Jump to content

Lack & Plåt?


ht67 cmc 1502

Recommended Posts

Hej!

Som nybliven husägare lyckades jag till slut hitta ett hus med 2 garage. :D

Nu håller jag på att sakta men säkert bygga upp en miniverkstad så att man på sikt kan börja skruva lite mer seriöst med Mussen.

Det första jag gjorde var att införskaffa en kompressor. Igår landade den nya MIG'en. Tidigare under dagen var jag till en

AGA åf. och köpte mig en flaska skyddsgas. Men det är mycket kvar...

Nu till mina funderingar:

1. Vilka ställen/butiker finns det (helst söder om Stockholm) där man kan titta in och få den färg (billack) man vill ha blandad direkt?

Ett ställe där man även kan köpa allt annat runt lackering, tex kladdukar, slipgrund, härdare mm?

Hade jag varit i Karlstad så hade jag vetat direkt vart jag skulle gå men här har jag inte en aning...men det borde finnas bättre ställen här... :roll:

2. Var köper man vanlig 1 mm. plåt på ca 1 m2?

Tacksam för bra tips!

Link to comment
Share on other sites

Ja det ska du kunna göra.

Jag har lämnat in ett prov där som dom analyserade men det är många år sedan

Dom har ett labb i Tyresö som kan analysera fram nästan exakt kulör.

Kolla annars Sikkens hemsida för återförsäljare.

Det är ganska jobbigt stå och bläddra i deras färgböcker för proverna är så små och svårt att få uppfattning om hur slutresultatet blir

Bäst tycker jag är att snoka på bilar tills man hittar en man faller för.

Då får man ju se alla vinklar hur färgen tar sig

Link to comment
Share on other sites

Nu börjar jag komma nån vart, får hoppas att de har vettiga priser. Ska åka dit och kolla på måndag.

Jag är ju ute efter flera olika kulörer just för att kunna lacka smådetaljer.

När det väl är dags att lacka om mussen så blir det till att snoka tills man hittar drömfärgen, för det är inte lätt med olika ljus och vinklar.

I MTV's "Pimp My Ride" lackades en Musse i en "Aqua" liknande färg som verkade riktig snygg. Men risken är väl att det inte är endast en

sorts färgnyans i den lacken utan flera olika lager med pearl mm.

Link to comment
Share on other sites

För mig spelar det inte så stor roll var jag köper lacken, bara jag får tag i den. Men det verkar som att ingen förutom Per B.

här på forumet har nån idé var man kan köpa billack som privatperson i Stockholm. :roll:

Nån mer måste väl kunna komma med ett tips? Det är ju inte knark eller vapen jag söker... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Det där i Huddinge låter bra. Annars får jag väl börja importera färg från Värmland...men det blir lite omständigt...:lol:

Jag var till AKZO Nobel i Tyresö idag och mycket riktigt så är privatpersoner inget man verkar vilja veta av där.

Blev ombedd att kontakta EKG Bildelar på Söder. Ringde dem och fick reda på att de säljer färg men endast basfärger som måste

beläggas med klarlack. Beställning tar en eller flera dagar. Ca. Priser / Liter:

Färg = 750 kr

Klarlack = 450 kr

Mekonomen hade plåtbitar på 0,5 m2. 0,7 eller 0,9 eller 1,25mm. 130-230 kr st. :shock: (Jag hade väl inte tänkt att bara införskaffa 1 st.)

Link to comment
Share on other sites

Mekonomen hade plåtbitar på 0,5 m2. 0,7 eller 0,9 eller 1,25mm. 130-230 kr st. :shock: (Jag hade väl inte tänkt att bara införskaffa 1 st.)

Köpte 0,5 m2. 0,7mm bilplåt hos en vanlig byggnadsplåtslagare igår för 80:-. Mekononomen verkar rätt dyra....

Link to comment
Share on other sites

Nu äntligen har jag hittat det jag letade efter! Kenneth Boström hade ett mycket bra tips! Tack!

Jag var till Auto Herba (AutoExperten) idag. De blandade till färgen medans jag väntade, precis som jag är van vid. :)

De kunde fixa vilken kulör som helst. Dessutom hade de allt annat man behöver: slipgrund, härdare, klibbdukar,

blandkoppar mm. samt bra service!

Det enda som är jobbigt i kråksången är väl att det är inte billiga produkter men smakar det så kostar det... :oops:

Link to comment
Share on other sites

Hör av dig om du vill köpa plåt, har köpt upp på en konkursauktion från en smides firma. 1mm plåtar. Humant pris!!. Visserligen på andra sidan stan från dig sett.

Janne

070 765 84 42

Link to comment
Share on other sites

Hör av dig om du vill köpa plåt, har köpt upp på en konkursauktion från en smides firma. 1mm plåtar. Humant pris!!. Visserligen på andra sidan stan från dig sett.

Janne

070 765 84 42

Låter intressant, Jag hör av mig!

P.S. Man kan ju lätt tro att min Musse är risig och rostig efter mina förfrågningar på mer plåtbitar men så är inte fallet... ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...