.Med nya stolar och nya kofångare monterat vill han ha 140000 sek.På tok för mycket har jag tyckt hela tiden. Han motiverar det med att en orörd mustang växer inte på träd i det skicket, som faktiskt är riktigt fint med tanke på åldern. 41 år.Hans sa även att ingen affär utan prut. Men man kan ju inte pruta hur mycket som helst.Jag har tittat ganska grundligt på den så jag tror inte det är så mycket att fixa på den. Möjligtvis lacken som är original.Björn J Citera
JanneJ January 23, 2007 Report January 23, 2007 Varför inte lägga ett bud på det du tycker den är värd, det kan ju inte bli mer än ett nej.Går det att rädda lacken eller är det omlackering som gäller?En lack kostar en hel del om man inte har kontakter i branchen, 20-25' får du nog räkna med annars.Av egen erfarenhet måste jag säga att det är inget kul att köra omkring med en risig lack, är det nånting som svensson kan anmärka på är det lacken...Men, har du trånat i 21 år så måste det väl vara dax snart..Lycka till Citera
Bjornagain January 23, 2007 Author Report January 23, 2007 Lacken går nog att rädda om rätt person får ta hand om den.Vet en som hjälpt mig tidigare med en parkeringsskada mitt på en bakskärm. Syntes knappt, bara i en viss vinkel i solljus kunde man skönja en nyansskillnad.Det behöver bättras uppe på "vingen" på vänster framskärm och vänster bakre hörn, då ett bilöverdrag har legat och skavt så plåten tittar fram.Kostar nog lite grann, men är billigare än en ny lack.Annars är lacken om inte felfri, så fin. Lite repor och så, men å andra sidan så vill inte jag åka omkring i ett museum. Man vill ju våga använda bilen. Och sedan är det ju originallacken från -66.Tar mig friheten att bifoga ett par foton.Om någon känner igen bilen eller var det är någonstans så var snäll och nämn inte var det är. TackBjörn J Citera
Svedis January 23, 2007 Report January 23, 2007 Att få samma kulör på gammal lack är ta mig tusan omöjligt! Har själv försökt blanda trots korrekt blandning enligt originalfärgen, och jag lovar, det syns att det är reparation. Så nästa projekt är hellack. Gå in på blocket och kolla. För 140´ får man mycket HT-bil.Lycka till Citera
Bjornagain January 23, 2007 Author Report January 23, 2007 Nej, för 140000 köper jag den inte.Han får isåfall gå ner rejält. Men men, det kanske dyker upp någon som vill betala så mycket. Björn J Citera
Lars Oscarsson cmc383 January 24, 2007 Report January 24, 2007 Hej.Att betala 140 är kanske att ta i då ska den nästan vara i mint, men om Mustangen är svensksåld och har alla dokument kvar från då den var ny, så är det ändå tänkbart men 100 kanske är mer rimligt Som jag skrev i tidigare inlägg så är det många svenska att tjänapå att Mustangen är i gott skick, det som tar ned priset är det som måste göras, delarna är det inga jätte priser men ändå. Man måste alltid skriva upp de kostnader som man förväntas ha,gör en uppställning på vad de olika sakerna kostar, dra bort detfrån det begärda priset, hårt draget så kan du ta upp lackkostnaden också, då kommer priset att rasa till sin rätta nivå. Ta även upp service kostnader på motor o låda, motorn ochlådan är i stort inget att oroa sig över, drivlinan är en lågvarvigsak och brukar leva länge med rätt vård. Det finns givetvis massor att räkna av på det begärda priset,men du vill väll inte sumpa chansen att bli Mustang ägare,så var snäll men bestämd. Citera
Bjornagain January 24, 2007 Author Report January 24, 2007 Blir jag snällare än vad jag är så blir jag menlös. Bilen är intagen i november förra året från Usa och har alla papper på den enda tidigare ägaren inklusive original instruktionsbok.Jag ska bara höra mig för om det går att få till en skaplig bättring av lacken och vad det skulle kosta, se´n ska jag lägga ett bud någonstans i den summan du uppgav.Fler synpunkter är välkommna.Tackar. Björn J Citera
Svedis January 24, 2007 Report January 24, 2007 Undrar om inte alla "original" instruktionsbok är nytryckta? Finns hur mycket som helst av dessa att köpa, men har inget med bilens värde att göra! Citera
