Uffe N January 29, 2007 Report Share January 29, 2007 Är det någon som vet vad det beror på att instrumentbelysningen lyser så svagt, jag har provat med att byta ut alla glödlampor till 4watts men det blir ingen skillnad. Bilen är en 67:a.Mvh. Uffe Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Oscarsson cmc383 January 29, 2007 Report Share January 29, 2007 Har du kollat att dimmern fungerar, jag tror att fjädern sompotensiometern löpare löpper på är bränd eller av, det är den delen på dragströmbrytaren som brukar ge upp. Alltså frågan från mig är, går det att skruva upp o ned ljustyrkanpå dragströmbrytaren. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingo January 30, 2007 Report Share January 30, 2007 Förr när folk ville ha H4 i sina Mustanger(eller andra jänkare),och inte monterade ett extra relä så brukade ljuskontaktens "circut breaker" brinna upp. (börjar med att Helljuset börjar blinka,sedan även halv)Man kan löda ihop den säkerhetsfunktionen,men då tappar man dimningen av instrumentbelysningen,och den blir inställd på ett fast värde.Ofta valde man ett värde strax under max för att inte överhetta.Är det lött och mixtrat i ljuskontakten så fungerade sällan innerbelysningen heller,men den går att behålla om det gjorts seriöst.men kontakten är billig. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Oscarsson cmc383 January 30, 2007 Report Share January 30, 2007 Hel-halvljus relä.Jag har min egen konstruktion av hel-halvljus relä, satsen bestårav ett dubbelrelä som har kablar klara för att monteras heltdolt ingen åverkan på el i bilen.Sänkt pris 275.- plus porto.Ingen kopia denna är min helt egna konstruktion. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Uffe N January 30, 2007 Author Report Share January 30, 2007 Hej Lars OJa, det går att skruva ljusstyrkan upp och ned.Uffe Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
JanneJ January 30, 2007 Report Share January 30, 2007 Fram med voltmetern och mät spänningen över en lampa, har du verkligen 12 volt eller har några volt kommit bort på vägen?Har du inte 12 volt direkt över lampan så mäter du mellan jord ( ren plåt någonstans i karossen ) och den sidan av lampan som får spännng från omkopplaren,har du inte 12 v då ligger felet i omkopplaren eller kablarna därifrån. Har du 12 v från omkopplaren mäter du mellan jordsidan på lampan och plåten i bilen, där ska det vara 0 volt, har du en spänning där finns det ett jordfel som du får fixa till.En volt/ampere/ohmmeter är den bästa investering man kan göra när det krånglar i elsystemet. Lycka till Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.