Jump to content

Elproblem


Punkan

Recommended Posts

Hallo!

Kommer precis in från garaget och är lite sur på mig själv.

Har bytt tändning en gång i tiden eftersom nycklarna kom bort i transporten när jag tog hem bilen i Höstas.

Problemet är att jag antagligen kopplat fel någonstans då kabeln (lila) brinner av....för andra gången. Jag bytte ut den första som brann och har låtit allt vara i några månader men nu skulle jag göra ett nytt försök och denna gången vred jag inte ens på nyckeln utan det började ryka så fort jag fick batteriet på plats.

Den lila kabeln som brann av går till en röd kontakt och därefter blir den lila-vit.

Var går den kabeln och vad kan jag ha gjort för fel? Hittar nämligen inte kabeln i kopplingsschemat.

Har köpt en -67 års slutdel till tändningen som är från en originalbil som dom andra kablarna är kopplade till så där bör det inte ha blivit några fel.

Kanske jag har kopplat den kabeln som går till "pinnen" på tändningen fel?

Ska de lila kablarna inte gå till tändningen? Gör den att det kortsluts om man kopplar dit dom (fast jag är säker på att dom gick dit från början).

Har tagit lite bilder som underlättar beskrivningen ovan.

Många frågor men jag är tacksam för svar

MVH

Desperat Doro

Link to comment
Share on other sites

Hej.

En förklaring kan vara att den ledningen är kopplad

till jord, den ledningen är den som matar tänsdspolen

med reducerad ström, kabeln har ett motstånd inbyggt

i sin totala längd. :?

Kan det vara så att den kabeln har kopplats fel, dra en

ny test ledning i 1½ kvadrat röd från den avbrända lednings-

biten på tändningslås till tänspolens plus sida, gör ett nytt

startprov. :roll:

Det kan också vara något knas i tändningslåset, men det är

inte det mest troliga, jag tror att du har korslutning i änden

som sitter i motorummet. :roll:

I vilket fall så kan du prova att dra en ny ledning som jag skrev

innan, ha koll på kabeln när du kopplar på batteri, det finns en

sak till som kan spöka och det är start relä, men kolla först

med en ny ledning, eftersom du bränt av ledningen så behöver

du inte ha kvar den gammla någonstanns, rensa bort alla

brända kabeldelar, kolla även vart den lila ledningen är kopplad

den försörjer något i den andra änden med ström i körläget

tändningslås, alltså något som är kopplat över tändningsläget;)

Link to comment
Share on other sites

Tackar Lars.

Den andra lilla stumpen som inte bränts (lila ledningen) går till instrumentpanelen....så den behöver jag inte ha kopplad i det första läget för att prova. Ska se om jag kan hitta den lila-vita kabeln på tändspolen.

Får testa detta under nästa helg.

Tack ännu en gång för hjälpen!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Efter att ha låtit mussen vila ett par månader, så har jag i veckan pillat lite med den. Först så har jag nog fått ordning på förgasaren så bilen startar fint och verkar äntligen gå hyfsat.

Idag så tog jag mod till mig o kopplade ihop de 2 sista kablarna jag låtit bli. Då brinner kabeln igen som tidigare.

Nu till mitt eviga bekymmer.

Jag provade med att ta bort hela kabeln och ersätta den med en 1.5 kvadrat.

Kopplade på den från den brända lila ledningen till den röda kontakten ni ser på de första bilderna.

Har även bytt startrelä för säkerhetsskull och bilen startar ju fint.

Problemet är att så fort jag kopplar in batteriet med den kabeln ansluten så kortsluts det på något sätt. Nu brann inte den röda kabelstumpen som kopplats på istället för den kabeln som tidigare brann, utan den kabeln som fortsätter efter den röda kopplingen (som är lila/vit och är klenare) och går in i en sak som jag inte vet vad det är, gissar på en givare??...är tyvärr inte allt för vass med bilar.

Bifogar en bild med "saken" som kabeln går till.

Den röda kabeln ni skymtar är en reservkabel jag drog från början till slut, när jag monterade ihop bilen ifall det skulle strula igen.

