Jump to content

Featured Replies

comment_36140

Förr när folk ville ha H4 i sina Mustanger(eller andra jänkare),och inte monterade ett extra relä så brukade ljuskontaktens "circut breaker" brinna upp. (börjar med att Helljuset börjar blinka,sedan även halv)

Man kan löda ihop den säkerhetsfunktionen,men då tappar man dimningen av instrumentbelysningen,och den blir inställd på ett fast värde.

Ofta valde man ett värde strax under max för att inte överhetta.

Är det lött och mixtrat i ljuskontakten så fungerade sällan innerbelysningen heller,men den går att behålla om det gjorts seriöst.

men kontakten är billig.

comment_36152

Fram med voltmetern och mät spänningen över en lampa, har du verkligen 12 volt eller har några volt kommit bort på vägen?

Har du inte 12 volt direkt över lampan så mäter du mellan jord ( ren plåt någonstans i karossen ) och den sidan av lampan som får spännng från omkopplaren,har du inte 12 v då ligger felet i omkopplaren eller kablarna därifrån. Har du 12 v från omkopplaren mäter du mellan jordsidan på lampan och plåten i bilen, där ska det vara 0 volt, har du en spänning där finns det ett jordfel som du får fixa till.

En volt/ampere/ohmmeter är den bästa investering man kan göra när det krånglar i elsystemet.

Lycka till

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...