JanneJ January 24, 2007 Report January 24, 2007 Nyss intagen från usa....tyvärr växer misstänksamheten.Är balkar, golv och skärmkanter original eller finns det spår av reparationer?Jag hade försökt övertala någon mustangkunnig person i närheten för att hjälpa till att kolla så det verkligen är en osvetsad originalbil. Det kan vara bra att få en annan åsikt, helst från någon som har 100% koll på alla plåtpressningar och detaljer. Citera
Svedis January 24, 2007 Report January 24, 2007 Mittkonsol går att köpa för ca 200$ . "Ovanliga" navkapslar ser på bilden ut att vara korrekta, men finns att köpa för ca 100$ styck, inkl spinnern i mitten( som jag tror ska vara blå i centrum på -66?). Så vad är speciellt? Har du VIN nummer och innehållet på datatagen för bilen? Säger mycket hur den ska vara. Orörd? Då måste du kolla gjutnummer på motor mm för att bekräfta tillverkningsmånad etc. Men fråga på bara.// Citera
Bosse N January 24, 2007 Report January 24, 2007 Om bilen känns rätt för dej....pruta och handla. Men kolla upp identitetsbrickan i vänsterdörren först, om den överhuvudtaget finns kvar. Jämför sedan dessa uppgifter med de som man kan få fram genom detta forum så ser du hur de stämmer med den utrustning o.s.v. som bilen har eller borde ha om den är orörd. Kolla också upp så att inte regnvatten läcker in från luftintaget framför vindrutan (argument för att pruta). Att bilen inte är nylackerad är väl i detta skede enbart bra...byter man t.ex. skärmkanter och spacklar upp karossen i övrigt brukar man väl även lägga en snygg lack för att dölja lagningar och karosseriskador...som amerikanarna är mästare på att göra...Lycka till med ditt jagande efter en Musse...och glöm inte att det finns fler Mustanger som är eller blir till salu...MvhBosse Citera
Bjornagain January 24, 2007 Author Report January 24, 2007 Identitetsbrickan stämmer med utförandet.Bakre skärmkanter har de karakteristiska hålen i falsen som bara finns om det är original, vad jag vet. Fast det går väl att fejka som allt annat.Inga spår av lagningar undertill. Lätt att se då ingen direkt underredsbehandling gjordes.Centrum på navkapslarna är blå, så det är korrekt.Motorblockets gjutnummer odylikt är ju lite svårare är ju klart.Säljaren får bevisa detta. Motor och låda är iallafall i bra skickOm den känns rätt vet man ju inte förrän man har haft den ett tag.Det är som alla andra bilköp. Intrycket av bil och säljare får avgöra.Några bilar som jag har varit intresserad av har sålts innan jag bestämt mig. Jag vill inte förhasta mig då jag vet att det finns många mussar att välja på. Jag tänker inte förhasta mig i detta fallet heller, där av mina frågor och diskussioner här.Björn J Citera
Janne Holm CMC1740 January 24, 2007 Report January 24, 2007 Låt bliåtminstone till det priset Självklart egen åsikt Citera
ragge January 25, 2007 Report January 25, 2007 HejVar i samma situation som Du i vårashadde länge gått och drömt om en Mustang (första jänken)Hittade till sist en orörd enägarsbil med allt vad det innebär med orört.Har nu kommit halvvägs i renoveringen och den har garanterat aldrig blivit svetsad på och det behövs inte heller, inte en rostfläck än.Men jag köper massor av delar, bussningar, leder, gummilister,och så förstås nya verktyg (tum)Och sen blir det hellack på det.Så dyrt blir det, men va roligt man haroch det får väl kosta att ha roligt Mvh Ragge Citera
Roger January 25, 2007 Report January 25, 2007 Jag kan nästan garantera att det INTE är orginallacken för så dåligt lackade dom inte förr,jag såg en bil som kom hem nyligen som det var orginallacken på och så matt som den var så kan nog ingen få den blank.Om man ska betala 140 för en Ht-66 som det tillverkades mest av så bör nog bilen vara i absolut toppskick.Skulle vara kul att få se någon bild på motor,dörrstolpe,bagage det talar en del om skicket. Citera
