Peter Värnamo February 22, 2007 Report February 22, 2007 Är spekulant på en bil med följande fel?Bilen är en 1965 289+4växlad manuell svensksåld.Enligt säljaren är det normalt att man får knuffa ur backen. Tank o tempmätare visar 3/4 enkelt att laga enligt säljaren. Är detta enkelt att laga. Kostnad? Backljus fungerar ej. Svårt / dyrt att rätta till? Vatten läcker in i bagage. Kanske genom bakrutelisten?Innertaket behöver bytas.Hur gör man för att byta innertak? Behöver man plocka ur rutorna?Vad kostar ett innertak? Skall en manuell bil vara billigare eller dyrare än en med automatlåda. Enligt vissa mer svårsålt med manuell. Vilken växellåda ger lägst varvtal i motorvägsfart? Bagatell fel eller något som man bör dra av på priset? Citera
Toni CMC1361 February 22, 2007 Report February 22, 2007 Hej PeterJag har en 66:a med 4 vxl låda och backen går i och ur lika lätt som övriga växlar.Dvs när den är kall går de aningen trögare, men inte mycket.Det kanske är backljuskontakten som har lossnat och kommer i kläm, eftersom backljuset inte fungerar...?Generellt tror jag att automatare är mer eftertraktade, men bara av de som aldrig fått göra fullgasväxlingar!!! Citera
Tommyax February 23, 2007 Report February 23, 2007 Hejsan.Enligt mig så är manuell mer attraktivt,, men det är en smaksak.Finns inte så många manuella 4 vxl. jämnfört med automatlådor.När det gäller växellådan och att få ur backen, så är det vanligt att man får byta bussningarna och justera armarna som sitter utvändigt på växellådan då de säkert inte är bytta på länge eller ev. feljusterade.Backljus brukar sällan fungera och de behöver inte fungera på en besiktning. Troligtvis kan det vara så att det är jordningsfel eller så är kablarna kapade invid lampan. Tankarmatur kostar några hundralappar är lite grisigt att byta, men kan också vara fel i instrument på panelen med om det är så att andra mätare också är ur funktion eller visar fel.Innertak kostar också några hundralappar, det går att byta utan att lossa fram/bakruta, men det blir bäst om du lossar rutorna också.Särskilt om de listerna är uttorkade och du har läckage i bakrutan,, det kan också vara så att listen på backluckan helt eller delvis saknas.Varvtalet är samma på manuell och automat på högsta växeln,,1:1.Om bilen varvar mycket på 4:an kan det bero på att man ändrat utväxling på bakaxeln för att få den lite rappare från start. Normal utvxl. är 2:8 eller 3:0.Hittar du inga större fel på den än så, har du hittat en fin bil.Rosten brukar annars härja hejvilt på en så gammal svensksåld bil.Se upp för spackel lagningar ,, är golvet fuktigt fram så kan det tyda på att luftintaget är sönderostat och släpper in vatten i kupe'n, testa med att hälla lite vatten på gallret framför vindrutan,,,. Rost i balkar golv och under baksätet ovan främre bladfjäderinf. är vanligt.Sist men inte minst,, kolla så att det sitter rätt motor i den.Är 2:a bokstaven i chassinummret T eller J så skall det sitta en 6:a i den,, om det inte finns en notering om utbytt motor i det stora fältet nere på registreringunderlaget.mvh Tommy. Citera
zebben57 February 23, 2007 Report February 23, 2007 Hej har en 65 cupe svensk såld så jag tycker du ska kolla att all options är kvar rallypack,skivbromsar fram,konsol mellan sätena samt 4portsförgasare b.l.a men jag har oxså lite problem med mina växlar helst mellan 2-3an men har köpt nya bussningar till växelådan som jag ska montera till våren har även köpt ny bakrutelist p.g.a läckage ner i bagaget så det är nog rätt så vanligt när bilen blir gammal.Håller med att det är jävligt kul med manuell v-låda Hälsningar Christer PS gav ca60000 för min i sommras DS Citera
Peter Värnamo February 23, 2007 Author Report February 23, 2007 Hej Christer du måste haft tur om du hittar en bil för 65000kr Eller har du fritiden inplanerad i garaget närmaste åren Berätta gärna vad fick för de pengarna.Gärna med bild. Den har rally pac, skivbromsar,konsol, bagage räcke och original 4v förgasare.Hur kan man se att det är 4v förgasare?Skall vara mycket fin enligt säljaren. Priset är 135000kr. Citera
zebben57 February 23, 2007 Report February 23, 2007 Hej igen jo jag håller med hade lite tur när jag fick den det prisetmen jag körde med den ända fram till november innan jag ställdein den, jo visst finns det lite rost i 1 dörr o 1 framskärm +lite i skärmkanterna bak men motorn var nyrenoverad med alla papper på 90talethade bara gått ca600mil sedan det var gjort hade mest ståtti garage sedan 92 och tjejen som sålde den ville bara ha tillbakapengarna hon gav för den 1992 så ibland har man tur PS ska kolla om jag har några kort bilen står tyvärr inte hemmap.g.a renoverigen på 66an DS Citera
Lars Oscarsson cmc383 February 27, 2007 Report February 27, 2007 För att återgå till ämnet backen, det är endast eller oftastbara en ljusteringsfråga, växelsegmentet under där spakensitter behöver helt enkelt smörjas och ljusteras detta finnsbeskrivet i verkstadshandbok b.l.a. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.