Vill inte koppla in den o testa utan att fråga, då den nya kabeln verkar hålla och "skjuter" vidare problemet/branden, och det kanske blir kabelbrand någon annanstans istället som blir bökigare att fixa.

Oljetryck och bränslenivå är det ända som inte rör sig i instrumenten när motorn startar och alla andra kablar är ihopkopplade..

Kan det ha något med att jag bytt kablarna i rattstången?..kan omöjligen ha kopplat fel då alla färger är klara o tydliga.

Till frågorna efter denna beskrivning.

Vad är det som kan kortsluta och vad har givaren? för funktion?

Tacksam för svar. Har verkligen ingen aning om vad jag ska hitta på.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Hade själv problem med kortslutning efter byte av blinkersmekanism samt tillhörade kablage. Jag hade lyckats klämma några av kablarna uppe i rattstången (inklusive plusmatningen från tändningen) Mitt tips är att du kontrollerar så du inte har kortis i denna kabel. Problemet med att inte mätarna fungerar stötte jag också på i samma veva. Monterar man tillbaka tändningslåset i fel läge får dessa mätare ingen plusmatning. När jag hade detta fel fungerade mätarna i läge ACC.

Link to comment
Share on other sites

Till frågorna efter denna beskrivning.

Vad är det som kan kortsluta och vad har givaren? för funktion?

Pilen pekar på kontakten som tänder varningslampan "Brake" på instrumentpanelen om en av bromskretsarna slutar fungera. Vad som kan vara tokigt har jag dock svårt att sätta fingret på.

Link to comment
Share on other sites

Det verkar som om du matar givaren till brake lampan med 12v+ detta är felaktigt! (drog om hela elsystemet i min bil i vinter) det går två kablar från givaren och dessa två skall till brake lampan. lampan matas med +12v från tändnoingslåset och sen får den minus beroende på om det är något fel på någon av de två kretsarna genom atingen den ena eller den andra kabeln. matar du givaren med +12v så blir detta en direkt kortslutning!! (om givaren har löst ut på någon av kretsarna) och effter som att det amrikanarna knappt vet vad säkringar e så brinner kabel upp.

Link to comment
Share on other sites

Ditt kortslutnings problem är kanske att det inte bara

går ut plusspänning på kabeln till givaren (varningskontackt). :roll:

Koppla bort kabeln på givaren (varningskontackten), reparera

den brända kabeln, koppla INTE tillbaka givare, låt kabeln

hänga fritt prova igen. :?

Varningskontacktens uppgift är att varna för bromsfel

inget annat. :)

Vid start av motorn så händer följande, på instrumet i

bilen finns en bromsvarningslampan som skall blinka

till när motorn startar detta är helt ok. 8)

Om lampan fortsätter att lysa med fast sken när motorn

är igång så är det något fel i bromssystemet, alltså

givarens (varningskontackens) uppgift är att varna för

ett eventuellt tryckfel i bromsystem. :roll:

Kolla om det här hjälper med att koppla bort givaren

(varningskontackten), kanske det är i den delen av

elsystem som är boven till kortslutningen, att koppla

bort givaren är inte något som gör att bilen inte går

att använda. ;)

Link to comment
Share on other sites

Kollade så att jag inte klämt några kablar när jag bytte blinkers-satsen idag.

Det var inget som strulade där.

Passade sen på att koppla bort kabeln som brann men har inte kollat spänningen ännu.

Angående oljetryck och bensinmätaren så ska jag kolla upp detta och återkommer.

Tack för all hjälp. Kunskapen är enorm här på forumet.

8)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Tänkt bara informera om att Oljetryck och bensinmätare funkar nu (lite kabelstrul)

Det e bara den kabeln som går till Broms"lampan" som jag kopplat ur och inte vill funka som den borde. Det går ju köra endå ;-/

Mekat lite ikväll...ska fixa lite imorron oxå sen så kommer dommen då det är regbesiktning och besiktning på torsdag.

Tack för all hjälp!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...