Bjornagain January 25, 2007 Author Report January 25, 2007 Jag är ju ingen expert på lackering. Men dålig tycker jag inte att den är.Jag har ju sett den i verkligheten.Det var någon som efterlyste foton på motor, dörrstolpe och bagage.Dörrstolpe och bagage har jag inga foton på, men i bagaget fanns inget att anmärka på. Inte heller dörrstolpen fanns något att anmärka på.Motorn har jag foton på och kommer nedan. Den är ju ganska skitig, men går som sagt som en dröm. Det ska bli motorrumstvätt så man kan se lite mer av den innan någon affär kan bli av. Om ventilkåpor och luftburk är bytta någon gång vet jag inte, men de är lite upp putsade iallafall.Att det blir lite byte av bussningar och sånt får man ju räkna med med tiden. Troligtvis inte den första tiden på den här. Den ska klara besiktningen innan affär.Björn J Citera
Bjornagain January 25, 2007 Author Report January 25, 2007 Ragge skrev om sin Mustang. Har du lite foton före renoveringen att lägga upp här eller maila till mig. Intressant att se en "orörd enägar bil" som inte behövde svetsas innan renovering.Tack på förhand Björn J Citera
Lygdman cmc813 January 25, 2007 Report January 25, 2007 Jag hade inte betalat 100000 för den. Men jag har å andra sidan inte så mycket erfarenhet av orörda bilar, om du har lite is i magen så måste det gå att få en finare för dom pengarna (140k) som han faktiskt begär...Min högst personliga åsikt, men känns det rätt så slå till.Lycka till hur du än bestämmer dig för att göra / Jimmy Citera
JH January 26, 2007 Report January 26, 2007 Du vill ha synpunkter/åsikter så här du får en till. Om motorrummet ser ut så där så ska du nog ställa frågan hur resten sett ut. Citera
Roger January 26, 2007 Report January 26, 2007 Det ser ut som jag trodde i motorrumet.Jag ska inte säja vad du ska köpa och inte köpa men jag skulle inte gett 70000kr för den bilen.Eftersom jag renoverar en hel del Mustanger så vet man vad det kostar i slutändan att få en bil som är i bra skick och som fungerar. Citera
Fredrik fd 863 January 26, 2007 Report January 26, 2007 Jag säger avvakta. Om du vill ha en fin bil - och det verkar det som du vill. Så har du kanske 30-40.000:- i lack och plåtjobb vänsterdörren har ju minst 3 bucklor bara den. Inredningen kan säkert inte vara helt OK om den är original.+15.000:- (inredning är ju så mycket mer än säten, matta, dash och dörrpaneler.)Att bara byta framsäten är ingen hit - Vet ingen som byter ena strumpan. Under huven såg den INTE rolig ut och det ÄR väl inte skit, det är väl MEST rost och LITE skit. Visst med en pensel kan man göra underverk. Men lägger du många sköna laxar på resten av bilen kommer du inte att nöja dig med det en längre stund. För att inte tala om alla torra slangar och allt annat.Nya kofångare på en bucklig bil? Nä usch!!!!Under bilen, under dörrar, i cowl under matta och baksäte. En Mustang i fel miljö ÄR en rostburk. Det går tyvärr inte att komma ifrån (detta gäller iofs nästan alla bilar)Min åsikt:För ca 215.000 (140.000:- + 40.000:- + 15.000:- + MINST 20.000:- ( i diverse)) Skall det allt vara en förbannat fin, orörd originalbil. Och original kommer den inte att vara när du renoverat den. För de pengarna får du en helt OK cab!!!Priset jag hade gissat för den bilen hade varit max 80.000:-LETA VIDARE JAG LOVAR DIG ATT DU KOMMER ATT HITTA RÄTT. Citera
Svedis January 26, 2007 Report January 26, 2007 Måla luftrenaren och kåporna tar 1 timme totalt. Det övriga motorrummet tar en 1 vecka eller mer.... Om allt är så orört har du en massa arbete framför dig. Tänk, att en Musse är som att träffa en snygg tjej. Man dreglar utav tusan i början och allt är perfekt. Fast efter en tid ser man igenom allt spackel, pengarna försvinner och man får inte gå ut någon mer gång.... Citera
Fredrik fd 863 January 26, 2007 Report January 26, 2007 SvedisHänvisar till mitt tidigare inlägg......Men om man vänder på det. Alltså om du inte är så noga med utseendet så finns det ju hyfsade bilar till salu för runt 110.000:-. Vips så har du sparat 30.000:- Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.